Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn fryser när Finder laddas...


anders123452

Rekommendera Poster

anders123452

Hej!

Ungerfär varannan gång jag startar min dator (PB Wallstreet, os 9.0.4) fryser den. Det sker precis efter tilläggen har laddats och skrivbordet börjar synas, men innan ikonerna börjar synas. (Visst är det då Finder laddas?)

Efter att jag tvingar en omstart brukar den starta som vanligt.

Tilläggskonflikt?? Vad göra? Ska jag göra clean install??

 

Kan det hänga ihop med följande?

Explorer (även andra internetprogram) fryser ibland, och efter att ha tvångsavslutat så är det omöjligt att komma ut på internet. För att använda internet måste jag starta om. Mkt irriterande. Finns det nåt program som frigör portar (ethernet) så jag slipper starta om?

 

Och vad tusan är tillägget TSM Fix 1.0.3 mot "Missing clicks"

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fryser datorn helt?

 

Jag vet att OS 9.x har en förmåga att ta en himla lång tid på sig innan den ritar upp skrivbordet, vissa rapporterar flera minuter andra några sekunder.

 

I detta fall rekommenderas att kolla i systemmappen efter en mapp som heter "Servrar" ibland ligger det alias till andra datorer om du har ett nätverk. Det brukar fixa sig om man tar bort dessa alias.

 

Men om datorn fryser helt så att inget händer alls så är det med stor trolighet en konflikt någonstans. Det kan till och med vara en korrupt desktop-fil så att du måste bygga om skrivbordet.

 

Att tvångsavsluta ofta är ju inte särskilt hälsosamt så det kan ju hända att någon fil blivit skadad. Prova radera programinställningsfilerna för bland annat Explorer. Kanske också dina nätverksinställningar (fast glöm inte skriva ner inställningarna så du kan göra om dem).

 

Innan du installerar ett helt nytt system föreslår jag att du gör lite hälsosam felsökning och gå gärna över datorn med Nortons eller TechTools. Stäng av tillägg du inte känner dig säker på eller inte använder, ju färre tredjepartstillägg desto stabilare system.

 

Hjälper inte detta så är det bara att installera ett nytt system och sedan bara ha de tillägg som du verkligen behöver i systemet.

 

Har aldrig hört talas om TSM Fix... varför har du den i din systemmapp? Om du inte vet hur den kom dit, och även andra icke Mac OS 9 relaterade tillägg, stäng av och testa utan.

 

Lycka till!

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TSM fix följer så vitt jag vet med Flash och MultiTimer. Den ska råda bot på nåt problem med att "flytande" fönster ibland inte går att klicka på, fast jag har nog aldrig upplevt det problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
anders123452

Hej Petra!

Tack för dina förslag. Har prövat några men gjorde sedan en clean install. Tyvärr, funkade det inte och jag har fortfarande en dator som ibland "stannar" när den håller på att ladda finder. Jag har i alla fall kommit på att jag kan tvångsavsluta finder och få den att laddas på nytt. Men - här kanske finns en ledtråd - då fungerar inte internet! Jag får upp en felmeddelande: "avsluta det program som använder DHCP", lite förkortat.

Gör jag en "tvångsomstart" brukar allt fungera som vanligt. Trist att behöva göra en massa omstarter som sliter på datorn.

Förut hade en del spel, men de har jag inte återskapat, utan bara nyttoprogram som officepaketet, explorer, netscape, photoshop, illustrator, stuffit, filebudy, outlookexpress, pagemill, strata och några till. Kan Pagemill eller strata orsaka någon konflikt?? De är de enda som jag nyligen har börjat använda sedan jag fick problemen...

 

Långt meddelande det här, men tack för dina tips som jag har fått hittils!!

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Anders!

 

Jag sitter och funderar lite, det verkar som det är någon tilläggskonflikt. Har ingen erfarenhet av Pagemill eller Strata och om dessa program installerar några tillägg.

 

Hur kopplar du upp dig mot Internet? Använder du DHCP? För det finns rapporter om störningar just med den funktionen i TCP/IP. En lösning är att uppdatera OpenTransport till 2.6.

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
anders123452

Hej Petra!

Nu hoppas jag att jag har löst det, jag är nästan säker på en konfikt i Speech Recognition - Text-to-Speech gruppen.

 

Jag har hittat inlägg hos Apple tech exchange som också har exakt samma problem som jag och som har löst det genom att antingen ha Text-to-Speech ELLER Speech Recog installerat. Men inte samtidigt, det är då problemen uppstår. Enligt inläggen! Så långt har jag inte orkat testa.

 

Men inte ens ensamt verkar Speech Recog fungera. Tömmer jag papperskorgen så fastnar den sig där och är bara mottaglig för nya röstkommandon. Använder du SpeechRecog?

 

Hälsn

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag använder inte Speech Recognition då jag är rösthandikappad. Däremot använder jag Text-to-Speech och har inga konfliktproblem alls.

 

Det låter ju som du har någon typ av konflikt, så att leta bland tilläggen är en mycket bra sökväg.

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...