Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 2000


Sune32

Rekommendera Poster

Tjabba,

 

kör Windows NT 4 SP6 vilket fungerar bra men man vill ju hänga med så har börjat fundera på W2K så smått.

 

Jag har mycket data på NT och visserligen har jag ju backup och man kan kopiera all data specifikt men ändå vore det bekvämaste om man gjorde en uppgradering. Vad jag minns från Win 3.1x -> Win 9x var att uppgradera var inget att rekommendera, är det samma problem NT->W2K ?

 

Om man har koll på hårdvarustöd i W2K borde det väl fungera smärtfritt.

 

Jag har dessutom multiboot med Win95, NT och Linux, blir det problem med det förutom att man måste återställa bootsektorn eftersom Windows i vanlig ordning skiter i alla andra ?

 

Är det nån som har erfarenhet från en up+ågradering och vill dela med sig så är jag tacksam.

 

/Sune

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bluesman122

ska tydligen funka bra, förutom bootsektorn som du redan visste. kolla din mjukvara också, ganska många program vill inte alls i win 2k, fast dom funkade i nt 4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Larsson

Du kan vara lugn, Win2000 blåser inte bootsektorn. Ja, du läste rätt! Den rör inte ens vid den! Jag blev mäkta förvånad första gången jag installerade Win2000 kan jag avslöja. :)

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bluesman122

vad har du för version av 2000? den skriver över alla andra bootmanagers- inklusive lilo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror hur känslig du är och vad du menar med "inget att rekommendera"...Men jag läste nånstans (tror det var i "WindowsNT magazine") att en stor skillnad mellan uppgradering och nyinstallation var ca 100 filer i WINNT-katalogen....

(alltså gammla onödiga filer som inte togs bort men jag är inte 100% säker på att testet gjordes på den släppta versionen eller beta)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jocke Sedell1

Jag har vid flera tillfällen uppgraderat både NT4, Win95 och Win98 till W2k utan några som helst problem. Följ dock rekommendationerna i kompabilitets guiden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OEM versionen skriver över alla andra bootmanagers vid varje omstart. Man fixar det genom att editera registret eller genom att helt enkelt ta bort alla exemplar av filen FASTFAT.SYS

 

\Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ooooops! Inte ta bort. Man skall INTE ta bort den utan byta ut den mot versionen i RC2, alltså sista betan. Om man nu har den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Bör gå bra att uppgradera.. (dessutom enda möjligheten att få en win2k-burk att hänga med i en samba-domän än så länge ;)

 

...fast jag har märkt specifika problem vid NT4-Win2k-uppgraderingar som rör vissa extrema program. (Ex. Messiah Character Animation Plugin till LW som vägrade starta efter en så'n här uppgradering (no matter what) men funkade vid en ominstallation - finns säkert fler så'na problem - men det märker du ;))

 

/Weyland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...