Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

behöver hjälp med att nyttja plasmaskärm utan scartingångar


Tobbe J

Rekommendera Poster

hej,

 

har en nyinförslaffad 42:a plasmaskärm från Samsung. Modellnummer PPM 42 S3Q. Denna skärm saknar inbyggd tv-tuner samt scartingångar.

 

Däremot finns en uppsjö av andra anslutningar såsom :

 

DVI in, RGB1(PC1)

component 2/RGB2(PC2) in

video in (s-video)

component1 in (Y/Pb/Pr)

 

 

vad ska jag nu göra (köpa) för att få så bra bild som möjligt när jag ska se tv ?

 

funderar själv på inspelningsbar dvd ? dom ska tydligen ha komponentutgångar vissa av dom....men jag känner mig så osäker på v a d som ger bäst bild.....

 

köpa digitalbox ? finns boxar med annan anslutning än scart ?

 

 

med hopp om hjälp /// Tobbe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SCART är ett gränssnitt för kontakter, inte för signaler.

 

SCART kan bära RGB, s-video och komposit (samt stereoljud). Har du med andra ord något som kan poducera en bild och har en SCART-kontaker så kan du ta ut den signalen och mata den till den port på plasma-skärmen som passar.

 

Vad du behöver är med andra ord en tuner (för det nät du vill titta på). Om du ändå satsat på en plasmaskärm kanske någit digitalt abbonemang är att tänka på?

 

Utav de format jag räknat upp ger RGB bäst bild. Av de du räknat upp är väl DVI att föredra. Eller komponenet. Men RGB ger bra bild.

 

Hur tar du emot din TV idag, innan plasma-skärmen?

 

 

SCART är för övrigt ett europeiskt påfund. Det finns ingen annanstans.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

idag har jag en digitalbox från UPC, med scartuttag förstås.

 

finns omvandlare scart-RGB då ? Scart-DVI ?

 

jag vill absolut ha ett digitalt abbonemang, tänker köpa ytterligare en box från någon leverantör iom att vi har flera apparater.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klarar inte UPC-boxen RGB? Vraje digitakbox värd namnet har RGB ut. Och som sagt - då handlar det inte om någon omvandlare direkt utan bara en kabel som från från SCART till önskat format.

DVI är en digital standard, den kan inte SCART bära.

 

mmh, kanske är ute på lite djupt vatten. SCART till RGB verkar inte vara så vanligt, men det finns. Vanligare verkar vara SCART(RGB) till VGA...

 

mmmh. någon annan kanske har mer definita kunskaper i området?`

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej den har bara "rena" scartanslutnngar.......

 

jag ska alltså leta efter en box med RGB ut, stämmer det enligt dig ?

 

eller köpa en inspelningsbarDVD med RGB ut o dra scart"signalen" från boxen via den till plasman....?

 

[inlägget ändrat 2005-02-21 08:49:16 av Tobbe J]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sänder den över SCART då? S-video? Komposit/video? Inte RGB?

 

S-video kan nog duga om du inte kan få ut RGB från boxen. Ingen poäng med att skaffa exempelvis en DVD för att konvertera signalen till RGB, den blir inte bättre än originalsignalen. Med ett undantag - om DVD-spelaren kan omvandla signalen till en progressiv signal (från interlaced) kanske det kan upplevas aningen bättre

 

Har ingen personling erfarenhet av dessa ting kanske ska sägas, alltså av plasma-skärmar eller progressiva signaler.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...