Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Läsare eller program som klarar region-1 (USA) kodade DVD?


Lennart Lönnebyads

Rekommendera Poster

Lennart Lönnebyads

Jag har tillgång till ett program som heter Inter Video WinDVD 4 (idag finns WinDVD 6) och som tillsammans med min läsare/brännare utan problem spelar upp DVD-filmer som är regionskodade 2, dvs. Europa.

 

Programmet söker automatiskt rätt regionskod och klarar alltså att identifiera amerikanska DVDn (region 1). För att kunna spela dessa måste man "lura" programmet och ställa om till region 2.

 

Nu spelas DVDn upp friktionsfritt under ca. 2 min, men sedan är det "bom stopp". Jag vill i sammanhanget påpeka att det inte är någon testversion som jag använder.

 

Min databutik hävdar att för att jag skall kunna spela amerikanska DVDn måste jag ha tillgång till en läsare som kan avkoda och några sådana (påstår man) säljs inte i handeln.

 

Själv tror jag att det lika gärna kan vara programmet som det är fel på. Jag har bekanta som hävdar att ex. Power DVD utan problem spelar amerikanska filmer.

 

Finns det någon som kan bringa klarhet i det här? Jag frågar eftersom jag är mycket intresserad att om möjligt skaffa mig en sådan fungerande utrustning.

 

Tack på förhand!

 

MVH

 

Gotet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var länge sen jag spelade Region 1 datorn.

 

Det stämmer nog att du måste ha en regionsfri spelare om du ska spela upp Region 1 med Win DVD. I så fall använder du en patch som t ex DVD Region Killer. Jag kollade nyss upp i programmet DVD Region Killer och där står att man måste ha en spelare som inte är låst till Region 2.

 

När jag köpte min ASUS DVD-Rom för länge sen så valde jag den p g a att den är regionsfri.

 

Du kan ju kolla på den här sidan om du hittar något program/patch som ändå fungerar:

 

http://www.digital-digest.com/dvd/downloads/showcategory.php?cid=14&scid=14&detail=low

 

 

Tillägg:

 

Du har ju också möjlighet att köpa en stationär regionsfri dvd-spelare. De kan man väl få ganska billigt.

[inlägget ändrat 2005-02-26 12:02:20 av znej]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lennart Lönnebyads

Tack för besked!

 

Uppenbarligen kan man trots allt köpa en stationär regionsfri dvd-spelare, antar att försäljaren "måste" hävda att det ej går att få regionsfritt i affärerna!!!

 

Du har möjligen inte tips på någon som du tycker är bra?

 

MVH

 

Gotet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju regionsfritt på Netonnet, http://www.netonnet.se

 

Om du vill ha en bra dvd-spelare så rekommenderar jag Pioneer DV-470. Den klarar förutom DVD även DivX/Xvid, jpeg och mp3 m. m. Den har även bra ljud från vanliga cd-skivor.

 

Ett mycket bra köp till rimlig kostnad.

 

Pris 1 190 kr och då får du den regionsfri. Men tyvärr går den just nu inte att beställa. Den finns inte i lager.

 

Direktlänk till spelaren: http://www.netonnet.se/item.asp?iid=58481

 

Det finns även andra spelare som är regionsfria på Netonnet, t ex Philips.

 

Om du vill komma riktigt billigt undan så kan du köpa en spelare för 499 kr och göra den regionsfri med hjälp av fjärrkontrollen (du matar in en kod).

 

Mustek: http://www.netonnet.se/item.asp?iid=54363

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-02-26 14:20:32 av znej]

[inlägget ändrat 2005-02-26 14:21:04 av znej]

[inlägget ändrat 2005-02-26 14:21:48 av znej]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lennart Lönnebyads

Hej (igen) "znej",

 

Jag ber om ursäkt, blandade ihop begreppen ...

 

Vad jag egentligen ville fråga dig om var om du kan bekräfta att det inte finns regionsfria DVD-läsare för application i data att köpa och om det skulle finnas, om du i så fall kan rekommendera mig någon ...

 

Stationär (extern) regionsfri DVD-spelare har jag (naturligtvis) redan ...

