Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips på nytt ljudkort mottages tacksamt.


danh35

Rekommendera Poster

Om du vill får du gärna kortfattat (eller långfattat) berätta om EAX utnyttjas även ifall men kör tvåkanal. Eller känner spelet av detta och disablar alla sådan funktioner?

 

Ja, det används även vid tvåkanaligt ljud, så länge man har enablat det förstås. Vissa spel känner av ifall stöd finns i ljudkortet och aktiverar då EAX automatiskt, men ofta måste man göra det själv. Men observera att själva spelet så klart också måste vara programmerat för att stödja det. Här finns en sju sidor lång lista över EAX-spel:

http://eax.creative.com/gaming/game.asp

Kanske det t o m är en än större fördel med EAX då man bara har två högtalare, på det sättet att ett stort behov av simulerad 3D-positionering av ljudet då finns. Att trots bara två ljudkällor ändå få en känsla av att ljuden kommer från flera olika håll och det med hög ljudkvalité. Detta kan aldrig fungera lika bra som vid ett äkta 5.1-sytem, men man kan få en riktigt hyfsad upplevelse ändå...

 

Att lira Call of Duty och kunna höra alla dunkande luftvärnskanoner, kulsprutesmatter och explosioner med EAX 3.0 på enabled är som jag tycker en smått otrolig upplevelse! Det spelet fick t o m utmärkelsen "bästa ljud" av PC-Gamer, år 2003 har jag för mig. Default använder spelet Miles Sound System men har man möjlighet att i stället aktivera Creatives EAX 3.0 på datorn så innebär det ett stort lyft för spelupplevelsen. Även H-L 2 använder Miles Sound System och mig veterligen går det inte att välja något annat (vilket är mycket dåligt för ett spel som ju ska föreställas att höra bland de lite större titlarna!).

 

EAX Advanced HD är ett samlingsnamn som innefattar båda versionerna 3.0 och 4.0. Därför kan det vara lite svårt att veta vilken av versionerna som egentligen används av spelen. Jag har iaf spelat två spel som jag kände till använde just EAX 4.0, det ena var SW: Jedi Academy (stöd fås efter en patch för spelet) och det andra Thief 3, med mitt 5.1-system. Endel spelare kanske inte bryr sig så mycket över de här sakerna... men för mig var ljudet då iaf i det närmaste sagolikt bra..!

 

EAX 3.0 har funnits i några år vid det här laget. Hösten 2001 gjorde Tomshardeware en liten redovisning av funktionen i samband med ett test Audigy 1:

http://www.tomshardware.com/consumer/20010927/audigy-11.html#eax_advanced_hd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 76
  • Skapad
  • Senaste svar

Tackar för genomgången! Här blir det givetvis poäng!!

 

Jag ser nu när jag kollat i aktivitetshanteraren under fliken Prestanda/Allkokerat minne att toppvärdet efter en stunds spelande blev hela 960 MB. Detta kanske förklarar att det hackar till ibland. Spelet väljer högsta inställningarna på allt utom AA och AF och det slukar förstås bra med minne.

 

En sak som jag funderar på är att stänga av Fastwrite, som du nämnde tidigare. Jag kunder dock inte hitta det i bioset. Vart är det man brukar ställa detta?

 

 

EDIT: Med alla inställningar menar jag Texture detail, Water detail, Shadow detail och Shader detail. Upplösningen väljs till 1024*768.

 

 

[inlägget ändrat 2005-02-22 17:35:32 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poäng är alltid lika trevligt! Man bugar och bockar. :)

 

Jag ser nu när jag kollat i aktivitetshanteraren under fliken Prestanda/Allkokerat minne att toppvärdet efter en stunds spelande blev hela 960 MB. Detta kanske förklarar att det hackar till ibland.

 

Hoppsan! :) Det swappas tydligen ut en hel del till växlingsfilen. Appropå det att försöka miminera hack i spel förresten så är ju förstås, basic stuff, att hålla disken defragmenterad. En kommentar angående detta har jag gett här, ifall intresse finns att läsa den:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=650644#650695

 

En sak som jag funderar på är att stänga av Fastwrite, som du nämnde tidigare. Jag kunder dock inte hitta det i bioset. Vart är det man brukar ställa detta?

