Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern eller intern hårddisk?


Matte O

Rekommendera Poster

Har grubblerier angående en ny hårddisk.

 

Jag har en ganska ny dator från Pyrotech med 160 Gb Seagate HD. Ska köpa en ny och funderar på om några här har provat till exempel Maxtors externa hårddisk (One touch med USB 2.0) ?

 

Kan inte bestämma mig om jag istället ska köpa en ny intern som min huvudhårddisk för att slippa min nuvarande Seagates KNAKANDE när den jobbar eller om jag ska kompletera den med en extern vilket vore bra vid rensning av datorn eller om man vill ta med sig filer mm.

 

Nån som har råd eller i alla fall har någon bra/dålig erfarenhet av externa hårddiskar?

 

Om jag laddar hem saker från nätet tar det någon längre tid ifall jag direkt sparar filer till Externa hårddisken jämfört med en intern?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag laddar hem saker från nätet tar det någon längre tid ifall jag direkt sparar filer till Externa hårddisken jämfört med en intern?

Alla normala internetförbindelser är mycket långsammare än en hårddisk, intern eller extern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv en Maxtor 250GB Onetouch extern USB 2.0, är mycket nöjd med den, sen har jag faktiskt aldrig provat att ladda ner direkt till den men att annars flytta/kopiera filer från/till den jämfört med att flytta/kopiera från andra interna hårdiskar som jag har tycker jag inte känns som att det går segare...

 

Sen precis som du säger...smidigt & kunna ta med sig sina data...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

menade alltså som Freddie skrev ifall det går långsammare att tanka hem till en extern hårddisk från internet än till en vanlig intern. Alltså ingen jämförelse av internethastighet och överföring mellan hårddiskar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så menade jag också.

Internethastigheten är så långsam så det spelar ingen roll om filen ska läggas på en intern eller en extern hårddisk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, då förstår jag bättre hur dumenar :) anade att det var så men tänkte höra för säkerhets skull! det blir nog en sån där maxtor one touch extern känns det som.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Lacie 250 Gb extern hårddisk.

Jag har modellen med USB2.

Den fungerar helt suveränt till allt jag prövat hittils (har haft den i ca 2 mån)

 

Jag har laddat ned direkt till den, bränt iso-filer av dvd filmer direkt till den, tittat på dvd från den, bränt dvd från den samtidigt som jag surfat runt på nätat och allt har fungerat klockrent!

 

Jag upplever faktiskt inte stor om ens någon skillnad i hastighet jämfört med mina interna diskar, det kanske man gör om man ska göra något riktigt extremt, men inte för min "normala" användning...

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...