Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn fryser när finder laddas...


anders123452

Rekommendera Poster

anders123452

Hej!

Ungerfär varannan gång jag startar min dator (PB Wallstreet, os 9.0.4) fryser den. Det sker precis efter tilläggen har laddats och skrivbordet börjar synas, men innan ikonerna börjar synas. (Visst är det då Finder laddas?)

Efter att jag tvingar en omstart brukar den starta som vanligt.

Tilläggskonflikt?? Vad göra? Ska jag göra clean install??

 

Kan det hänga ihop med följande?

Explorer (även andra internetprogram) fryser ibland, och efter att ha tvångsavslutat så är det omöjligt att komma ut på internet. För att använda internet måste jag starta om. Mkt irriterande. Finns det nåt program som frigör portar (ethernet) så jag slipper starta om?

 

Och vad tusan är tillägget TSM Fix 1.0.3 mot "Missing clicks"

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag säger som jag alltid sagt: Ett rent system löser allt skumt, oftast. Nya OS är alltid jobbiga ungar dessutom. 7.6.1 och 8.1 är de stabilaste hittills.

 

Ja, trol.vis är det knas med ditt system. Kan vara nåt äckligt shareware-tillägg som spökar (brukar du trycka in skit som ramdoubler eller startupdoubler?).

 

Har varit med om liknande problem tidigare oxå med grannens dator. Startade när den kännde för det och la ner när den ville, oavsett vilket system - friskt/externt. Det visade sig av någon underlig anledning att hans cache-minne var skadat. Självklart säger jag inte att ditt är det, men skit händer.

 

Felsökande frågeställning:

1. Har jag nyligen installerat något program/tagit bort någonting ur systemet?

 

2. Startar alltid datorn bra när du har tilläggen avstängda? [shift nedtryckt under uppstart]

 

3. Startar alltid datorn bra när du startar från externt (sjyst) system eller OS CD? [C-tangenten nedtryckt under uppstart när OS-CD är i.] - [shift+apple+backspace[+ev.SCSI-ID] under uppstart för att starta från extern HD.]

 

4. Är kontakten i?

 

 

R3Z0LU710N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...