Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips på nytt ljudkort mottages tacksamt.


danh35

Rekommendera Poster

Jag har nyss uppgraderad datorn rejält men kan trots detta inte njuta fullt ut av HL2. Ljudet får nämligen ibland för sig att hacka något alldeles fruktansvärt, vilket också naturligtvis leder till att hela spelet blir ryckigt (och detta även med rätt så låga grafikinställningar). I vissa avsnitt upprepas samma ljudslinga massor av gånger innan spelet går vidare. Jag har ingen annan förklaring än att ljudkortet är boven i dramat. Mitt Dell Soundblaster Live! Value ljudkort är alldeles för jävligt att ha att göra med. Det finns inga drivrutiner som är nyare än 2001. Därför har jag nu gett upp och insett att det enda som gäller är att bryta sönder kortet och köpa ett nytt.

 

Jag vill därför mycket gärna ha tips på ett prisvärt ljudkort som fungerar med de senaste spelen. Jag tänker köra med 2 kanaler och en subwoofer. Men det gör förstås inget om kortet har 5.1 utgångar. Det viktiga är dock en hyfsat god ljudkvalitet (jag är faktiskt audiofil i grund och botten, men kan acceptera ett sämre ljud på datorn än vad min stereo levererar) och framförallt att kortet är stabilt och fullt kompatibelt med dagens spel. Jag söker absolut inget värstingkort.

 

Jag trodde förresten ända fram tills nu att alla ljudkort var tillräckligt bra för att det skulle gå att spela alla spel som finns på marknaden. Men det kan ju förstås vara något annat som orsakar att ljudet hackar.

 

EDIT: Jag kan erkänna att jag först använde en crackad version men har nu köpt spelet i hopp om att de största buggarna skulle vara fixade. Dessvärre blev ljudproblemen av någon anledning mycket värre med den köpta versionen.

 

[inlägget ändrat 2005-02-20 04:25:23 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 76
  • Skapad
  • Senaste svar

Jag har ett Soundblaster Audigy 2, det är inget värstingkort men

funkar hyfsat bra till spel.

[inlägget ändrat 2005-02-20 12:28:35 av Brynäsarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Soundblaster Audigy 2, det är inget värstingkort men

funkar hyfsat bra till spel.

 

Ok, tack. Hyfsat lät dock lite tveksamt, ordet "kanon" hade varit bättre :).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att ljudkortet är problemet? Låter mer som att du skulle kunna behöva antingen mer minne eller en snabbare processor. Sen är väl inga av Creatives ljudkort nåt för audiofiler. Soundblaster är mer för dem som vill att spel ska låta häftiga...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att ljudkortet är problemet? Låter mer som att du skulle kunna behöva antingen mer minne eller en snabbare processor.

 

Jag har nyss bytt till en P4 2.8 GHz. Det är väl ingen racerprocessor men nog borde det gå att spela HL2 med den tycker jag. Vidare har jag numera 768 MB ram och ett GeForce 6600 GT.

 

Jag har dock precis ominstallerat datorn och ska senare idag testa om spelet fungerar bättre. Jag hade som sagt en crackad version som möjligen kan ha ställt till det när jag senare installerade den köpta versionen, även om jag tycker att den teorin låter aningen långsökt. Jag noterade dock att den crackade versionen lade in massor av nycklar i registret trots att den inte krävde någon installation. Nä, aldrig mer ett crackat spel på min dator. Man vet aldrig vad sådana har för sig och dessutom fungerar de sällan som de ska.

 

Om ljudproblemen kvarstår så är det väl bara att lägga ner spelandet och njuta av det nya grafikkortet till att surfa eller använda Word :).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ljudproblemen kvarstår så är det väl bara att lägga ner spelandet och njuta av det nya grafikkortet till att surfa eller använda Word :).

 

Så långt ska det väl inte behöva gå:)

 

Har du provat att sänka kvalitén på ljudet?

Prova att köra utan ljud och se om spelet flyter normalt då.

Det brukar också finnas troubleshooting till de flesta spel där man kan se vad man kan göra åt vanliga problem med ljud, grafik, uppstarter osv.

 

I kontrollpanelen, ljudenheter kan du prova att dra ner något av reglagen för prestanda för ditt ljudkort och se om det hjälper.

[inlägget ändrat 2005-02-20 13:42:38 av Hundbert]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så långt ska det väl inte behöva gå

 

Troligtvis! :)

 

Har du provat att sänka kvalitén på ljudet?