 

Du var förstås på rätt ställe – biosen. Men eftersom det är en märkesdator kan det hända att möjligheten att disabla Fast Write inte ens existerar(?) Har själv bl a en Dell... en bärbar Inspiron 8000 och hur det var med Fast Write i den minns jag inte. Men en sak kommer jag ihåg, eftersom det störde mig så mycket, och det är att man i den datorn inte kan disabla Palett Snoop (eller hur det nu stavades?)! Palett Snoop är iaf en mycket prestandakrävande gammal kvarleva från Kritatiden då dinosaurierna ännu vandrade på jorden, och som kunde vara bra för lika gamla 2D-grafikkort med inte mer än 1MB minne. Och nu hör det till saken att grafikkortet i min Dell inte är ett sådant gammalt 1MB-kort, utan ett Geforce2 Go 32MB...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan! :) Det swappas tydligen ut en hel del till växlingsfilen.

 

Ja, rimligtvis så borde det ju hacka till lite nu och då ifall inte ramminnet räcker till. Den kan ju knappast swappa så snabbt till hårddisken att det inte märks i spelet.

 

Jag ställde ner grafiknivåerna en aning och då försvann hacken helt. Det fanns ju dock så många olika typer av detaljnivåer - shaders, vatten, model osv och jag vet inte vad som suger mest. Måste experimentera mer med detta. Dock blev ju bildkvaliteten direkt märkbart sämre vid en sänkning av någon av nivåerna och går knappast att leva med när man en gång har vant sig vid höga kvalitetsinställningar.

 

Så slutsatsen bör bli att det krävs 1GB på burken om det ska flyta klanderfritt med de inställningarna autodetect väljer. Nåja, det är ju aldrig för sent att beställa en 512MB modul och trycka in den istället för de 256 MB som jag nyss utökade minnet med. Det är ju alltid bra att ha någon/några minnesmoduler som reserv i skrivbordslådan :). Det jag funderar på är hur mycket mer ström ytterligare 256 MB skulle dra? Jag vill ogärna lasta ner nätdelen ytterligare för då ber jag ju nästan om problem.

 

Jag testade förresten att fullständigt avaktivera ljudkortet i enhetshanteraren , enligt de rekommendationer jag fann på supporten på

http://www.steampowered.com/. Detta fick dock ingen effekt på hackningarna så jag antar att dessa inte alls har något med ljudkortet att göra (såvida inte ljudkortet ändå kan blanda sig in på något märklig sätt).

 

 

Du var förstås på rätt ställe – biosen. Men eftersom det är en märkesdator kan det hända att möjligheten att disabla Fast Write inte ens existerar(?)

 

Stämmer bra, jag har sökt på nätet och det verkar inte finnas något Fastwrite på min dator. Det är tydligen alltid disablat :).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så slutsatsen bör bli att det krävs 1GB på burken om det ska flyta klanderfritt med de inställningarna autodetect väljer.

 

Nja, det kan hända men jag är inte så säker på det..? Testa laborera mellan storlekarna 128 och 256MB på din aperture size i bios, och se ifall det avhjälper nånting. Att sänka texture quality och m a o detaljrikedomen i spelet är en sak man kommer långt med. Kanske ännu längre kommer man bara av att sänka bildstorleken ett steg. Men det kanske är trist för dig att sänka från 1024*768 till 800*600, speciellt ifall du sitter med en 19-tummare (på vilken själva bildupplösningen i så fall blir ännu lägre). Bildstorleken 800*600 på en 17-tumsskärm innebär iaf samtidigt en högre upplösning, än på 19" eftersom samma antal bildpunkter måste trängas på en mindre yta. Man kan se det lite som att bildstorleken 1024*768 på en 17-tummare har motsvarande upplösning som storleken 1280*1024 har vid 19", om du hänger på hur jag menar? (många (de flesta kanske?) använder uttrycket "upplösning" när det egentligen är "bildstorlek" som avses).

