Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Poäng


Vanjis

Rekommendera Poster

Jag tycker inte synd om mig själv eller så men...

varför får jag så sällan poäng?:)

 

Nej men ärligt. Det känns som att vissa får poäng för allt. Är det så att vissa får poäng lite för att de är välkända på forumet? Eller så kanske det är så att jag får lika många poäng i förhållande till antal inlägg. Det är bara synd att inte få nåt när man verkligen har hjälpt någon.

 

Är det bara jag som känner så? I så fall kan ni glömma detta inlägg. Ville bara prata av mig lite...

 

/Vanja

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som att vissa får poäng för allt. Är det så att vissa får poäng lite för att de är välkända på forumet?

Alla tänker olika om vad som är värt att ge poäng för. Ibland kan man sitta och hjälpa någon i 10-15 inlägg i en tråd utan att få något och ibland får man ett poäng för att man slänger ut en länk man googlat fram.

 

Det är som med resten av livet, ibland får man uppskattning för att man är hjälpsam och bryr sig, ibland blir man bara utnyttjad. Man får nog snarare fråga sig varför man väljer att hjälpa till. Själv gör jag det när jag har tid och inte har något för mig och för att det ger bra karma i nästa liv =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så är det nog för alla här...

 

Du har fått poäng på 5% av dina inlägg, jag på 7%. Ibland får man inte poäng trots att man kommit med ett himla bra svar (!) och ibland får man helt omotiverade poäng. Bara att ta det för vad det är...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag personligen tycker att poängsystemet är fjantigt på så sätt att det kan leda till att en del personers främsta uppgift att hamna på 10-bästa.

 

Och som skrivs så får en del omotiverade poäng.

 

Enligt mitt tycke: Bort med top 10 på alla nivåer och lägen!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på så sätt att det kan leda till att en del personers främsta uppgift att hamna på 10-bästa.

... och hur skadar det någon? Det är absolut inte fjantigt att ha ett system där man kan uppmuntra även med poäng för de som uppskattar det. För de som inte bryr sig om systemet så är det heller inte i vägen, bara att ignorera det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det leder eller kan leda till att personer sitter och jobbar upp poängen,

förvisso till folk som har frågor av olika slag.

Jag föstår till fullo att du vill ha kvar 10-listan men jag ser ingen praktisk nytta med det.

Det är ingen garanti för kompetens eller kunnande inom ett specifikt område.

 

Jag kan också sitta och skriva ihop irrelevanta 180 inlägg men till vilket syfte?

Jo, jag hamnar som 1:a på 10-listan.

 

Men för dig kanske det sporrar att skriva mer inlägg vad vet jag!!

grattis i så fall!

 

 

Kanske irrelevant var fel ordval men detta gäller mig i enda syfte att jobba upp mig till en 1-plats.

 

[inlägget ändrat 2005-02-22 12:52:36 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är absolut inte fjantigt att ha ett system där man kan uppmuntra även med poäng för de som uppskattar det.

 

Många är de gånger jag velat kunna ge poäng till folk på andra forum men jag har inte sett den funktionen på något annat ställe.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

intressant att det är två från 10-listan som skriver :)

 

Jag hoppas att det andra forumet du talar om inte inför poängsystem.

såvida att man kan i så stor utsträckning som möjligt kan kvalitetssäkras.

Att fråga den personen om just detta ämne.

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-02-22 12:56:33 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så lätt att veta som ny,hur och när poäng skall ges*ler*men jag sätter en poäng om jag fått hjälp med nåt......annars har jag inte tänkt så mycket på dom där poängen....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

intressant att det är två från 10-listan som skriver :)

Intressant på vilket sätt? Har du något på hjärtat så kläm fram det, istället för att komma med subtila gliringar.

 

[inlägget ändrat 2005-02-22 13:02:11 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att poängsystemet är bra. Det är ett enkelt sätt att visa uppskattning för den hjälp man fått.

Förstår inte varför du är så emot top-10-listan? Det är väl kul för de som är så engagerade att hamna där. Ingenstans kan man väl läsa att antalet poäng = kunskapsnivå? Så har jag heller aldrig uppfattat den. Det är ju inte direkt så att man kan använda eforums poäng-statistik i en CV ;-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant på vilket sätt? Har du något på hjärtat så kläm fram det, istället för att komma med subtila gliringar.

men det är väl klart att ni två gillar listan, konstigt vore väl annars eller hur.

