Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Processorkylning?


Willie

Rekommendera Poster

 

Hej!

 

Efter att ha öppnat burken för att lokalisera oljud, det var elaggregatsfläkten, så upptäckte jag att processorfläkten inte gick. Enligt tidigare fråga här så ska den gå så gott som hela tiden annars "brinner" tydligen processorn upp så jag är lite orolig. Har använt dator i snart en vecka nu och den funkar som vanligt, det enda som är onormalt är att det kan ta några minuter längre tid att stänga av datorn. Och jag vet ju inte hur länge det har varit så här.

 

Hur orolig ska jag vara och har ni några tips eller erfarenheter att dela med er av?

 

Processorn är en P4 1,6 GHz och det sitter stora kylflänsar (5x5cm) med en fläkt på. Jag har provat att byta hela kylpaketet, flänsar och fläkt, mot ett annat lika dant men det funkar ändå inte.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Intels processorer har en inbyggd tempkontroll. Det betyder att den sänker strömmen som kommer in i cessorn om den blir för varm.

 

Därför klarar sig rent praktiskt intels processorer utan varken fläkt eller flänsar men den går J*vligt långsamt.

 

AMD däremot brinner direkt om man tar bort fläns och fläkt.

 

Bara flänsen brukar räcka till oavsett om det rör sig om AMD eller intel. Processorkraften används så sällan så att det inte spelar någon större roll. Konverterar du stora filmfiler osv så kommer processorn jobba sig tokvarm och gå sönder.

 

Kolla in www.tomshardware.com så kan du ladda fimer på när han tar bort fläkt och flänsar och hur snabbt AMD processorerna brinner.

 

Det är nog inga problem. Sätt dit en ny fläkt bara

 

/Jetmoon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden flyttas till forumet för Kylning & Ljuddämpning

 

| Noisekiller |

Moderator för Hårdvara - övrigt

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...