 

Kom förresten att tänka på Pallette Snoop och ifall det möjligen är på enabled även i din Dell. Det är i så fall en delförklaring till varför du inte får ännu högre poäng än de ca 12500 i 3DMark2001SE (i stället för lite närmare min egen gissning på 14000-16000 =)). Sådana här detaljer kan man kontrollera med t ex SiSoft Sandra:

http://www.sisoftware.net/index.html?dir=dload&location=sware_dl_3264&langx=en&a=

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det kan hända men jag är inte så säker på det..?

 

Är du inte? Är inte det faktum att det gick åt 960 MB bevis nog? :). Jag vet inte hur dagens spel är implementerade men kan det inte vara så att varje gång rutan "loading" visar sig under någon minut laddas så mycket som ryms i ramminnet in. Resten laddas därefter in allteftersom minne kan frigöras. Och när dessa läsningar från hårddisken sker tas så pass mycket resurser i anspråk att spelet hackar till. För mig kan det hacka till med vissa mellanrum, t.ex. var 50:e meter när jag går utefter en rak gata utan att något annat händer än att jag går. Och då borde ju inte grafikkortet vara flaskhalsen. Däremot kan det ju tänkas att spelet i dessa ögonblick passar på att ladda in ny information i ramminnet och att det är detta som orsakar hackningarna. Här är jag kanske helt ute och cyklar, så du får gärna avfärda min teori totalt. Värt att nämnas är kanske att jag noterat att det på vissa ställen alltid hackar till, dvs. på exakt samma ställe varje gång.

 

Att sänka texture quality och m a o detaljrikedomen i spelet är en sak man kommer långt med.

 

Ja, för då kanske 768 MB räcker :).

 

Kom förresten att tänka på Pallette Snoop och ifall det möjligen är på enabled även i din Dell. Det är i så fall en delförklaring till varför du inte får ännu högre poäng än de ca 12500 i 3DMark2001SE (i stället för lite närmare min egen gissning på 14000-16000 =)). Sådana här detaljer kan man kontrollera med t ex SiSoft Sandra:

 

Jag hittar inget sådant i bioset och vad jag förstår så finns det inget sådant på Dimension. Tycker förresten inte att 12500 poäng i 3DMark2001 är så orimligt eftersom processorn verkar sätta gränsen här. En kompis får samma poäng med en AMD Athlon XP 2500+ överklockad till frekvensen 2.2 GHz, 512 RAM och ett GeForce Ti 4200 (också detta överklockat). I 3DMark03 får han däremot bara 1700 poäng mot mina 7300. Detta säger ju klart och tydligt att det är först i 3DMark03 som grafikkortet får jobba hårt. Jag kan gott tänka mig att en AMD Athlon XP som jobbar i frekvensen 2.2 GHz är lika snabb som min P4 2.8 GHz i spel.

 

Angående Sisoft Sandra så undrar jag om detta är ett program som är ekvivalent med Everest eller kompletterar de varandra? Jag tänker i största möjliga mån undvika alla onödiga program efter att jag formatterade om hårddisken för några dagar sedan så jag nöjer mig med att installera ett av dem. Men jag ställer mig lite tveksam till att överhuvudtaget installera något av dem efter att jag läst följande på Creatives hemsida:

 

If you have an Intel P4 (Pentium 4) motherboard and SMBus temperature monitoring software in your system, along with the Sound Blaster Live! Player 5.1 software, the system may crash intermittently and reboot to a blue screen.

 

Och jag antar att både Everest och SiSoft Sandra använder SMBus-protokollet.

 

 

[inlägget ändrat 2005-02-22 23:37:28 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du inte? Är inte det faktum att det gick åt 960 MB bevis nog? :).

 

Nej, det är faktiskt inte bevis nog. Faktum är att det swappas ut på disken även vid 1GB minne. Testade nu att ladda in Vampires – Bloodlines (använder Sourcemotorn liksom H-L 2), sen minimera spelet och kolla aktivitetshanteraren. Har nu ledigt ca 304 av mina totalt 1024MB, men det är trots det nästan 81MB swappat till växlingsfilen! Exakt vad det är som är swappat vette gudarna, men är det spelfiler som vi nåt tillfälle behöver laddas samtidigt som man spelar så kan det så klart resultera i kortvariga hack.

