Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Summering av olika antal celler

Ante pante

Recommended Posts

Hej

Jag har data sparat i excel med c:a 100 produkter med volymer för respektive månad och år. Ofta får jag frågor hur stor volymen var för en vis antal månader för alla våra tjänster och då får jag jag konstruera en en ny summaformel för rätt antal månader.

Jag skulle vilja ha ett makro som hämtar startmånad och slutmånad från två celler och sedan summerar volymen för respektive produkt för den aktuella perioden. Går det?

MVH

Anders

[inlägget ändrat 2005-02-21 21:50:49 av Ante pante]

Går det?

ja.

men kanske inte den bästa lösningen...

Två tankar:

1: Formel som hittar berörda celler i din tabell. Månad och produknummer måhända? PASSA() borde fungera bra för detta.

2: Combobox(ar) som du fyller med exempelvis månaderna (och produktnummer) som kan komma ifråga. Valt värde styr vad formel (1) söker efter.

3: Summering av värden utifrån de index sökfunktionerna ger. SUMMA() och ADRESS() kanske räcker.

Tabke två:

En Pivottabell, men jag tror att idé ett är den bättre.

Ingen VBA behövs med någon av dessa.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Man kan också använda Excels rudimentära databasfunktionalitet.

Exempel:

I kolumn A har du år/månad, och i kolumnerna B till ? har du volymerna för varje vara med varuslaget som kolumnrubrik.

På annan plats kan du då ha fyra celler för villkor. Samma rubrik som på månadskolumnen på båda kolumnerna och lämpligt villkorsvärde (typ >=04-01 och <=04-12 för ett urval av för hela 04).

Sedan har du en rad med alla varuslagskolumnrubriker, och under dessa använder du formeln DSUMMA. Kolla i Excels hjälp så tror jag att du fixar argumenten, tänk bara på att ange databasen som hela kolumnerna (typ $A:$CD) för då kan du obehindrat fortsätta att fylla på data.

/Pär B

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...