 

MVH

 

Gotet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag egentligen ville fråga dig om var om du kan bekräfta att det inte finns regionsfria DVD-läsare för application i data att köpa och om det skulle finnas

"för application i data"? Menar du "för montering i dator" eller något annat?

 

Det finns regionfria spelare men nästan samtliga DVD-enheter kan göras regionfria genom byte av firmware.

Sådana hittar man bland annat här http://forum.rpc1.org/portal.php

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lennart Lönnebyads

Hej "fhe"

 

Jag menar regionsfria DVD-läsare för montering (applicering) i dator ...

 

Kan du nämna någon eller några ???

 

Tack!

 

MVH

 

Gotet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du nämna någon eller några ???

Min Asus är det men den finns nog inte att köpa längre.

 

Fungerade inte länken ovan? Det enklaste är att leta fram vilken läsare som helst hos din favorithandlare och sen kolla om det finns ett firmware som gör den regionfri.

 

Det är väldigt sällsynt med spelare som inte går att göra regionfria, helt enkelt därför att det vore ohållbart för tillverkare att göra spelare som bara fungerar i en världsdel, alltså gör man spelare som fungerar i hela världen men med ett firmware (som väl närmast kan liknas med hårdvaras operativsystem) som är regionsspecifikt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lennart Lönnebyads

"fhe",

 

Jag vet inte ännu - har just laddat ned en provversion som jag installerat på data ...

 

Skall köra en "amerikan" nu och det blir intressant ...

 

JAG ÅTERKOMMER MED BESKED !!!

 

MVH

 

Gotet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan man ju ta och "decryptera" DVD:n med något program, och därefter läsa/bränna den regionsfri.. Dock en extra onödig omväg..

 

Men allt går som sagt att kringgå!!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte ännu - har just laddat ned en provversion som jag installerat på data ...

Jag tror att du missuppfattade något jag sa. Jag har inte föreslagit att du ska ladda ner och köra någon provversion av någonting.

Mitt förslag gick ut på att ta reda på vad du har för DVD-spelare (alternativt välja en som ser prisvärd ut) och därefter söka upp ett firmware på sajten jag länkade till.

 

Edit: Förresten behöver du inte börja varje inlägg med "fhe", det är lixom implicit om det är mitt inlägg du kommenterar. Ungefär som att man inte börjar varje mening i en dialog med att säga den andra partens förnamn

:)

[inlägget ändrat 2005-02-27 17:54:54 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lennart Lönnebyads

Jag är förmodligen ett offer för alla email jag skickat - då är det ju vanligt att man börjar med namn ...

 

OK, Min DVD heter NEC DVD_RW ND 1300 A ...

 

Det fanns "massor" av varianter på den. Kan du hjälpa mig att välja vilken "firmware" jag skall välja ...

 

Tack!

 

MVH

 

Gotet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lennart Lönnebyads

Soory,

 

Fullständigt heter den:

 

NEC DVD_RW ND 1300 A (Version 5.1.2535.0)

 

MVH

 

Gotet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NEC DVD_RW ND 1300 A (Version 5.1.2535.0)

Jaha?

Vad vill du ha för svar? Jag har redan sagt var du ska leta efter firmware-uppdateringar och de finns där. Gå och sök själv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lennart Lönnebyads

OK. Jag har letat på anvisad plats och även laddat ned ett par versioner som jag tyvärr inte kunde öppna eftersom systemet vill veta vem som skapat dem ...

 

Har också varit inne på NEC och där funnit en version som borde passa ...

 

Har därefter testkört en "amerikan" och problemet kvarstår - den klarar ett par minuter, men sedan är det stopp ...

 

MVH

 

Gotet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade nyss upp i programmet DVD Region Killer och där står att man måste ha en spelare som inte är låst till Region 2.

 

Som jag fattat det så kvittar det vad du har för region inställd på dvd-spelaren och likaså vilken region dvd-skivan du stoppar i har. Jag köpte en dvd från USA med regionskod 1 och det var bara till spela den i dvd-spelaren som är intälld på kod 2.

 

Från hjälpfilen:

 

"The Region of the Player Software is changed before a DVD from a different region shall be played. A very good tool called DVD-Genie does exactly this.

