Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Learning Mode i ZoneAlarm

Anjuna Moon

Recommended Posts

Vad innebär det om jag slår ner säkerhetsnivån i Program Control från Medium till Low (som innehåller ngt kallat Learning Mode). Finns det något skydd mot att okända applikationer försöker accessa internet som jag inte godkänt då?

Jag har börjat tröttna på att få varningar varje gång jag kompilerar och testkör projekt i Visual Studio nämligen, och ZA kommer ju inte ihåg programmet eftersom efter en omkompilering identifieras den som ett annat program tydligen.

Om du försöker bli av med varningen genom att sänka säkerhetsnivån så kommer du också att bli av med varningen för andra program som försöker komma åt nätet. Din nykomplierade applikation blir ju en ny binär som från brandväggens synvinkel skulle kunnat ha blivigt utbytt av något virus e.dy.

Du borde dock kunna göra undantag för din applikation. Hur man gör det i ZA vet jag inte eftersom jag inte använder den själv men det är lär väl vara under någon "avancerad" flik gissar jag.

Du borde dock kunna göra undantag för din applikation.

Det går ju att ge programmet fulla rättigheter men som du sa så är det ju en ny binär efter varje kompilering och rättigheterna försvinner därför. Jag får nog skaffa betalversionen av ZA där man säkert kan figga detta bättre.

Tack för svaret iallafall.

[inlägget ändrat 2005-02-23 13:30:01 av Anjuna Moon]

När jag körde ZA förut så kunde jag markera ett program med "Changes frequently" och då varnades jag inte när jag byggde om ett program. Om de senare versionerna har denna funktion vet jag inte.

När jag körde ZA förut så kunde jag markera ett program med "Changes frequently"

Precis en sån funktion jag vill ha, men den finns nog bara i betalversionen. Får ta och köpa den.

Learning mode betyder att alla program som skapar trafik not nätverk blir "godkännda" och lägger till som "godkända program" i Zonealarm. Lämpligast att använda Lerning mode är när man precis har installerat Zonelaram, sedan kickar man igång IE, FF, OutLook och andra program som man vet använder sig av internet. Sen när man tycker att de mesta program som får använts har provats, så höjer man säkerheten.

Kolla i manualen på deras webbplats först så inte funktionen har försvunnit.

Om du kan tänka dig en annan brandvägg så kan du ju kolla deras beskrivningar för att se hur de funkar.

Om ditt program alltid går mot en viss IP så kanske det finns någon möjlighet att sätta upp en regel som alltid tillåter den IPn.

Om du kan tänka dig en annan brandvägg

Ska testa Outpost och ZA Pro den närmaste timmen och se vilken jag föredrar.

ZoneAlarm Pro fixade biffen. "Changes Frequently" fanns med som tillval i Program Control, så nu kan jag jobba på med lite mindre irritation! :thumbsup:

Tack för alla tips!

Den var då lättförtjänt.

Hehe, jo, men du brukar slita så mycket annars i dina maratontrådar så det tycker jag du är värd :)

Tack, tänkte på det när jag såg en annan tråd som diskuterade poängen här. Man får ofta poäng för sådant här eller googla lite, men inte när man har hållit på ett par timmar med att få bort otrevligheter ur någons dator, men ofta märks det ju att folk är så glada i alla fall.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...