Just nu i M3-nätverket
Jump to content

HMm

sharkie

Recommended Posts

Vad är fel har en hårdisk på 13,5 gig men när jag startar upp i win 98 så har jag bara 12,5 gig ?

i biosen och när jag startar upp så 13,5 gig ??

nån som känner till felet ?

Antagligen inget fel. Oformaterad kapacitet är alltid mer en formaterad kapacitet, dvs du "förlorar" alltid storlek efter formateringen är gjord.

/Joe

Hmm men det låter inte som det stämmer köper du en hårdisk med 13,5 gig kapcitet så ska det vara 13,5 gig och då ska du inte förlora 1 gig på vägen så det kan inte stämma så mycket fattar jag i alla fall och jag kör windows 98 se fat 32 så den ska klara av det så det stämmer inte

då kan ju själv tänka dig om du köper en 40 gigare när du kan bara använda typ 36 gig på hårdisken nä ... stämmer inte

anledningen är att tillverkaren är "lat" och

anger storleken i byte (13 500 000 000 byte)

i själva verket är en kilbyte 1024 (tillverkaren räknar med 1000)

om du tar storleken i byte dividerat med 1024^3 får du din "riktiga" storlek på hdn ~ 12.57 gigs

JAg köper det inte endå !!

för om det står bios att den är på 13,5 gig och windows kan bara hitta 12.5 så är det nått som är fel men frågan är vad ?

har det varit några byte så hade jag kanske köpt det men inte när det är 1 gig som fattas.

jag har betalt för en 13,5 gig så ska jag oxå ha varan köper du en liter mjölk så vill du oxå att det ska vara en 1 liter och inte 0,7 l bara för att det inte får plats i förpackningen !!!

men biosen känner ju inte av din storlek på hdn utan av den informationen som ligger lagrad på hdn!

du får ju bland annat fram modellnummer och dylikt

definitionen på gigabyte kan ju skilja sig - skillnaden mellan 1000 och 1024 är ju inte så stor

men när man köper en stor hårddisk skiljer det markant..som du märkt

så du har köpt en hd med 13.5 gig med tillverkarens definition.

Hmm men endå får inte ihop det i alla fall

varför säljer dom en 13,5 gigare när det är själva verket är bara 12,5 gig ??

köpt den av ett seriöst företag så dom har inte lurat mig på nått sätt

finns inget logiskt i det ?

Jag kan köpa att man förlorar lite kluster men en gig nä ...

Hmm okej såg vettigt det du hade gjort så jag kollade lite näramare nu ska jag verkligen röra ihop det ..:)

i egenskaper för hårdisken litar för mycket på det men där stod helt plöstligt

13,5 gig men sidan om står det 12,6 ??

varför så olika siffror nu har jag lärt mig att man inte ska lita på egenskaper för hårdisken men vad menar den ?

uhmmmmmm

vad menar du nu?

under kapacitet?

på en av mina partitioner står det:

Kapacitet: 4 022 476 800 - 3.74 GB

det stämmer ju (avrundat)

4 022 476 800 / 1024 / 1024 /1024 = 374622....

Jo men alltså varfrö ändras den siffaran hela tiden nyss var den på 13,5 gig nu var den på 13,1 gig ??

Lever min hårdisk eller vad är det frågan körde nyss scandisk på den och då hittade nått fel i bootsecktorn så ska starta om nu se vad som händer plus att jag ska ställa in den manuelt i biosen så frå vi se ..:)

MEn tack ska du ha för all hjälp ..:)

• 3 weeks later...

Det lät troligt att att den hittar mer utrymme efter scandisken. Jag tycker att 1gb lät mycket.

Jag har en 15,2 gb Ibm disk och i windows så blir det 14,7 och då har jag 4 partitioner på den och då det försvinner ju lite för varje partition.

/Johan

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...