Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Grafik kv

blah

Recommended Posts

Hej !! Jag undrar om det är sant att ju bättre processor du har destå bättre grafik kvalete blir det ??

Undrar om det är så

MvH.Half-Life2 n00b;)

Om du avser skärpa på bilderna i 2D ej spel, bestämms den helt och hållet

av grafikkortet.

Tex har strömförsörjningskretsarna på grafikkortet stor betydelse för resultatet

därför varierar skärpan mellan kort från olika tillverkare med samma chip.

Enda vitsen med snabbare processor i spel är att ibland kanske du i vissa spel märker en skillnad med högre framerate, kan köra mer bildförbättring men detta är teori för mig jag spelar inte nått.

http://www.hardwarezone.com/articles/print.php?cid=3&id=1238

visar bla bildskärpa och temperaturer på olika komponenter på några kort med samma chip

Prossesorn i sig påverkar inte bildkvaliten i sig men om du har ett tillräckligt bra grafikkort så gör hastigheten (bl a) på din cpu att du kan köra spel med högre upplösning med de olika bildförbättringsteckniker som finns.

Half Life 2 är ett bra exempel där det krävs ett relativt nytt grafikkort men även en snabb cpu.

Har du t ex ett Ati Radeon x800xt kort men en långsam cpu kommer du inte att kunna utnytja det kortet.

Likaså om du har ett äldre grafikkort spelar det inte så stor roll om du köper en ny snabb cpu.

Inget blir bättre än den svagaste länken.

För att utnyttja kraften i ett t ex x800xt behöver man en cpu snabbare än 3.0Ghz/3000+

Tack!! Jag spelar nämligen Hl 2 ock därför undrar jag om jag både behöver köpa två dyra saker eller en. för jag har ju en processor Intel Cleron 2,8 ghz ock en annan processor Amd althon xp 1800+ Råcker dom till ex radeon x850?:)

By aN HaLf-LiFe2 NörD

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...