Just nu i M3-nätverket
Jump to content

PCI-X

Avicii

Recommended Posts

Har börjat kika på moderkort (processor (Intel), minne, grafikkort osv) inför kommande 64-bit. Ser att det finns PCI, PCI-X (66 MHz och 133 MHz) och PCI-E (Express x8 och Express x16). En PCI-X slot är längre än en PCI dito. Vad man stoppar i en PCI-X slot?

Någon som kan förklara skillnaden PCI-X och PCI-E, eller hänvisa till någon informativ sida, så är jag tacksam?

Planen är att systemet ska vara färdigt den dag Windows XP 64-bit lanseras.

Någon som kan förklara skillnaden PCI-X och PCI-E, eller hänvisa till någon informativ sida, så är jag tacksam?

Här har jag länkat till en sida som förhoppningsvis kan bringa klarhet i detta:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=618121#618340

R.N skrev:

Här har jag länkat till en sida som förhoppningsvis kan bringa klarhet i detta

Tack för länken! Hade nog sett den där tråden, men fallit i glömska. Har bara skummat på sidan, lite väl mycket på engelska. :)

Inser också att jag får skjuta på mina planer, då det inte i dag finns någon 64-bit Pentium eller Asus moderkort dito.

[inlägget ändrat 2005-03-01 12:17:13 av Maratonmannen]

Varför inte Amd? Har själv varit intel trogen genom åren men även kört en del Amd, helt problemfritt. Den maskin som alltid gått klockrent är en xp 2200+. Har beställt nya "godsaker" och denna gång blev det en Amd 64 3500+. Svalare och mer prestanda för pengarna. Köpte ett mobo med Nforce4, alltså pci-e

Tackar för poängen Maratonmannen! :)

Varför inte Amd?

Jag hade kunnat ställa samma fråga faktiskt... men jag antar att Maratonmannen har sina skäl..? Något annat än att "vara märket Intel trogen" hoppas jag, för det håller iaf inte som argument för mig! ;) Har själv många års vana av både Intel och AMD, och den Athlon 64 som sitter i min nuvarande konfiguration är den jag i särklass varit mest nöjd med...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...