However, this approach is sometimes troublesome, as newer player software need the region of the Windows operating system to be changed, too. To change the region with a tool like DVD-Genie, the player software must be terminated and started again, which can become slightly annoying.

 

The data which is read from the DVD-ROM is modified "on the way" to the DVD player software. If the DVD player software checks the region on the DVD, it will always see a matching region code and will play the DVD. This is what the old DVD region killer 1 did.

 

A hardware protected RPC-2 drive is "emulated" by a device driver! All player software and the Windows operating system "believe" in the hardware lock and will disable their region code checking. This is what the wonderful DVD Region Killer 2 does!"

 

Jag fattar ju inte riktigt vad som menas med ovanstående men det fungerar och det är jag nöjd med!

 

Version 2.5.0.1 av DVD Region Killer finns att hämta här: http://www.digital-digest.com/dvd/downloads/dvdrk.html Mirror 3 fungerar.

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

[inlägget ändrat 2005-02-28 00:59:26 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Jag har letat på anvisad plats och även laddat ned ett par versioner som jag tyvärr inte kunde öppna eftersom systemet vill veta vem som skapat dem

Pratar du om de firmwar som finns på http://forum.rpc1.org/dl_firmware.php?download_id=1517 eller om något annat?

 

Här finns instruktionerna (längst ner): http://etna.rpc1.org/nec/index.html

Gör du fel kommer du att förstöra din enhet och du har ingen garanti, vet du inte vad du gör så tycker jag du ska låta bli och titta på dina filmer i en vanlig stationär spelare istället.

 

Har också varit inne på NEC och där funnit en version som borde passa ...

Naturligtvis kan du inte hitta fungerande firmware för att göra enheten regionfri hos NEC..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lennart Lönnebyads

Ja, jag laddade ned tre versioner, RPCE (free) le05 7 (1.30), le 06 7 (1.48) samt leo7 7 (1.48) från http://forum.rpc!.org/dl_firmware.php?download _id157 ...

 

Jag inser förstås nu också att jag inte kan hitta någon fungerande firmware för att göra enheten regionsfri hos NEC ...

 

Vidare uppskattar jag din omsorg om att jag om jag gör fel riskerar att förstöra min enhet, men samtidigt tycker jag att du är cynisk när du anser att om jag "inte vet vad jag gör" hellre skall avstå och titta på mina filmer i en stationär spelare ...

 

Jag tycker och tror liksom moderator Erik Jonesjö att "tanken bakom Eforum är att alla människor - oavsett teknisk kompetens - ska kunna ställa frågor och hjälpa varandra med diverse problem", vilket borde innebära att forumet inte bara skall vara till för s.k. "proffs" utan att vi "andra" också skall få ta del av de kunnigas kompetens ...

 

Uppenbarligen vet du hur man skall gå tillväga och hade det då inte varit trevligare om du erbjudit din hjälp för att lösa mitt problem - det borde ju rimligtvis inte ta så mycket av din tid ...

 

P.S. Jag förväntar mig inte något svar på detta inlägg eftersom du vid det här laget antagligen blivit riktigt sur på mig ...

 

MVH

 

Gotet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lennart Lönnebyads

Tack för dina synpunkter!

 

Du får ursäkta om jag inte tror fullt ut att din USA DVD verkligen har varit regionskodad 1. Det förekommer ju faktiskt att DVDn från USA kan vara regionsfria ...

 

Om du har haft möjlighet att "köra" DVDn i en stationär region-2 läsare och fått ett positivt resultat kan du nog utgå från att den trots allt var regionsfri ...

 

MVH

 

Gotet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lennart Lönnebyads

Eftersom jag har problem med att få "firmwear" att fungera kan detta kanske vara ett alternativ för mig ...

 

"Decryptera" DVDn och därefter läsa/bränna den regionsfri" ...

 

Med vilket program blir man av med det förmodade kopieringsskyddet och hur eliminerar man regionskoden ...

 

MVH

 

Gotet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får ursäkta om jag inte tror fullt ut att din USA DVD verkligen har varit regionskodad 1. Det förekommer ju faktiskt att DVDn från USA kan vara regionsfria ..