Prova att köra utan ljud och se om spelet flyter normalt då.

 

Jag ska testa detta sedan jag installerat om spelet. Jag måste först förbereda mig mentalt inför ännu ett nederlag :).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, aldrig mer ett crackat spel på min dator. Man vet aldrig vad sådana....

 

Hehe...välkommen till den växande skara av föredetta crack-användare.

Jag använde för några år sen en crackad version av Mcafee brandvägg. Jag var jättenöjd med den i säkert åtta månader tills jag installerade en portkollare och upptäckte att den hade en port öppen till en IP-adress i Moskva.

Faen vet vad jag spridit under dom månaderna.

 

Vad gäller ljudkortet så kan jag meddela att jag använder Hercules Game Theater. Den fungerar utan problem i alla spel jag provat och kört: HL2, Far Cry, DOOM3 CCall of Duty, Medal of Honour AA och PA, Battlefield 1 och Vietnam bara för att nämna några av dom senaste. Några gamla spel som jag kör då och då: Starcraft, Age of Kings, C&C Yuris revenge.

Kort sagt så har jag aldrig haft problem med nånting och då kör jag med 2 år gamla drivrutiner till den.

 

http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_020504_hercules_theatre.php?page=print

 

Jag tror iofs inte heller att dina problem måste ha med ljudkortet att göra.

[inlägget ändrat 2005-02-20 13:58:23 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller ljudkortet så kan jag meddela att jag använder Hercules Game Theater.

 

Tackar så mycket för tipset! Det var kanske något dyrare än jag trodde att ett hyfsat ljudkort skulle vara, men men.. Hellre att det kostar lite mer och fungerar än tvärtom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För spel så förordar jag Creative framförallt för deras fenomenala EAX-standarder (nr 1 till dagens version 4), och det mest prisvärda köpet idag är enligt min mening ett Audigy 2ZS! Numera finns det iofs spel som har stöd för Lucasarts Films högkvalitativa THX-ljud... men Creatives kort får faktiskt fr o m Audigy 2-serien bära THX-cert! Men en lite närmare motivering till att välja Audigy 2ZS har jag lämnat i den här tråden vilken egentligen handlade om grafikkort från början:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=666446#666613

 

Ljudet får nämligen ibland för sig att hacka något alldeles fruktansvärt, vilket också naturligtvis leder till att hela spelet blir ryckigt (och detta även med rätt så låga grafikinställningar). I vissa avsnitt upprepas samma ljudslinga massor av gånger innan spelet går vidare.

 

H-L 2 innehåller bland många andra fel en mycket störande ljudbugg som stämmer överens med din problematik! Tänkte bläddra fram infon om det men sidan verkar vara nere för tillfället:

http://www.steampowered.com/

 

/R.N

P.S. Stöd för EAX Advanced HD (EAX-versionerna 3 & 4) finns fr o m Audigy 1 (EAX 4-stöd fås efter mjukvaruuppdatering). THX-cert finns som sagt inte förrän fr o m Audigy 2.

 

EDIT: Antar att du främst har tänkt spela med datorn och inte kolla så mycket film med den..? I så fall räcker det iaf mycket gott med det vid det här laget snorbilliga Audigy 2 Value. Det har så klart stöd för senaste EAX 4-standaden samt bär THX-cert liksom alla Audigy 2. Och är det så att man ibland vill kolla film med ett Value-kort så har det åtminstone stöd för Dolby Digital...

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303733&cks=ASS&assoc=568496E9-1E88-41E9-B497-34C9BABE7E21

[inlägget ändrat 2005-02-20 16:26:34 av R.N]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du främst har tänkt spela med datorn och inte kolla så mycket film med den..? I så fall räcker det iaf mycket gott med det vid det här laget snorbilliga Audigy 2 Value.

 

Stämmer mycket bra. Tack för tipset. Undrar bara om jag måste formatera igen ifall jag stoppar in ett nytt ljudkort för att undvika konflikter? Det finns ju en massa poster i enhetshanteraren under Ljud, video och spelenheter. Skall alla dessa tas bort innan man sätter in ett nytt ljudkort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar bara om jag måste formatera igen ifall jag stoppar in ett nytt ljudkort för att undvika konflikter? Det finns ju en massa poster i enhetshanteraren under Ljud, video och spelenheter. Skall alla dessa tas bort innan man sätter in ett nytt ljudkort

 

Jag hade två ljudkort i datorn samtidigt ett tag, varav den ena integrerad i moderkortet och det var i och för sig inga problem att ha dom igång samtidigt, men jag har jag stängt av den på moderkortet via bios eftersom jag inte använder den.

