Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bästa DVD-R skivorna?


cybermaxad

Rekommendera Poster

VIlka är de bästa DVD-R skivorna? Vad skulle ni reckomendera för skivor? Och vad skiljer sig lite bättre skivor till sämre skivor? Är det bildkvalitën eller är det hållbarheten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt skulle jag nog rekomendera skivor med ritek dye även om jag precis fick en laddning som väl inte var den bästa men dom var extremt billiga så jag får väl skylla mig själv :) Vad som skiljer är hållbarheten och framför allt möjligheten att kunna fylla skivan helt, med billiga dåliga skivor så brukar det alltid bli fel precis på slutet av skivan.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det märke som anses bäst brukar vara tayo yuiden men de är ganska svåra att få tag på i sverige. Vad har du för brännare? Om du kollar på www.cdrinfo.com så finns det folk på deras forum som har gjort väldigt detaljerade tester på skivor och med olika brännare.

Som marcus sa så är Ritek bra men det har visat sig att den senaste generationen, kallas g05, är betydligt sämre än g04.

En annan skillnad mellan högkvalité och låg är hastigheten du kan bränna dom i, dety som står på förpackningen stämmer inte alltid! jag kan t.ex. bränna mina tayo yuiden i 12x vilket är max för min brännare fast det står att det är 8x skivor medans mina ritek g04 bara klarade 8x. Har också haft lite problem med ritek skivorna medans tayo yuiden har fungerat smärtfritt

Ett annat bra märke på skivor är Verbatim, är dock lite dyrare än både tayo yuiden och ritek.

 

//Mattias

knorg [a] rocketmail [punkt] com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

Mattias, du sade attt tayo Yuiden är svår att få tag på i Sverige, men det du någon som säljer dem i Sverige, eller om man kan få tag på dem från utlandet billigt och på ett bra sätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte mina (iofs dvd+r) från luxemburg, kostade c:a 450sek för ett 100-pack inklusive frakt.

www.dvd99.info är sidan och "märket" på skivorna är gigatain. De flesta skivorna i världen tillverkas vid kanske 5-6 fabriker sen sätter märket på sin logga på skivan, man kan säga att tatyo yuden och ritek är fabrikerna. Vad som är viktigt när man köper är alltså vilken fabrik dom är tillverkade på, det ser man på mediakoden på skivorna. De flesta seriösa försäljarna skriver ut koden då dom vet att folk är villiga att betala mer för vissa koder. Här är en sida som förklarar det lite mer ingående (engelska):

http://www.digitalfaq.com/media/dvdmedia.htm

 

Mina Gigatain har mediakod: YUDEN000-T02-00 och mina ritek har kod: RITEK-R03-01

 

Lyckades att stava fel en massa gånger, taiyo yuden ska det så klart vara

 

//Mattias

knorg [a] rocketmail [punkt] com

 

[inlägget ändrat 2005-02-21 16:57:12 av Mattias Falk]

[inlägget ändrat 2005-02-21 16:58:41 av Mattias Falk]

[inlägget ändrat 2005-02-21 16:59:01 av Mattias Falk]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias

 

Behövde du betala skatt eller vad det nu heter för dina skivor ifrån www.dvd99.info? Det ska väl vara 4 kr per skiva vilket är helt hutlöst ...tycker jag...

 

/Matte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

Antar att du menar tull.

Nej det behövde man inte, EU-land. Såvitt jag vet så har inte dom mer hutlösa mediaskatterna införts än men jag köpte mina innan jul, man vet ju aldrig vad dom kan ha hittat på vid ett årskifte men jag tror inte att det ska vara några problem så länge man håller sig inom EU.

 

//Mattias

knorg [a] rocketmail [punkt] com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Mattias Falk

Det är antagligen de bästa skivorna dom har där. Sen kan man alltid ha otur men den risken är nog ganska minimal.

 

//Mattias

knorg [a] rocketmail [punkt] com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...