Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

städa datorn - XP professional


snorman

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag skulle bli riktigt glad om någon som är bra på datorer kan hjälpa mig.

 

Jag köpte en laptop nov 2003 med XP professional och office XP

 

Under åren har jag installerat 3 olika skrivare på datorn, en webkamera, optiskmus, MySQL, XRMS, och lite till.

 

Nu är det så att jag även har försökt att ta bort alla dessa program - utan att lyckas. Jag hittar fortfarande filer som bär dessa namn.

 

Jag skulle verkligen behöva rensa min dator - jag vågar inte ta bort mappar och filer som jag inte vet vad det är såklart - men finns det något "register" som man kan föjla för att inte ta bort filer och mappar som behövs?

 

Från kontrollpanelen kan jag ju ta bort program (det är så jag gjort) men det verkar inte som om alla filer tas bort då. Dessutom finns inte alla program där - för när jag tittar i c:\Program så finns där ytterligare program (i bland dem som jag tagit bort via kontrollpanelen?!)

 

Vad kan jag göra?

 

Tack på förhand

Sara

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Förmodligen kommer svaren bli - formatera om! :-)

 

Säkert enklaste vägen om du inte vill sitta en hel natt och rota runt i registret också. Där finns det säkert en hel del nycklar som inte används längre. Så du blir inte bara av med programmen för att du rensar i Utforskaren.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej stefan

 

1

det gör mig inget att behöva formatera om - tror jag:) måste jag installera om alla bank certifikat, program, spara filer på annat medium, etc?

 

2

hur ska jag göra för att slippa göra detta så ofta i framtiden? vara väldigt restriktiv till att prova program och extern hårdvara?

 

3

kan man veta och notera var saker lägger sig när man installerar? eller lägger sig ett program på fler ställen?

 

4

om jag nu ska formatera om så har jag endast gjort det för 5 år sedan i DOS- det var lite knepigt med start disketter och ditten datten. hur gör man nu?

 

 

Hälsningar en väldigt tacksam Sara:-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Minst krångligt är väl att installera om allt som du inte kan ta backup på. Du ska självklart tänka igenom var du har filer som du inte vill förlora. Det kan t ex vara favoriter i Internet Explorer ocn digitalbilder som ligger i någon undanskymd mapp. E-post som du absolut inte vill förlora kan du ju spara genom att kopiera över texten till vanlig text-fil.

 

Om du har flera hårddiskar/partitioner (t ex D och E) så kan du kopiera över filerna där som sedan ligger orörda eftersom du ska installera igen på C:. Men det kräver att du inte gör en miss och väljer fel disk under installation.

 

Mitt tips är att kopiera över på cd eller dvd för att vara säker.

 

Bankcertifikat använder inte jag mig av eftersom jag har Nordea som bank. Det kanske är någon annan som kan svara på din fråga om certifikat.

 

2) Ja du bör vara restriktiv med att installera program som du bara ska testa för det lägger alltid spår i registret. Du bör ta en backup på hela C: när du har installerat om Windows, lagt in alla program du måste ha och gjort alla inställningar (när allt är fräscht). Jag vet att det finns några olika backup-program men de kostar väl en del. Jag tänker på Norton Ghost och ett annat som jag inte kommer på nu.

 

Annars får du nog ta för vana att kanske installera om en eller två gånger om året. Jag installerar om ungefär en gång om året eller då det behövs.

 

Det finns gratisprogram som går igenom registret och tar bort felaktigheter. Men man bör vara försiktigt eftersom vissa program tar bort mer än vad som är nyttigt. Men om man gör en systemåterställningspunkt INNAN man börjar rensa så kan man alltid gå tillbaka. Vissa program tar backup automatiskt. Jag kan tipsa om program om du skriver och säger till.

 

3) Vissa program lägger sig på flera ställen. Du bör ändra installationsmapp för program som vill ha "program files" som mapp istället för "program". Då ändrar du det under installtionens gång.

 

En god idé är att komma ihåg vilka program du har på datorn. När du sedan går igenom program-mappen så kan du enkelt radera de mappar som lämnats kvar efter avinstallation. Därför ska man undvika att prova massor av program under kort tid.

 

4) Jag får återkomma med den här punkten eftersom jag måste åka och jobba.

 

[inlägget ändrat 2005-02-25 11:05:08 av znej]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
4

om jag nu ska formatera om så har jag endast gjort det för 5 år sedan i DOS- det var lite knepigt med start disketter och ditten datten. hur gör man nu?

 

znej har redan skrivit det mesta som jag tänkte skriva. :-)

 

Sista punkten kan jag ju svara på och då blir svaret att du bootar upp datorn på XP-cd:n. Ändrar i BIOS så att CD-romspelaren ligger först i bootsequense (startordning). Spara och gå ur. Glöm inte att lägga in CD-skivan innan, för att då startar datorn om på denna direkt.

 

Resten kan du kolla på BlackVipers hemsida. Klickbara skärmdumpar och beskrivande text (engelska). Hjälpte mig mycket i början av min XP-karriär.

 

http://www.blackviper.com/Articles/OS/InstallXPPro/installxppro1.htm

 

Lycka till!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Stefan för att du fortsatte.

 

Jag har inte så mycket att tillägga förutom att man ska gå in i BIOS och återgå till att boota från hårddisk när man är klar med installationen.

 

Fritt program för att rensa i registret (tar även bort cookies och lite annat):

 

EasyCleaner - http://personal.inet.fi/business/toniarts/ecleane.htm

 

Jag den som inte är van att bara sätta igång med programmet utan att veta vad som raderas. Om du känner dig minsta tveksam så bör du avstå från programmet och dess funktioner.

 

Innan du tar bort något från registret, gör en backup (instruktion gäller för Win XP).

 

Gå in under startmenyn och välj Kör. Skriv regedit.

 

Där går du in under Arkiv och väljer Exportera. Exportera intervall = Alla . Du kan välja plats för backup och även välja valfritt namn.

 

Om du vill ha tillbaka värden/backup (om du gjort fel och tagit bort för mycket) så väljer du importera under Arkiv.

 

[inlägget ändrat 2005-02-25 18:34:12 av znej]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack till er båda - jag har formaterat om och nu är nästan allt på plats och fungerar igen:)

 

Vänligen

Jätte lyckliga Sara

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...