 

Stängde förresten av Bloodlines nu och då sjönk Swapfilen till ca 23MB, och alltså använder spelet växlingsfilen trots att jag som sagt hade 304MB ledigt fysiskt minne!

 

Jag hittar inget sådant i bioset och vad jag förstår så finns det inget sådant på Dimension.

 

Man kan inte se Pallette Snoop i biosen på min Dell Inspiron heller... det var genom SiSoft Sandra jag fick reda på att det fanns där och att den var på enabled.

 

En kompis får samma poäng med en AMD Athlon XP 2500+ överklockad till frekvensen 2.2 GHz

 

Hans XP-processor jobbar förstås mot bussen 333MHz, och en XP3000+ för denna buss går i hasigheten 2167MHz... din polare har med andra ord klockat upp sin processor att t o m gå 33MHz snabbare än en sådan! :) Det gör att du kanske kommer börja gråta ifall han benchar ditt grafikkort i sin egen dator. ;)

 

I 3DMark03 får han däremot bara 1700 poäng mot mina 7300. Detta säger ju klart och tydligt att det är först i 3DMark03 som grafikkortet får jobba hårt.

 

Förvisso får grafikkortet jobba mycket hårt vid denna typ av benchning, men resultatet talar främst om att DirectX 9-stöd helt och hållet saknas i hans Ti4200 (som ju bara stödjer shadermodell 1.4). För det är ju det 3DMark03 går ut på, att mäta kortets DX 9-prestanda (shadermodell 2.0)...

 

[inlägget ändrat 2005-02-23 16:18:09 av R.N]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förvisso får grafikkortet jobba mycket hårt vid denna typ av benchning, men resultatet talar främst om att DirectX 9-stöd helt och hållet saknas i hans Ti4200 (som ju bara stödjer shadermodell 1.4).

 

Ja det har du naturligtvis rätt i. Jag kom på det lite senare.

 

Exakt vad det är som är swappat vette gudarna, men är det spelfiler som vi nåt tillfälle behöver laddas samtidigt som man spelar så kan det så klart resultera i kortvariga hack.

 

Det är ju förstås omöjligt att veta vad spelprogrammerarna har för sig. Men det är väl bara att leva med dessa korta hack ifall man vill köra på högsta inställningarna. Som tur var så går det ju att dra ner.

 

EDIT:

 

Har nu ledigt ca 304 av mina totalt 1024MB, men det är trots det nästan 81MB swappat till växlingsfilen!

 

Här har vi en skillnad. Du hade alltså ledigt ramminne medan jag hade förbrukat nästan 200 MB mer än vad som finns på datorn. Eller menar du att toppvärdet på ditt allokerade minne var 1GB+81MB? För det verkar som att växlingsfilen kan användas även om inte allt ramminne är förbrukat.

 

 

[inlägget ändrat 2005-02-23 17:13:28 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen har drivrutinerna till ljudkortet avgörande betydelse för hur mycket CPU kraft som används i spel:

 

http://www.oc-service.com/art/a/258/8.html

 

Det sämsta man kan göra är tydligen att använda Windows XP:s inbyggda drivrutiner, dvs. som jag gör helt mot min vilja bara för att det inte går att hitta några andra drivrutiner till mitt kort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...bara för att det inte går att hitta några andra drivrutiner till mitt kort.

 

Hmm... den här filen tror jag faktiskt ska passa. Då får du en drivare som är daterad, som jag har för mig, från juli -02:

http://files.europe.creative.com/manualdn/Drivers/Others/1972/LiveDrvUni-Pack(ENG).exe

(direktlänk, klicka och du börjar tanka)

 

Testa iaf använda ovanstående drivare. Kör bara setupen du tankar ner... det behövs ingen tidigare installation från en orginalskiva el dyl.

