Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn är helt låst inget fungerar.


fidde73

Rekommendera Poster

Hoppas någon kan hjälpa mig med ett problem. Det började med att datorn hela tiden startade om sig, trodde det var för den hade fel drivrutiner eller något. Så jag uppdaterade alla drivrutiner till grafik, ljud, operativsystem (XP Pro) även bios uppdatering. Men inte var det det. Öppnade upp datorn dammsög allt, provade med att byta ram minne, tog ut batteribackuppen för att nolla bios men inget har hjälpt. Så till idag, en helt död dator inget funkar. Hårddisken startar bara precis i början så det kommer upp en "typ" bios bild men inget mer händer. Hoppas på hjälp från någon kunnig. Datorn e en AMD athlon xp 2000+ socket 462 (Packard-Bell imedia) Windows XP Professional.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet.

Du behöver bara skriva ett inlägg. Man ser det ändå :)

 

Förhoppningsvis så har du inte utsatt datorns delar för nån statisk chock när du dammsög den, men risken finns om du använde en vanlig dammsugare. Helst ska man använda tryckluft på burk för att blåsa den ren från damm.

Men eftersom du får en bild till skärmen i alla fall och den inte piper oavbrutet i uppstarten så kan man ju anta att processorn klarat sig.

 

Hårddisken startar bara precis i början så det kommer upp en "typ" bios bild men inget mer händer

 

Händer det nånting om du trycker på ctrl+alt och del?

 

Kontrollera att alla kablar och minnen sitter som dom ska. Koppla loss dom och sätt tillbaka dom. Ibland kan det räcka att man flyttar datorn lite för att nån kabel eller kort ska "tappa kontakten" så att säga.

 

Om du skulle lyckas få igång datorn igen och du får samma fel att datorn startar om sig hela tiden så gör så här:

 

Högerklicka på ikonen "min dator"

Välj egenskaper

Välj fliken avancerat

Klicka på "start och återställning"

I fönstret som du får upp - bocka ur "Starta automatiskt"

 

Då kommer du att få en blåskärm med ett felmeddelande. När man vet vad som står där så är det lättare att försöka avgöra vad som är felet.

 

Ett exempel på hur ett felmeddelande kan se ut:

0x0000008E: KERNEL_MODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED

Sen längst ner på blåskärmen kan det stå något filnamn, t.ex. nåt som har filändelsen .sys eller .dll .exe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope :-( inget fugerar nu... ibland går datorn igång så jag lyckas komma i felsäkert läge men musen fungerar inte så jag kan inte välja konto att öppna. Ibland så startar den om hela tiden och inget händer, för att tillslut hänga sig. Jag har kört in gammalt bios som fungerade innan som jag hämtat via packard bell´s hemsida för support men inget fungerar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men musen fungerar inte så jag kan inte välja konto att öppna

Brukar gå bra med nedåt-pil och Enter.

 

Det skulle kunna vara hårddisken. Hårddisktillverkare har ofta testprogram att ladda ner från sina webbplatser, testprogrammen körs sedan från en diskett. Dessutom finns många hårddisktestprogram här, för bränning på CD-skiva:

http://www.ultimatebootcd.com/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...