Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med win 98 installation


sunnerbyhacker

Rekommendera Poster

sunnerbyhacker

Försöker installera Win 98 på en gammal NT-burk. Jag har formaterat C. Sätter i startdisk och låter den tugga klart. Skriver in "install" vid a-prompten, installations-CD sitter i, datorn talar om att den kontrollerar och att jag ska trycka RETUR om jag vill fortsätta. Då händer det märkliga! Jag ser den blå rutan flascha förbi på en mikrosekund och sen hoppar det tillbaka till dos och A:\>. Varför?? Vaad är fel.

Den dumme kan mer om han vågar fråga

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sunnerbyhacker

tack för ditt svar, men jag har provat både D: och E:. Datorn svarar lika dant för det. Om jag skriver fdisk och kollar partitioner så finns det en som heter C; fat 16, 100%

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Tråden flyttad till Windows98 & ME

 

--

 

...men jag har provat både D: och E:. Datorn svarar lika dant för det. Om jag skriver fdisk och kollar partitioner så finns det en som heter C; fat 16, 100%

 

FAT16?

Windows98 har FAT32 vad jag kommer ihåg sedan jag använde det.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Datorbygge/montering|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FAT16?

Windows98 har FAT32 vad jag kommer ihåg sedan jag använde det.

 

Det går ju att formatera en partition med FAT16 (eller bara FAT som det ofta brukar benämnas) även i win98 och t.o.m. XP.

 

Nackdelen är då att partitionen kan inte vara större än 2 gb, en av fördelarna är att dom allra flesta OS klarar av att hantera en FAT16-partition.

 

Men för att återgå till ursprungsfrågan, om det har varit NT på burken tidigare, så är risken stor att partitionen är formaterad med NTFS vilket inte Win98 klarar.

Om det finns en rad i fdisk där det står "ta bort icke-dos partition" så ta bort den och gör en ny partition med FAT32.

[inlägget ändrat 2005-02-22 16:54:02 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...