Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
mocs

Någon som har testat Softscan?

Rekommendera Poster

mocs

Är det någon som har testat produkten/tjänsten Softscan?

Ska man tro hemsidan: http://www.softscan.se så är det en mycket användbar produkt men jag skulle vilja höra ifrån någon som har testat det och höra era synpunkter!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
RikardZ

Hej,

Jag har arbetat som IT-ansvarig och konsult i många år och kört Softscan under två års tid med extremt gott resultat. Under dessa år lyckades jag inte identifiera något mail som felaktigt sorterats bort (på hundra användare), inte mottagit mer än något enstaka spam, samtidigt som tjänsten stoppat virus timmar innan uppdatering till mitt egna F-Secure fanns ute. Tyckte tjänsten var så bra att jag packade mina saker, lämmnade Stockholm och flyttade till Köpenhamn för att arbeta för Softscan som teknikkonsult och säljare!!!

Kontakta gärna mig om du har flera frågor!

Mvh Rikard

rz@softscan.se

[inlägget ändrat 2005-05-30 08:42:26 av RikardZ]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
RikardZ

Oj, denna tråd har fått vila i ett år nu, dags att uppdatera!

SoftScan tog igår hem segern i SC Awards, världens kanske mest prestigefyllda IT-säkerhets-tävling, för Bästa Spamfilter (www.scawards.com).

Över 2.500 företag kör tjänsten (bla IDG själva!)

Kör en gratis test i 14 dagar och se själv hur det fungerar - ingen installtion är nödvändig!

Mvh Rikard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Spamexperten på stej.se

Hej,

Det finns alternativ till SoftScan...

Stej är marknadsledande som svensk leverantör av e-postsäkerhetstjänster i molnet och SoftScans största konkurrent. Stej har kunder inom den privata och den offentliga sektorn i Sverige och användare i över 10 länder. 2008 växte Stej snabbast av alla svenska leverantörer av e-postsäkerhetstjänster.

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
J.D

Känns det meningsfullt att försöka göra reklam för sig genom att svara på ett inlägg som är 4 år gammalt och fick sin sista kommentar för 3 år sedan?

Vad det gäller inlägget i sig så innehåller det en del märkligheter.

Att vara marknadsledande svensk leverantör av molnet tjänster för mailsäkerhet är knappast särskilt svårt då Stej är mer eller mindre ensamma med att operera från Sverige i detta. Därmed är det också ett ganska märkligt skryt att då mena att man var den svenska leverantör som växte snabbast 2008. Särskilt om vi betänker att Stej som leverantör kom till under 2008 och därmed växte från noll.

Att ni kallar er SoftScans största konkurrent är rent ut sagt skrattretande då de tjänster ni levererar knappast kan mäta sig med det SoftScan har. Bara en sån enkel sak som att ni saknar garantier för era tjänster blir bara pinsamt när man ser till de servicenivåer som garanteras av andra tjänster på marknaden.

Om jag inte gissar helt fel så har väl stej maximalt 100 kunder blandat mellabn privat och offentlig sektor, jämför detta med konkurrenterna som har x antal tusen kunder och uppåt och levererar sina tjänster till miljoner användare över hela världen.

Stej är och förblir ett skämt på den svenska marknaden, särskilt som de själva tror att de är någon form av megaföretag, eller i alla fall försöker måla upp den bilden utåt. Kom tillbaka när ni i alla fall har ett eget kontor istället för att dela lokaler med resten av IQubes inkubatorföretag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Spamexperten på stej.se

Förstår mig inte riktigt på din kritik. Vad ligger till grund för att SoftScan är bättre än Stej?

Stej levererar kraftfulla tjänster och har över 90% mycket nöjda kunder. Vårt SLA finns under www.stej.se/villkor och vi garanterar 100% skydd mot virus och 99% skydd mot spam. Om jag inte misstar mig är det mer än vad SoftScan garanterar.

Som du känner till byter företag, kommuner och partners allt oftare från SoftScan till Stej.