Av de kanske 200 filmer jag har köpt i USA och Kanada är EN region 0, resten region 1. Inte ens gamla journalfilmer brukar vara något annat än region 1.

 

Jag har inte kört "DVD Region Killer" men DVD-Genie har fungerat i hur många år som helst så om den gör samma sak som DVD-Genie så ser jag ingen anledning till varför det inte skulle fungera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer in igen och kanske har lösningen för dig.

 

Jag har också NEC 1300A.

 

Jag har tidigare haft ett firmware där man får regionsfri. Nyligen la jag in originalfirmware.

 

Nu har jag lagt in ett sådant "hackat" firmware igen för att kolla om det fungerar. Och det gör det. Det är regionsfritt.

 

Gör så här:

 

Ladda hem den första filen på den här sidan (1300-10cf-t2.rar):

http://www.herrie.org/firmwares/nec1300.html

 

 

Packa upp och kör filen 10cf-t2.exe. Då lägger du in firmware 1.0C och det ska tydligen vara den senaste från www.herrie.org.

 

Du klickar bara på flash (rör sedan inte datorn förrän det står att du ska starta om). När du startat om ska det vara klart.

 

Han skriver så här om regionsfritt:

 

"This firmware is RPC2, but has an auto reset feature, which will reset the number of allowed region changes so your drive never get's locked to a certain region."

 

Du kan alltså ändra till region 1 eller 2 från Win DVD och titta på den film du vill ha. Skillnaden är att spelaren aldrig låses till en viss region utan du kan ändra hur många gånger som helst. Jag har i alla fall för mig att man kan ändra regionskod från mjukvaruspelare. Om det här hjälper dig vet jag inte.

 

Om du inte vill ha kvar det här hackade firmwire kan du alltid flasha om till NEC original.

 

Jag har flashat minst 10 ggr utan problem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu provar jag i Win DVD med min enda Region 1-film "The Mummy".

 

Win DVD ställde om till Region 1 automatiskt och det står att jag har 4 gånger kvar att ställa om till annan region. Det är där hacket kommer in och gör att man kan ändra hur många gånger som helst.

 

Vad jag förstår så ändrar jag tillbaka till Region 2 genom att spela en sådan skiva.

 

Det jag inte vet är om antal gånger att ändra raderas varje gång man startar om datorn eller om det börjar om när man kommit till den sista gången. Det visar sig väl.

 

Om det är något som ska funka för dig så är det här firmware-hacket.

 

Jag har flashat med det firmware jag tipsat om och testat, det fungerar.

 

 

TILLÄGG:

 

Eeeh...jag tänkte nog fel. Det är ju ändringen i Win DVD som är permanent efter ett visst antal gånger. Det har ju inget med spelaren att göra. Så det är där man måste ha en patch för att kunna kringgå de där ändringarna. Det är där skon klämmer..

 

Då måste det vara t ex DVD Genie eller liknande.

 

När jag använde Mpeg-kortet Hollywood Magic (för DVD-uppspelning) så var det samma sak där att det låste till en viss region efter ett antal gånger man ändrade. Då använde jag en patch för att kringgå det där och kunna spela region 1 och 2 hela tiden utan permanent regionslåsning.

 

Eller tänker jag fel igen. Jag har inte hållit på med det här på flera år och har glömt bort en hel del.

[inlägget ändrat 2005-02-28 22:47:56 av znej]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är nog DVD Region Killer du ska ha. Har testat det nu och det verkar fungera.

 

Nu när jag startar Win DVD med samma region 1 film så står det att jag har 5 ggr kvar att ändra, tidigare var det bara 4 ggr.

 

Jag antar att det är Region Killer som fixar det där. Men du måste köra det samtidigt som du tittar på filmen, annars funkar det inte.

 

Men du ska nog också göra dvd-spelaren regionsfri som jag tipsade om.

 

Lycka till och fråga om du vill veta något.

 

DVD Region Killer:

 

http://files.digital-digest.com/downloads/files/region/SetupRegKill.exe

 

Eller på den här sidan, "Mirror 3" fungerar:

 

http://www.digital-digest.com/dvd/downloads/dvdrk.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...