Ingenting í baktanke, inga gliringar

Men det är min högst personliga tanke och den får du respektera och acceptera :)

 

Det måste inte finnas ett syfte men det vore bra för oss andra varför detta poängsystem finns.

Annars är det ju bara lek och larvstuga till 100%

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att poängsystemet är bra. Det är ett enkelt sätt att visa uppskattning för den hjälp man fått.

 

ja helt klart skall man visa uppskattning.

Men jag hade nog klarat mig utan.

Om jag nu har 300 poäng eller 0 spelar nog mindre roll bara man kan och vill hjälpa den andre med det problem eller frågeställning denne har.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det är väl klart att ni två gillar listan, konstigt vore väl annars eller hur.

Det enda jag finner konstigt är att du vet vad jag har för personlighet och preferenser.

Det måste inte finnas ett syfte men det vore bra för oss andra varför detta poängsystem finns.

Jag gav min tanke om vad det har för fördelar. För alla nya finns eforums egen tanke med det här: //eforum.idg.se/Eforumintro.asp#Del4

 

EDIT:

Men det är min högst personliga tanke och den får du respektera och acceptera :)

Självklart!

[inlägget ändrat 2005-02-22 13:16:45 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gav min tanke om vad det har för fördelar. För alla nya finns eforums egen tanke med det här: //eforum.idg.se/Eforumintro.asp#Del4

 

Jag kommenterade redan det innan.

 

Det enda jag finner konstigt är att du vet vad jag har för personlighet och preferenser.

 

Har jag ingen aning om faktiskt!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej men ärligt. Det känns som att vissa får poäng för allt. Är det så att vissa får poäng lite för att de är välkända på forumet?

 

Vissa får många poäng för att dom svarar på det mesta.

Själv kan jag ge poäng fast jag inte ens är inblandad i tråden, men där inlägget ger mig nånting.

Sen beror det också på vilka "rum" man ger svar mest i.

Jag ser att du skriver många inlägg i matematik. Jag t.ex. har det forumet blockerat eftersom den är för svår för mig (+ ointresse, fast det hänger nog i hop :) så jag ser inte dina inlägg så jag kan inte ge poäng.

Men om du skrev många svar på frågor i forum där folk ställer dom flesta frågorna så skulle dina poång gå upp skulle jag tippa.

 

intressant att det är två från 10-listan som skriver :)

 

Ungefär lika intressant som att folk från "botten" klagar på systemet ;)

 

Allvarligt talat, som tidigare nämnts så är det väl bara att inte bry sig? Jag har hängt här länge och kan inte se att kvaliteten sjunkit på något sätt sen poängen infördes. Tror snarare att det har motiverat dom kunniga att svara mera och hjälpa till längre när det kör ihop sig.

Visst kan man tycka att det är fåfängt men eftersom resultatet verkar ha blivit det avsedda så är det väl inte fel att ha det kvar?

Sen tror jag inte på din teori att folk skulle börja skriva inlägg för inläggens skull för att hamna i tio i topp listan. Det tar nog nåt år att få ihop så många poäng som krävs, så man får närmast vara besatt av att bräcka dom.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen tror jag inte på din teori att folk skulle börja skriva inlägg för inläggens skull för att hamna i tio i topp listan.

 

Bra skrivet och jag kan nämna att det finns en person som inte har annat att göra på dagarna, arbetslöshet eller vad det nu må vara så hänger personen här på eforum i syfte att lära sig, dela med sig av det denne person kan.

På så vis blir det många poäng och många inlägg.

Jag bruka sällan skita i medvind utan jag klarar att ta diskussioner då dom är bra för att locka fram medvetenheten och det som anses "självklart"

 

Inget är någonsin förevigt och jag som har varit medlem sen 2000 skulle nog se om en översyn av poängen bl.a.

Det i syfte att jag bryr mig till skillnad från kanske dig som inte gör det, men det låter jag vara osagt.

Detta forum är bland det bästa jag varit med i och det går alltid att förfina och förbättra.

tills mångas förtret så klart, förändringar brukar få folk att bli förbannade medans vissa blir glada.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär lika intressant som att folk från "botten" klagar på systemet ;)

 

Jag klagar inte utan ville bara se om fler känner som jag.

 

Att det har att göra med i vilket ämne man skriver håller jag helt med om. I matteforumet har jag märkt att många nyregistrerade lägger in en fråga för att sen inte fortsätta på eforum. Synd bara eftersom det är dom frågorna jag gillar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att du var intresserad av poäng men ändå. Du får ett av mig för att du hjälpte till att få min tråd att bli så välbesökt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...