Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad står 1x PCIe (x16), 2x PCIe (x1) för???


Keffo

Rekommendera Poster

Hej jag har kollat på ett nytt moderkort och processor.Nu undrar jag vad detta står för 2x PCIe (x16), 2x PCIe (x1) ?? Jag vill köra PCI express men moderkortet jag kollar på ( Abit Fatal1ty AN8 ) som stödjer AMD Atchlon 64 har endast 1X(PCI Express x16) och 2X(PCI Express x1)

 

1X slotten verkar vara den mindre och X16 slotten som en AGP ungefär.Vad jag vill är att kunna köra SLI i framtiden när kortet jag ska köpa nu har gått ner i pris.Vill inte lägga 12.000 bara på 2 grafikkort

 

Har sett en del moderkort med 2X(PCI Express x16) och 2X(PCI Express x1) .Alltså två slottar av varje.Jag hajar nada .Ser ut som 4 pci express då?

 

Tack på förhand

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte helt säkert på detta, men vad det ser ut som är att det finns ett PCIe (x16) vilket man använder för grafikkorten. Sen PCIe (x1) kommer du kunna använda till andra saker, kommer väl komma istället för PCI antar jag.

 

När det gäller att kunna köra i SLI så skall du nog satsa på ett moderkort med 2st (x16).

 

 

Vad står 1x PCIe (x16), 2x PCIe (x1) för???

 

1x PCIe (x16) = 1plats PCIe (x16)

2x PCIe (x1) = 1plats PCIe (x1)

 

[inlägget ändrat 2005-02-21 11:42:35 av Johan Sjodahl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh du har nog rätt i det.Ja nu fattar jag! Det är alltså inte bara grafikkort som kommer kunna använda sig av PCI express.Japp surfade runt och kollade.Alla SLI kort har 2X pci express (X16) Vilket tyvärr inte Abit Fatal1ty AN8 kortet konstigt nog har.Det ska ju vara ett rent gameing kort så jag tror det kortet kommer bli fjasko!!!! Menar om nu Abit har designat ett geek kort så nog fan ska det ha dubbla pci ex... Nåja får bli ett Asus Sli med ett Asus ultra kort och en FX-55 prolle så länge Tack för hjälpen!!

 

[inlägget ändrat 2005-02-21 12:31:12 av Keffo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...