Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Select syntax, Asp/Access97


Gleno

Rekommendera Poster

Jag har ett problem med en asp sida som jag kopplar mot en Access 97 databas. Här är mitt problem:

Först hämtar jag alla fält som matchar en viss kriteria från en tabell:

SELECT * FROM Table1 WHERE Data1 Like "5*" (fältet Data1 är inte numeriskt). Denna del fungerar fint, men sedan vill jag loopa genom alla fält i tabellen och grupera alla unika värden:

SELECT Data2 FROM (SELECT * FROM Table1 WHERE Data1 Like "5*") GROUP BY Data2

Detta fungerar inte. Jag får inte något felmeddelande problemet är att Select-satsen inte returnerar några värden.

Om jag tar bort WHERE-delen fungerar det som det ska, så det är med all säkerhet (Like "5*") som ska ha en annan syntax när man använder Select från en annan Select.

 

Som dessa Select-satser ser ut så verkar det ju som jag lika bra kunde använda:

SELECT Data2 FROM Table1 WHERE Data1 Like "5*" GROUP BY Data2

Men så är inte fallet, för då försvinner all dynamik i sidan.

 

En annan ingrediens i detta problem är att jag inte får testat den andra queryn i Access, jag får ett error "Syntax error in FROM clause" när jag försöker köra en Select från en annan Select.

 

Jag hoppas att någon förstår mitt problem och till och med har någon lösning på eländet. Jag skulle åtminsotne vilja veta hur synaxen ska se ut på en query som "SELECT Data FROM (SELECT * FROM Table1)" i Access 97, för denna query fungerar när jag kör den via Asp. Tack för att ni tog er tid att läsa genom mitt problem.

 

Tacksam för förslag och lösningar

Glenn Sandvik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...