Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Server uppgradering

Aibo

Recommended Posts

Skall köpa en ny server till vårat företag. Servern skall köra Win2003 och jag hade tänkt att den nya serven skulle bli PDC och filserver. Den gamla servern kommer bli BDC. Det är ungefär 350 klienter som skall ansluta till denna. Vad rekommenderar ni till någon som inte har allt för stor budget. Men ändå vill köpa en helt ok server?

Är det vettigt att låta en dator vara både PDC och filserver samtigt? Eller skall jag låta den gamla servern vara PDC och låta den nya vara BDC och filserver??

• 1 month later...
datorfixarn

du får nog köpa en lite större variant av win 2003 tror det heter advanced server för annars är det inte lönt jag kör själv det på jobba med ca 100 klienter och det går perfekt!

jag kör själv det på jobba med ca 100 klienter och det går perfekt!

Du får bestämma dig om vilket som gäller, det ovanstående eller din ålder (14 år) i din profil.

du får nog köpa en lite större variant av win 2003 tror det heter advanced server för annars är det inte lönt jag kör själv det på jobba med ca 100 klienter och det går perfekt!

Finns ingen anledning att köra med Server 2003 Enterprise Edition, räcker gott och väl med Standard Edition i detta fall, dessutom efterfrågas något för den mindre budgeten, Ent. Edition kostar rätt mycket.

• 2 weeks later...

En DC (PDC eller BDC finns inte i AD, alla är DC:s)

Går att använda som fileserver men använd i såfall två diskar:

En DC stänger nämligen av diskcache på systemdisken (normalt c: disken) och då går det slött att fildela.

Så sätt i två diskar och dela ut kataloger på D: disken.

Du klarar dig bra på en standard version av Windows2003.

Den optimala lösningen är att bara låta den första DC:n som du sätter upp köra som DC och att använda en annan burk som standalone Server (ingår i domänen men kör inte som DC) för fildelning som du föreslog i alternativ två.

[inlägget ändrat 2005-04-15 16:44:04 av de Bug]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...