Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överklocka BX, behöver ett AGP kort??


Johannes

Rekommendera Poster

Jag har ett Abit Be6 Moderkort. Jag har tänkt att köpa in en Coppermineprocessor som jobbar med 133Mhz extern bus. Mitt moderkort som är BX stöder 66/100 Mhz bus. Men jag tänker överklocka detta till 133Mhz ev 150Mhz. Så jag undrar om någon har erfarenheter av detta? Vilken typ av processor fungerar bäst? Jag funderar på en 667EB.

Sedan en Grej till. Eftersom jag har ett BX moderkort så går det ju bara att dela upp AGPbussen på 2/3. Vilket skulle bli 89Mhz på 133Mhz systembus och 100Mhz på 150Mhz systembus.

Någon som vet något bra Grafikkort som fixar detta. Jag funderar på att inhandla ett Matrox Marvel 400 Tv. På grund av TV/Video egenskaperna.

Men jag är osäker på om kortet fixar den höga klockfrekvensen. Normalt är ju 66Mhz. Någon som vet detta? Eller har tips på Något annat Grafikkort. Skall gärna kunna fungera som Tv/Video kort också. Någon som vet om ATI All in Wonder 128 Rage fungerar bra??

 

Tack på Förhand

MVH Johannes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spara dig själv en hel del besvär och skaffa en Coppermine som använder 100 MHz FSB.

Några exempel från CPU-databasen på www.overclockers.com

 

Siffrorna anger antal deltagare och snitthastighet

P3 500E, 201, 741 MHz

P3 600E, 249, 848 MHz

P3 650 , 130, 868 MHz

P3 700 , 39, 908 MHz

 

Chansen att du kan överklocka den hyffsat är relativt stor (se resultaten!), med en 133 MHz modell. Det är många prylar som inte tycker om en FSB på 150 MHz! Den modell du funderar på har bara 4 personer skickat in och snitthastigheten är 750. Av de få inskickade resultaten kan man dra slutsatsen att 667:an inte är någon höjdare till o/c.

 

Vad jag har hört så hänger Matrox G400 bra med på AGP 100 MHz och även många GeForce. ATI har jag ingen aning om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ska satsa på en annan model av copperminen

men en på FSB 133Mhz får det nog bli. Såg en del

tester på www.tomshardware.com som såg väldigt bra ut. Är det någon som vet var man kan hitta

info om vilka grafikkort som fixar AGP 100Mhz FSB.

eller 89Mhz skulle räcka. Om man köper en processor som jobbar 133MHz kan man då köra den på 100Mhz busshastighet. Jag menar går det att höja klockfrekvensen så bör det ju gå att sänka den. Hur är det med multiplejern. Jag vet att den är låst så den inte kan höjas men går den att sänka???

 

Är den någon som vet hur Matrox 400 Marvel TV skulle reagera på 100Mhz buss?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vill du prompt ha en processor med 133 MHz FSB?

 

Att köra en 133 MHz propp i 100 MHz går givetvis men det är ungefär lika smart som att plombera hälften av ventilerna i en bilmotor. Hur tänker du? Först köra processorn i 100 MHz och sedan SÄNKA mulipliern? Det skulle resultera i en MYCKET seg dator. Ta en 133*6=800, om du fipplar med FSB och multipliern så får du kanske 5*100, vilket inte är så smart.

 

Men allt det här helt irrelevant då multipliern är låst. Åt ALLA håll.

 

Det du måste förstå är att du har mycket mer att vinna på att öka FSB från 100 till 133 (33%)än från 133 till 150 (13%). Du vet väl att det inte är några fysiska skillnader på en CuMine med 100 MHz FSB och en med 133 MHz FSB?

 

Matrox Marvel 400 är baserat på samma grafikprocessor som G400 och borde därför fungera med 100 MHz AGP. Men säker kan man aldrig vara...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har med framtiden att göra. När jag byter moderkort nästa gång så vill jag att processorn skall kunna hänga med. Sedan så har jag kollat på

Toms Hardware Guide. De tester dom gjort visar att

busshastigheten i många fall spelar mer roll

än klockfrekvensen när det gäller prestanda.

Sedan var det mest av nyfikenhet jag undrade det med multipliern och busshastigheten. Jag har inga större planer på att underklocka.

Tack för hjälpen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att nästa gång du byter moderkort kommer du även att byta processor. En propp har inte allt för lång livslängd (prestandamässigt, alltså). Och även om du byter moderkort innan du byter processorn så kommer moderkortet att stödja CuMine med 100 Mhz FSB och inte bara 133 och uppåt. Men om du redan kör din propp i 133 MHz så spelar det ju ingen roll, eller hur? Alltså, antingen så stödjer de nya moderkorten alla CuMine, eller inga. Så för framtiden så spelar det ingen roll vilken av dem du väljer. Det enda som är säkert är att man har större framgång att överklocka en 100 MHz CuMine än en 133:a.

 

Skillnaden på en processor med 133 MHz FSB och en med 150 MHz FSB är inte stor. Om man överklockar en CuMine med 100 MHz FSB till 133 MHz så har du samma prestanda på den som en CuMine med 133 MHz FSB från början. Rent buss-mässigt, vill säga.

 

Titta på www.sharkyextreme.com om du vill undersöka det här med olika CuMine. Där har de mängder av tester och info om o/c.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...