Hur många kunder och partners har bytt från Stej till SoftScan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
J.D

Jag har läst ert SLa och det är inte särskilt imponernade. Vad jag som kund är ute efter om ni inte uppfyller servicenivån är ju knappast en reducering av min månadsavgift (en månadsavgift som ni förövrigt kommer att fakturera mig i evighet om jag inte skriftligen avbeställer tjänsten)

Jag känner inte till särskilt mycket om vilka som byter till vad, men jag har svårt att se att Stej är något alternativ till de etablerade tjänsterna idag. Kanske om man levererade seriösa tjänster, men som det verkar nu så är det snarare en testveksamhet som drivs utifrån att kunderna inte vet bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Spamexperten på stej.se

Det är anmärkningsvärt att du skrivit hela 356 ord med "kritik", men ändå inte lyckats klämma in något som verkligen påvisar att Stej skulle vara ett sämre alternativ än SoftScan.

Som sagt, kunder och partners byter från SoftScan till oss hela tiden - inte tvärt om. Det är fakta!

Återkom gärna den dagen du har något konkret som påvisar att Stej är ett sämre val för kunden. Din personliga åsikt, vem du nu är, är nog inte så intressant för allmänheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
J.D

Jag har gett dig ett flertal punkter vad gäller vilken som är bättre ... och det spelar inte så stor roll om det handlar om SoftScan eller MessageLabs eller någon annan av de etablerade tjänsterna skulle jag tro.

Usla garantier.

Automagiskt förlängande avtal

Saknar redundans (i en annan tråd)

Minimalt mailflöde

Kass marknadsföringsteknik (fick ni kritik för av en annan användare, han har dock helt rätt)

Tvivelaktig ekonomisk situation

Dessutom har ni ett ramavtal via Antspamföreningen, hiskeligt roligt med tanke på deras rykte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cluster

Något som klart talar emot Stej är (som delvis redan påpekats i tråden) de marknadsföringsmetoder som används. Trist att "Spamexperten på stej.se" letar upp en gammal tråd som förevändning för att använda eforum som reklamkanal.

Därtill skickar de själva ut spam:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1067500#1071001

/Cluster

----------------------------------------------

Any fool can use a computer. Many do.

-----[ http://eforum.kicks-ass.net ]------

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
eguru

Den där J.D verkar köpt av Softscan...

Har ingen koll på läget!

Jag råkade ut för Softscans säljare och fick byta tel.

Snacka om hysteriska säljare

Om J.D besvärar sig att läsa SS avtal så slipper vi vidare snack på den kanten.

Ekonomiskt så har SS inte mycket att visa på RR, nivå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Spamexperten på stej.se

Tack eguru!

Jag har inte besvärat mig att svara eftersom verkligheten inte verkar vara relevant för J.D. Vad man än skriver så sågar han/hon allt. Personen har självklart någon koppling till SoftScan. Troligen anställd, delägare eller partner.

En anledning till hans åsikter är självklart den besvärande verkligheten där mängder av kunder byter till Stej varje vecka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
eguru

Åter igen till noll koll J.D.

Vad vet du om Antispamföreningen, inte mycket eller hur?

Ett litet tips: Skriv om saker som du har koll på.

Killen som startade föreningen var med och startade Internet i Sverige, troligen när du gick och sket i blöjorna eller hur!?... ;-)

Sorry för kommentaren J.D, men det skrivs så mycket skit....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cluster

eguru, du har väl inte direkt gjort en lysande debut på eforum med tanke på tonen ochspråkbruket i dina två inlägg.

Se till att hålla diskussionen på en lämplig nivå och inga påhopp.

Förövrigt så kan du väl berätta om denna kille som "var med och startade Internet i Sverige" istället för att smutskasta andra för deras påstådda okunnighet.

/Cluster

Moderator för Skräppost

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Spamexperten på stej.se

Vad hände med SoftScans kontor i Stockholm? Det verkar ju inte vara kvar även om adressen i Solna fortfarande står kvar på er svenska hemsida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
RikardZ

Låg nivå på denna tråd.

