Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisk extra


Cornel

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Har läst bland frågan om hårddisken. Den fråga vill jag gärna få svar oxo :-)

Jag är ny börjare, inte mycket kunskaper alls om maskinvara.

Är i behov av lagringsutrymme, så jag hade tänkt att köpa en hårddisk och ha 2st. i burken.

För att inte ha ont om plats vill jag ha typ 200Gb. hårddisk, idag ligger den på 60Gb.

Vad ska jag börja med? Hella dator är byggt år 2003. Frågan är som jag läste i forumet moderkortet, men att veta vilken moderkort jag har är en fråga oxo. Hur ska jag kontrollera detta? Hur vet jag om moderkortet har stöd för 200Gb. hårddisk?

Har install. moderkortskiva kan står nånting i den som jag får använda som info. för hårddisken och var hittar man detta info? Det är allt på engelska jag fattar ingenting :-(

Vad är viktigt att hårddisken ska ha för beteckning för att den ska passa? Det finns så mycket att tänka på :-) Vad är IDE, SATA?

 

Myckrt tacksam för svar!

 

Nicolas Roman

Med respekt o. hälsningar!NR.

 

[inlägget ändrat 2005-02-22 20:54:34 av Cornel]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Hella dator är byggt år 2003. Frågan är som jag läste i forumet moderkortet, men att veta vilken moderkort jag har är en fråga oxo. Hur ska jag kontrollera detta?

 

BIOS som bestämmer vilken storlek på hårddisk som stöds.

Ska du bara ha disken som slave, så kan du köra den som slave och sätta den som NONE i BIOS.

 

XP lär hitta disken i alla fall.

 

Vad är viktigt att hårddisken ska ha för beteckning för att den ska passa? Det finns så mycket att tänka på :-) Vad är IDE, SATA?

 

IDE-diskar är de här diskarna som har breda grå flatkablar.

SATA-diskar har smala kablar. Kontakterna är i storlek med en USB-kontakt.

 

Du kan ju kolla hur kabeln ser ut till din nuvarande disk...

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabb svar Stefan E.!

 

Men finns en del frågor kvar :-(

Hur kommer man till BIOSEN och leta rätt om stödd för hårddisken? Var i BIOSEN ska man ha den som SLAVE och NONE om man vill ha den i andrahand så att säga?

Måste man röra BIOSEN om man vill ha en hårddisk extra?

 

//Nicolas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Hur kommer man till BIOSEN och leta rätt om stödd för hårddisken?

 

Det brukar stå i skärmens nederkant när du startar datorn.

Något i stil med Press DEL to enter Setup och Setup är lika med BIOS. Du ska då hålla DEL-tangenten nere under uppstart när du ser det här på skärmen. Tryck lite då och då på tangenten.

 

Du får först ta reda på vad du har för BIOS och version.

Enklast är det om du laddar ned Everest Home Edition från http://www.lavalys.com och installerar programmet.

 

Starta sedan programmet och titta under fliken Moderkort i vänsterspalten. Där kan du också hitta BIOS. Markera så kan du i fältet till höger kolla vad ditt BIOS heter.

 

Nu har du vägledning till BIOS-tillverkaren. Eventuellt erbjuder Everest Home Edition en länk till uppdatering av BIOS. Gå dit och titta hur stora hårddiskar som stöds med ditt nuvarande BIOS och vad som stöds med den nya versionen.

 

Eventuellt kan en flash av BIOS vara nödvändig.

 

Är det en märkesdator du har så kan datortillverkaren ha rätt uppdateringar av ditt BIOS på sin hemsida. Där står säkert också en instruktion på hur du går tillväga för att flasha om BIOS.

 

Var i BIOSEN ska man ha den som SLAVE och NONE om man vill ha den i andrahand så att säga?

 

I mitt BIOS hittas avdelningen under Standard CMOS Features Setup Meny. Notera att mitt BIOS är ett Phoenix BIOS. Det här kan variera mellan olika BIOS och tillverkare. Om du har manual till datorn/moderkortet så gör du bäst i att titta i den.

 

Måste man röra BIOSEN om man vill ha en hårddisk extra?

 

Behövs normalt inte.

 

BIOS fixar i allmänhet den biten automatiskt. De flesta BIOS idag har stöd för plug and play. BIOS känner av enheter automatiskt och ställer sedan in allt av sig själv.

 

I nödfall kan du bli tvungen att hjälpa BIOS om inställningar av hårddiskar inte fungerar som det ska. Det är bara i nödfall.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

[inlägget ändrat 2005-02-22 22:51:14 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag vill TACKA för en snabb, bred och lärorik svar. Stor hjälp för mig Stefan E.!

Ska göra precis enligt dina föreskrifter!

 

M.v.h.

Nicolas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tack för poängen! :-)

 

...och lycka till...

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Har varit in på BIOS-tillverkarens sidan men kan inte se mer om den BIOSEN jag har stödjer en axtra disk på 200 Gb.lagring. Vad jag fick fram var:

Bios id, Type, Datum, OEM Sign-On, Chipset, Superio, Op syst. CPU och här står max 2800 MHz. Bios ROM in Socket Yes, Bios Rom Size 256K. Och Memory Installed 256 MB. och Memory MAX är 768 MB. Kan inte se om stödd för extra hårddisk nånstans.

Nya tips är välkommen

Är ingenstans än!

Tack på förhand!

//Nicolas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...