Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hållfasthetslära


Vanjis

Rekommendera Poster

Jag ska frilägga en anordning men är lite osäker på hur kraften fördelas. Jag gjorde en bild i word men vet inte hur den görs om till .jpg eller vad som behövs för att lägga in den här.

 

En lina är fästad i väggen i ena änden med en tyngd i den andra. Linan är hängd över en cirkelskiva som i sin tur är fästad i en balk som också sitter fast i väggen (en radies avstånd under linan). Kraften som påverkar väggen måste ju vara hela tyngden riktad rakt utåt. Men hur blir kraften på cirkelskivan och balken?

 

Balken borde ju påverkas rakt nedåt i fästpunkten mellan balk och skiva (i skivans centrum), stämmer det?

 

Fördelas tyngden jämnt över första kvadranten (0-90 grader)? Är kraften i sånna fall riktad mot centrum eller nedåt? Kan man förenkla det på något sätt genom att placera all kraft i en punkt på skivan?

 

Hoppas ni förstår vad jag menar!

 

Mycket tacksam för svar och /eller funderingar!

 

/Vanja

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag har tänkt rätt men du får ett vridmoment vågrätt från angreppspunkten (skivans centrum) till kraften mg nedåt. Tänk vinkelrätt. (rakt ut - rakt ned)

 

Kraften från väggen måste då hålla emot med samma kraft annars kommer vikten att flytta sig åt något håll.

 

Kanske går det att tänka sig att det är en bräda istället för ett snöre.

Där snöret går nedåt (skivans centrum) är brädans längd från skivans centrum = radien. vikten står/hänger i ytterkanten.

 

Krafter är inte min starka sida men där det finns en kraft på ett föremål i vila så finns det en annan kraft som håller emot annars sticker föremålet i väg.

 

/mats

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-02-25 15:55:28 av va då?]

 

å andra sidan tror jag du har rätt om att kraften på väggen = mg

medans kraften på balken borde bli en resultant till kraft komposanterna från väggen innåt och mg neråt. 45 grader ?

 

[inlägget ändrat 2005-02-25 16:06:59 av va då?]

 

Sorry .. Skalär hehehe inte samma sak som vektor....

 

[inlägget ändrat 2005-02-25 16:13:05 av va då?]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en bild i word men vet inte hur den görs om till .jpg eller vad som behövs för att lägga in den här.
Ha bilden framme i aktivt Word, håll nere Alt-knapp och tryck på Print Scrn-knappen.

Klistra in i paint och välj 'Spara som...' och ändra till JPEG, spara. Bifoga sedan bilden i inlägget.

 

 

°±°

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Fördelas tyngden jämnt över första kvadranten (0-90 grader)? Är kraften i sånna fall riktad mot centrum eller nedåt?

Om jag minns rätt ...

Dragkraften är densamma i hela linan. Om du tittar på en godtycklig båge av linan var som helst på hjulet har du två lika stora krafter vinklade med motsvarande bågvinkel. Den resulterande kraften för delen av linan är riktad mot centrum och blir även lika stor oavsett var på hjulet. Dvs, kraften från linan på hjulet blir jämnt fördelad över hela anläggningsytan och överallt riktad mot centrum.

För den totala kraften från linan på hjulet kan man integrera över anläggningsytan, men det går också att direkt säga att den totala kraften från hjulet på linan (dvs motkraften) måste balansera resultanten av dragkrafterna på linan ifrån vikten och väggen.

Om hjulet har massa tillkommer även denna kraft på balken, utöver trycket från linan.

 

mvh

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dvs. kraften på balken blir en kraftresultant av komposant krafterna mg nedåt och mg innåt 45 grader nedåt mot 3:e kvadranten .

 

??

bara undrar

 

/Mats

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Resultanten på balkens ände, i skivans centrum, blir riktad sydväst (om skivan är till höger om väggen). Denna kan delas upp i x- resp y-komposanter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kraftresultanten pekar inte åt något väderstreck om inget sådant angivits för objektet från början. Kraftresultanten verkar snett nedåt till vänster (förutsatt att skivan är till höger om väggen).

 

=)

 

/Mats

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet också att man inte anger riktningen i väderstreck. Fel ordval. Trodde bara att alla fattade vilken riktning jag menade då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...