 

Men vad gäller dig så borde det räcka med att avinstallera ljudkortet via "lägg till och ta bort program" för säkerhets skull så minskar man risken för eventuella konflikter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad gäller dig så borde det räcka med att avinstallera ljudkortet via "lägg till och ta bort program" för säkerhets skull så minskar man risken för eventuella konflikter.

 

Det finns tyvärr ingen post för ljudkortet där eftersom jag använder Windows XP:s egna drivrutiner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

danh35 skrev:

 

Det finns tyvärr ingen post för ljudkortet där eftersom jag använder Windows XP:s egna drivrutiner.

Ser du ljudkortet i Enhetshanteraren? I så fall borde du där kunna välja att avinstallera, för att sedan stänga av datorn och plocka ut ditt gamla ljudkort. Se bifogad bild.

 

[bild bifogad 2005-02-20 19:14:44 av Maratonmannen]

[bild bifogad 2005-02-20 19:16:54 av Maratonmannen]

681071_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar bara om jag måste formatera igen ifall jag stoppar in ett nytt ljudkort för att undvika konflikter?

 

Nej det ska absolut inte behövas! Det är bara att avinstallera drivarna i vanlig ordning, genom att högerklicka på respektive enhet i Enhetshanteraren och avinstallera alla de som verkar ha någonting att göra med ditt SB Live!. Och skulle du under "Ljud, video och spelenheter" råka ta bort något som inte hörde samman med det ljudkortet så lägger Win XP sannolikt bara tillbaka detta igen vid nästa omstart...

 

Apropå Audigy 2 Value så använder jag själv ett sådant ljudkort eftersom min dator främst är en spelmaskin. Filmer kollar jag på den stationära DVD:n i vardagsrummet...

Value-kortet funkar riktigt bra för mig, det stödjer alla av dagens ljudformat i spelen och det med låg brusnivå och i övrigt mycket fin kvalité på ljudet. Det tar dessutom inte så mycket tid i anspråk av processorn, vilket är en garanti för att åtminstone inte ljudkortet ska bidra till en onödigt låg fps i spelen. Mitt moderkort har inbyggda kretsar av Realtek (ALC655) men dessa är riktigt kassa på det sättet att allt ljud måste kompileras genom mjukvara. En sak som innebär att väldigt mycket onödig tid och kraft då krävs av processorn, i stället för att ljudkortet sköter det mesta själv genom en egen ljudprocessor. ALC655 har rätt hyfsade funktioner om man bara "tittar på pappret" såsom t ex 7.1-ljud (har jag då för mig iaf?), stöd för Creatives EAX upp till version 2.0 m m. Men som sagt så sker ljudkompileringen genom mjukvara (ljuddrivaren) vilket datorns huvudprocessor tyvärr måste ombesörja. Ditt eget nuvarande ljudkort SB Live! är i själva verket mycket bättre än mina inbyggda ALC655-kretsar. Även om det faktiskt inte heller stödjer högre EAX-version än 2.0 så sköts åtminstone ljudkompileringen genom dess egna ljudprocessor EMU10K (om jag minns namnet rätt), vilken var smått revolutionerande på sin tid, i stället för att den ska stjäla en massa tid och kraft av huvudprocessorn.

 

EDIT: I följande mycket intressanta test där t ex Audigy 2, Hercules Fortissimo 3 och Realtek ALC650 bidrar så kan man utläsa att den senare kretsen förorsakar 14-15% lägre spelprestanda p g a mjukvarukompileringen..!

http://www.tomshardware.com/game/20030405/sound_for_games-01.html

[inlägget ändrat 2005-02-20 19:55:07 av R.N]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns tyvärr ingen post för ljudkortet där eftersom jag använder Windows XP:s egna drivrutiner.

 

Kan du inte i enhetshanteraren högerklicka på ljudkortet och välja avaktivera eller avinstallera. Om du avinstallerar så kan du ju fysiskt ta bort kortet sen.

 

Angående mitt tips om Hercules:

Tackar så mycket för tipset! Det var kanske något dyrare än jag trodde att ett hyfsat ljudkort skulle vara, men men.. Hellre att det kostar lite mer och fungerar än tvärtom.