 

EDIT:

Naturligtvis blev länken som vanligt trasig... Gå iaf hit:

http://se.europe.creative.com/support/downloads/

Soundblaster => Live! => (Value) och knappen Go. Rulla ner till rubriken Drivers och välj "Sound Blaster Live! - LiveDrvUni-Pack English" daterad 10 Mar 03. Den funkar säkert, även om kortet skulle vara ett "Dell-OEM".

 

[inlägget ändrat 2005-03-01 00:18:46 av R.N]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... den här filen tror jag faktiskt ska passa.

 

Tack för tipset R.N.! Men jag måste säga att jag tyvärr har gett upp vad gäller detta kort. Jag har kanske läst för mycket i olika forum, men det verkar som att folk har haft ett rent helvete att få några drivrutiner från Creative att fungera till detta kort. Det känns som att 400 spänn är värt vartenda öre bara man slipper ägna ännu mer tid åt att få någon rätsida på vilka drivrutiner som egentligen är rätt till kortet. På Dells support hänvisade de mig till några drivrutiner som är avsedda till ett SB Live! 5.1 Digital. De hävdar bestämt att det är ett sådant jag har trots att det står SB Live! Value Digital 1024 på CD:n samt att Windows identifierat kortet som ett SB Live! Value (vilket f.ö. även Creatives automatiska uppdatering gjorde). Det råder verkligen total modellförvirring här.

 

Men hinner ju lätt formatera om hårddisken samt installera om alla program 50 ggr på samma tid som det tar att trixa med detta kort. Dessutom är det ju ändå en total ominstallation som man i slutändan måste göra när man experimenterat lite med olika drivrutiner. Jag har aldrig varit med om dess like till att skräpa ner registret som Creatives "software bundle" som fanns på CD:n.

 

Hur är det förresten med Audigy 2 Value som jag är inne på att skaffa. Går det lätt att hitta rätt drivrutin till detta kort? Hoppas svaret är JA!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det förresten med Audigy 2 Value som jag är inne på att skaffa. Går det lätt att hitta rätt drivrutin till detta kort? Hoppas svaret är JA!!

 

Den medföljande CD-skivan till kortet innehöll, då jag skaffade ett sånt för några månader sen, en drivrutin daterad från i somras. Och den var t o m färskare än vad man då kunde hitta på Creatives hemsida! Ett par månader efteråt kom det iofs en uppdatering för den drivaren, och som förstås bara är att tanka från Creative i vanlig ordning. Och då får man en ljuddrivare med datumet 2004-10-20. Ganska färskt för att handla om Creativeljudkort! En sak ska iaf Realtek ha beröm för, även om jag inte skulle rekommendera deras kretsar för någon spelare som vill vara lite seriös, och det är att de är snabba på att uppdatera deras drivare (iaf jämfört med Creative).

 

Även om man skulle beställa ett bulkförpackat (i stället för retail) Creativeljudkort så brukar det åtminstone alltid följa med en skiva med drivrutiner. Det är iaf mina erfarenheter. Hur det är med andra tillverkare känner jag inte till lika väl.

 

Apropå "software bundle" så brukar jag strunta i att installera sånt på min egen dator. Vill inte heller skräpa ner den med för mycket onödigt tjafs. Det allra viktigaste att ha är naturligtvis själva drivrutinen! Övriga program som denna "software bundle" innehåller kan vara "bra å ha grejer" beroende på ändamålet med ljudkortet.

 

Dells support hänvisade de mig till några drivrutiner som är avsedda till ett SB Live! 5.1 Digital.

 

Förut kunde man söka på modellnumret efter drivare på Creatives hemsida. Det verkar man inte kunna göra längre och det tycker jag är synd. Men om du kollar ditt eget korts modellnummer och gör en sökning i typ Goggle så borde du få fram mycket info om vad det egentligen är för slags kort. Exempelvis en sökning på modellnumret "SB0100" ger många träffar som hänvisar till ett "Soundblaster Live! 5.1". Eller sökningen "CT4830" som ger träffar på kortet "Sound Blaster Live! 1024", och så vidare... Ibland får man utöva lite detektivarbete men det brukar ofta ge lön för mödan. Lycka till! :)

 

(modellnumret är så klart tryckt på själva ljudkortet..!)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om man skulle beställa ett bulkförpackat (i stället för retail) Creativeljudkort så brukar det åtminstone alltid följa med en skiva med drivrutiner. Det är iaf mina erfarenheter.