Jag arbetar fortfarande på SoftScan och tycker det är både nyttigt och bra med konkurrens. Det är väl inget snack om att både Stej och SoftScan kan plocka bort spam, frågan är väl vilken säkerhetsnivå som hålls och garanteras. Hur ser drift, säkerhetsrutiner och failover ut, och vad vågar man lova i sina garantier?

Ser man till fakta är Stej ett nystartat företag, med 1-5 anställda (enligt Bolagsverket) och saknar bokslut ännu så länge.

SoftScan är ett etablerat företag med 100 anställda som vuxit organiskt och redovisat positivt resultat varje år sedan starten 2002. Kunderna erbjuds dessutom att inte bara att tvätta sin epost, utan också sin surftrafik (där de flesta av dagens malware tar sig in) i samma tjänst.

Jag kan med handen på hjärtat säga att stabilare och bättre drift, rutiner och säkerhetsmedvetande än den hos SoftScan har jag inte sett på något annat IT-företag (och jag har varit runt på ett antal, tro mig).

Att tro att ett nystartat bolag som i första hand konkurrerar med pris kan ge en bättre och säkrare tjänst känns bara dumt och jag har svårt att begripa hur större verksamheter skulle våga chansa. Konkurrens är bra och nyttigt, men den bör hållas på en seriös nivå.

Mvh Rikard

[inlägget ändrat 2009-09-15 21:31:01 av RikardZ]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cluster

Om det inte blir mer av denna tråd än partsinlagor från olika leverantörer så kommer tråden att låsas. Om skribenterna ej håller sig inom eforum regelverk kommer inlägg eller kanske t.o.m. hela tråden att obönhörligen raderas.

Åsikter eller frågor kring denna modererering översänds lämpligen genom att klicka på moderatorknappen nere till höger i detta inlägg.

/Cluster

Moderator för Skräppost

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Spamexperten på stej.se

Från Stejs sida så har det aldrig varit låg nivå. Vi har full respekt för alla konkurrenter - stora som små. I denna tråd har vi lagt fram fakta och inget annat. Vi har inte talat illa om någon konkurrent.

Anledningen till nivån vet du Rikard precis som jag är J.D... vem han/hon nu är. Han tillför varken er, oss eller branschen något. Agerandet från den personen är bara högst grundlöst och därmed oseriöst.

[inlägget ändrat 2009-09-16 08:12:58 av Antispamexperten på stej.se]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
J.D

Vad som är grundlöst och oseriöst i mina inlägg får du gärna påpeka. Vad det gäller vilken nivå det har legat på så har det nog snarare att göra med en krock i debattstilar, jag har en tendens att gå ut på ett sätt som säkerligen kan uppfattas som aggressivt. Men så har jag också svårt för "bubbelbyggande" och icke underbyggda argument.

Jag har inte märkt någon vilja från din sida så här långt vad det gäller att svara på det jag skriver, förutom med enkla säljfloskler utan påvisad grund.

När du bad om det så stolpade jag enkelt upp några av de argument jag framfört .. eller den kritik jag framfört om du hellre ser det så.

Så svarade du med att du inte ville besvära dig med att svara på vad jag skrev. Jag väljer att tolka det som att du inte har några svar, eller i alla fall nite några svar du vill skylta med här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Spamexperten på stej.se

Jag tänker inte besvära mig att svara på dina punkter eftersom du är helt ute och cyklar och tydligen är fast bestämd att bara framföra din egen åsikt - oavsett vad fakta är.

Om du skriver något som baseras på fakta så svarar jag självklart. Men att du bara tycker allmänt illa om en mycket framgångsrik svensk leverantör är självklart inget jag besvärar mig att bemöta igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
J.D

Fint, det är ju upp till dig om du vill bemöta dina kritiker eller inte.

Jag väljer att se mina punkter som hållbara eftersom du tydligen, som du själv skriver, inte är intresserad av att bemöta dem.

Tack för en obefintlig diskussion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cluster

Kan då kanske besvära dig med att bemöta den kritik som jag framför i mitt inlägg från 18 juni?

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=683629#1145891

/Cluster

----------------------------------------------

Any fool can use a computer. Many do.

-----[ http://eforum.kicks-ass.net ]------

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...