Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Suse 9


Birger-1

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag skulle ladda ner senaste enterprise versionen av suse, men jag hittar bara evaluation versionen.

 

Någon som vet?

 

Mvh / birger

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma kod i eval som i skarp version men maint-koden för en månad är det som är eval.

Efter en månad kan du köpa maint. (patchar via YaST Online Update) om du önskar det och behöver det för produktion.

Jag kanske är lite trött, men kan du förtydliga detta lite?

 

 

°±°

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, Nu gällde ursprungsfrågan Enterprise versionen.

 

SUSE Linux Professional är för hemmabruk och en annan produkt. (Inget företagssupport finns)

 

SUSE Linux Enterprise Server 9 går att ladda ned på nätet. Installera och kör med patchuppdateringar från SUSE i 30 dagar (kallas maintainance enligt Suses språk). Om du vill fortsätta utan att ha patcharna går det bra men för att fortsätta att få patchar efter de 30 dagarna köper du maintainance från din favorit ÅF.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för detta klargörande Spray. Med andra ord, ska man köra en enterprise version som klarar skarp drift måste man betala för sig.?

 

/Birger

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes, Jag tror du behöver en maintainance-kod från SUSE om du önskar få de uppdateringarna som kommer via uppdateringssystemet. Här blir du också notifierad när säkerhetsuppdateringar och nya patchar och funktioner tillkommer. Det är viktigt att ha dessa om du exempevis hanterar en affärskritisk server såsom exempelvis webserver, samba-filserver eller databas.

 

Du kan ju alltid hålla reda på patchar och säkerhetsuppdateringar själv och lägga på dessa. Men det blir ganska långtråkigt i längden och det är helt klart värt att någon hjälper till med denna bevakning mot viss kostnad. Du kan själv välja vilka patchar som du önskar lägga på, exempelvis endast de som är akuta och av säkerhetskaraktär. Alternativt om du vill ha någon ny eller uppdaterad funktion som verifierats fungera med den version av server du har. Dessutom blir det då också möjligt att köpa support för Enterprise-versionen om det skulle behövas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...