 

Hur är det med Audigy 2 Value? Köpte du detta bulkförpackat? Vad jag kan se säljs detta kort bara som bulk nu i alla fall. Men det följer alltså med en skiva ändå?

 

Ibland får man utöva lite detektivarbete men det brukar ofta ge lön för mödan.

 

Hehe, jo minsann. Snart kan jag nog lägga detta till min meritförteckning så mycket detektivarbete som jag har utfört kring denna dator. Ibland känns det frestande att ta den enkla vägen, dvs. att hosta upp pengar istället :).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med Audigy 2 Value? Köpte du detta bulkförpackat? Vad jag kan se säljs detta kort bara som bulk nu i alla fall. Men det följer alltså med en skiva ändå?

 

"Bulk" är så klart en delförklaring till det låga priset... men jag gjorde iaf en sambeställning på två sådana kort tillsammans med min svåger, ifrån www.shg.biz i Jönköping. Vi fick alltså två st ljudkort och således även två CD-skivor med drivrutiner. Den butiken har jag iaf fått så pass stort förtroende för att jag t o m har tordats förskottsinbetala vid många beställningar (av lagervaror). Namnet "Value" tror jag iaf kommer från att kortet dels sänds som bulk och dels att det saknar t ex en firewireport. Men en sådan port har jag själv inget behov av eftersom jag inte ens äger någon firewireenhet. Och skulle jag nån gång skaffa en firewirepryl så har jag i så fall en sådan port i moderkortet...

 

EDIT:

Nu när jag kollar så säljer Komplett det kortet som allra billigast. Det tycker jag också är en seriös butik som jag har handlat från under flera års tid:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303733&cks=ASS&assoc=568496E9-1E88-41E9-B497-34C9BABE7E21

 

[inlägget ändrat 2005-03-01 13:25:51 av R.N]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi fick alltså två st ljudkort och således även två CD-skivor med drivrutiner.

 

Tack för informationen kring detta kort. Det borde ju vara ett rätt tryggt köp eftersom du äger ett sådant kort :). Jag kollade på Creatives hemsida och fann där inte några fullständiga drivrutiner att ladda ner för detta kort utan endast en uppdatering för att ge stöd för Digital Rights Management. Så man får ju hoppas att det medföljer en skiva. Eller kanske jag letade för dåligt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde ju vara ett rätt tryggt köp eftersom du äger ett sådant kort :).

 

Tackar för komplimangen! :) Jag tvivlar på att du kommer bli besviken eftersom det främst är högkvalitativt "spelljud" du är ute efter. Men kortet lever iaf upp till mina egna krav även på musik- och filmljud. För film har det som redan tidigare nämnts THX (även för spel) och Dolby Digital (5.1). Vad som saknas är stöd för Dolby Digital EX och Digital Theater Systems i de bägge versionerna DTS samt DTS-ES. Vill du ha stöd även för detta så gå för ett Audigy 2ZS i stället. Men att ha ett kort som stödjer ytterligare olika film-ljudformat kan kanske te sig tämligen meningslöst med bara stereohögtalare inkopplade.

 

Jag kollade på Creatives hemsida och fann där inte några fullständiga drivrutiner att ladda ner för detta kort utan endast en uppdatering för att ge stöd för Digital Rights Management.

 

Det var den uppdateringen jag syftade på och som ger ljuddrivaren datumet 2004-10-20 i enhetshanteraren. Men jag har ärligt talat ingen aning om vad dessa "Digital Rights Management" egentligen innebär.?! Ifall du nu mot förmodan inte skulle få med en skiva med drivrutiner så är det nog bara att kräva en sådan ifrån butiken du köpte kortet av, eller låta köpet gå tillbaka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men att ha ett kort som stödjer ytterligare olika film-ljudformat kan kanske te sig tämligen meningslöst med bara stereohögtalare inkopplade.