 

Den recensionen jag länkade till var ju ganska gammal. Jag köpte min Hercules för 900 nånting för ett par år sen, så den bordeju vara billigare nu. Jag är i och för sig ingen audiofil så vi har nog olika krav, men jag tycker att jag får superbt ljud (musik, film och spel) ur detta kort. Jag använder Logitechs 4.1 högtalare (kommer inte ihåg beteckningen) Jag köpte ett set med 6.1 (eller kanske det var 7.1, kommer inte ihåg nu för jag sålde dom illa kvickt) högtalare från Trust, men med dom var ljudet kasst så jag återgick till Logitch igen.

 

Men annars är inte dom hära Audigykorten som föreslås i tråden dåliga heller. Jag skulle tro att kort från creative är dom första som får stöd i nya spel, dom sätter ju som standarden oftast. Teoretiskt sett är ju risken att få problem mindre med såna kort. Om man vill minska den risken så mycket som möjligt menar jag.

 

*edit*

Oj vad svar du fick medan jag höll på och skriva. Men nu har du från tre olika källor vad du kan göra, så då borde det vara trovärdigt vetja :)

[inlägget ändrat 2005-02-20 19:31:31 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser du ljudkortet i Enhetshanteraren?

 

Javisst, det gör jag. Så det är väl, som R.N. också sa bara att ta bort allt som ser ut att höra till ljudkortet under Ljud, video och spelenenheter innan kortet tas loss ur datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den recensionen jag länkade till var ju ganska gammal. Jag köpte min Hercules för 900 nånting för ett par år sen, så den bordeju vara billigare nu.

 

Jag såg det nu senare. Så det pris som fanns angivet i testen är nog inte alls relevant idag.

 

Oj vad svar du fick medan jag höll på och skriva. Men nu har du från tre olika källor vad du kan göra, så då borde det vara trovärdigt vetja

 

Jag är mycket tacksam för alla tips som inkommit!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå Audigy 2 Value så använder jag själv ett sådant ljudkort eftersom min dator främst är en spelmaskin.

 

Okay, det är ju verkligen ett bevis på att kortet fungerar bra i spel eftersom du verkar spela mycket och inte verkar kunna leva med att det hackar och har sig.

 

Det får nog bli att införskaffa ett sådant. Det finns ju ingen anledning att inte lägga ut de sista 400 spännen ifall detta skulle få hela uppgraderingen att falla på plats. Då är jag ju också av med alla Dellkort i datorn, vilket gör livet betydligt enklare.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har dock precis ominstallerat datorn och ska senare idag testa om spelet fungerar bättre.

 

Nu har jag testat spelet efter ominstallationen och kan notera en klar förbättring. Nu hakade inte ljudet alls upp sig totalt som det gjorde tidigare. Däremot hackar ljudet och även bilden till lite nu och då under väldigt korta ögonblick. Detta trots att jag bara kör trilinjär AF och ingen AA. Dessa hack kan inträffa lite överallt och inte alltid när det händer mycket. Det verkar som att något måste laddas in med jämna mellanrum och då hackar det till. Har dock inte hunnit notera om hårddisken har någon aktivitet i dessa ögonblick eftersom det är så korta tidsperioder det handlar om (spelet fryser några tiondels sekunder kanske). Mellan hacken flyter det dock mycket bra.

 

Det vore mycket intressant att få höra från er som har mera erfarenhet av spel ifall detta kanske är normalt med HL2 och min prestanda på burken, dvs en P4 2.8 GHz, GeForce 6600 GT och 768 MB RAM. Det kanske t.ex. krävs ännu mer minne om man helt ska undvika att det hackar till ibland.

[inlägget ändrat 2005-02-20 21:26:12 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din "nya" burk ska räcka till alla gånger! Men har Steam-skiten tankat hem alla uppdateringar åt dig? Nu när jag kollade så funkade Steampowered igen... och här kan man se vilka uppdateringar som kan vara aktuella för din spelinstallation:

http://www.steampowered.com/index.php?area=news&id=386

 

Det är dessa punkter jag tycker är intressanta:

 

*Increased cache memory usage for machines that have greater than 512MB of physical memory. This will reduce hitching due to cache thrashing. (din dator har ju numera 768MB)

 

*Optimized the sound cache manager, which will reduce hitching as a result of sound cache thrashing

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men har Steam-skiten tankat hem alla uppdateringar åt dig?

 

Det vette fabian. Men den tankade i alla fall hem några uppdateringar när jag installerade spelet. Jag tror att det var det som missades vid förra installationen och detta förklarar i så fall varför det fungerar mycket bättre nu. Men visst vill man gärna bli av med "hakningarna" som inträffar nu och då. De stör ju, trots att det fungerar fint däremellan, ganska mycket. Tror du själv att detta kan påverkas något av ljudkortet och dess drivrutiner?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men visst vill man gärna bli av med "hakningarna" som inträffar nu och då. De stör ju, trots att det fungerar fint däremellan, ganska mycket. Tror du själv att detta kan påverkas något av ljudkortet och dess drivrutiner?

 

Jag tror att det är en sak man får leva med när det gäller H-L 2! Tycker inte att det spelet är en särskilt gedigen produkt. I synnerhet när det släpptes så var buggarna många och ytterst irriterande, speciellt buggljudet förstörde verkligen spelupplevelsen för mig. Jag testade då spelet på olika plattformar med ALC655, ALC650 (min svågers burk), Audigy 1 Player och nu senast Audigy 2 Value. Och med samtliga ljudkort fanns buggljudet där i större eller lite mindre utsträckning! Bäst har H-L 2 funkat med de senaste patcharna och mitt nuvarande Audigy 2 Value... men helt bra funkar det inte! De där återkommande små hakningarna du pratar om beror med allra största sannolikhet på att spelet fortfarande är buggit på ett irriterande sätt, som Valve förhoppningsvis tar itu med... För det är åtminstone bara H-L 2 som har hållit på att strula och bängla för mig... inga andra spel!!

 

Det får nog bli att införskaffa ett sådant. Det finns ju ingen anledning att inte lägga ut de sista 400 spännen ifall detta skulle få hela uppgraderingen att falla på plats.

 

Då blir det alltså en stor uppgradering även på ljudfronten! :) Att gå direkt från "SB Live! 16bit, EAX 1.0 & 2.0" till ett "Audigy2 24bit, THX, EAX 3.0 & 4.0" är iaf enligt mina öron ett stort steg för ljudupplevelsen i spelsammanhang. Jag är själv mycket petig med att ljudet ska vara högkvalitativt, på det sättet att det nästan har högre prioritet än själva bilden. I vardagsrummet har jag bättre ljudanläggning (hemmabio) än teveapparat och till datorn är framförallt spel-ljudet mycket bra medan min ganska skrotiga CRT-skärm har lite svårt att göra grafikkortet riktig rättvisa..! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är en sak man får leva med när det gäller H-L 2!

 

Ja, jag börjar tro att jag skyller för mycket på min dator. Hos samtliga kompisar jag provat spelet hos har det hackat ännu värre än hos mig. Dock har det haft sämre grejer. En hade t.ex. ett GeForce Ti4200 och någon AMD av rätt modernt snitt. För honom hackade det lite nästan hela tiden med lite högre grafikinställningar (dock ej maxade), medans hos mig flyter det perfekt mellan hacken.

 

I vardagsrummet har jag bättre ljudanläggning (hemmabio) än teveapparat

 

Själv är jag inbiten tvåkanalsfantast och min stereo är definititv bättre än TV:n. Om det nu går att jämföra äpplen och päron :).

 

Då blir det alltså en stor uppgradering även på ljudfronten! :) Att gå direkt från "SB Live! 16bit, EAX 1.0 & 2.0" till ett "Audigy2 24bit, THX, EAX 3.0 & 4.0" är iaf enligt mina öron ett stort steg för ljudupplevelsen i spelsammanhang.

 

Man jag ju inte sluta uppgradera innan hela datorn är bytt. Det vore ju förkastligt :). Om du vill får du gärna kortfattat (eller långfattat) berätta om EAX utnyttjas även ifall men kör tvåkanal. Eller känner spelet av detta och disablar alla sådan funktioner?

 

F.ö. tycker jag att bildkvaliteten är suverän i spelet just nu. Jag klagade tidigare lite över att bilden kunde vara lite mörk. Av någon anledning är den inte alls det nu. Vet inte om det beror på att jag använder drivrutinen 67.03 (tog den från Leadteks hemsida). Så det återstår egentligen bara lite finslipning (=ett nytt ljudkort).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, om jag testar att helt sonika plocka ut ljudkortet så borde väl alla fel som kan tänkas härröra till detta vara eliminerade. Frågan är då om jag måste ta bort kortet i enhetshanteraren först eller om detta inte spelar någon roll?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...