 

Ja, det håller jag absolut med om. Däremot har jag inte riktigt fått grepp om ifall EAX är något som används även om man bara använder stereohögtalare och vilka spel som utnyttjar denna teknik (kanske alla nya spel gör det?).

 

Men jag har ärligt talat ingen aning om vad dessa "Digital Rights Management" egentligen innebär.?!

 

På denna sida förklaras kortfattat vad det innebär och att det skall undvikas som pesten :)

 

http://susning.nu/DRM

 

EDIT: Du har ju svarat på min fråga angående EAX ovan kom jag på nu. Minnet är verkligen kort ibland. Så du behöver naturligtvis inte svara en gång till! :)

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-03-01 22:19:29 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT: Du har ju svarat på min fråga angående EAX ovan kom jag på nu. Minnet är verkligen kort ibland. Så du behöver naturligtvis inte svara en gång till! :)

 

Ja, men man är som en guldfisk ibland, två sekunders minne eller nåt, he he... du har ju t o m gett poäng för svaret:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=680799#681587

 

Tycker att ditt tips angående DRM faktiskt är värd en poäng här! Jag har inte varit tillräckligt intresserad och därför lite slö att ta reda på det själv. Men nu funderar jag faktiskt på att avinstallera ljudkortet och sen bara använda drivaren från skivan i stället, så att man slipper DRM..!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att ditt tips angående DRM faktiskt är värd en poäng här!

 

Tackar så mycket! Det var nog min första poäng tror jag. Det är nästan så att du är värd en poäng bara för att du gav mig en... Men jag tror jag snålar lite den här gången ;-).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DIFference

Audigy 2 för ca 350 kr. Är du inte überkräsen eller jobbar med ljud så behöver du inte kolla åt något annat håll.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Audigy 2 för ca 350 kr. Är du inte überkräsen eller jobbar med ljud så behöver du inte kolla åt något annat håll.

 

I princip är jag oerhört kräsen på ljudkvalitet eftersom jag sysslat mycket med Hi-Fi men när det gäller just datorn så accepterar jag ett likvärdigt ljud som det jag har idag. Det jag vill förbättra är helt enkelt kompatibiliteten med dagens spel samt att jag vill bli av med alla OEM-grejer från Dell i datorn. Det kommer nog att bli att jag beställer ett Audigy 2 Value från Komplett.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DIFference

OK, vad jag hört så är det ingen skillnad i ljudkvalitet de olika Audigy 2-korten emellan, det man får för de extra pengarna är mer portar och fler cd-skivor o masas skit :) jag köpte BULK för 350 kr... bulk äger :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag vill förbättra är helt enkelt kompatibiliteten med dagens spel samt att jag vill bli av med alla OEM-grejer från Dell i datorn.

 

För spel är det så att t o m Audigy 1 gör sitt jobb mycket bra! Det stödjer självklart EAX och med senaste drivaren upp till dagens version 4. Vad Audigy 1 saknar är THX-cert. Spel som jag stött på och som jag fattat det använder THX är t ex "Need for Speed Underground" och "Medal of Honor Pacific Assault"...

 

Jag hade förut ett Audigy 1 Player i min dator och hade egentligen inga planer på att uppgradera. Men det kortet satte jag in i sambons dator så att hon skulle slippa sina inbyggda Realtek ALC650-kretsar. Och sen fick det bara bli ett Audigy 2 Value till min egen, främst tack vare THX-certet och det snuskigt låga priset (som ju har sin delförklaring i Audigy 4:s ankomst)...

 

[inlägget ändrat 2005-03-02 12:39:40 av R.N]

[inlägget ändrat 2005-03-02 12:42:48 av R.N]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På denna sida förklaras kortfattat vad det innebär och att det skall undvikas som pesten :)

 

Har nu ominstallerat ljudkortet för att slippa DRM... och eftersom du undrade om drivare tidigare, så kan jag iaf nämna att datumet för drivaren från CD-skivan är 2004-07-01. Fortfarande hyfsat färsk ändå...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...