Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fördelar med hög upplösning ?


Aspie

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder
PPC skrev:

Egentligen är det helt fel att kalla 1280 x 1024 för "upplösning", det säger ju inget alls om upplösningen? Upplösning är antal bildpunkter per en viss given bildyta, mätt i t ex dpi (dots per inch). Följdaktligen får man högre upplösning när man använder 1280 x 1024 på en 17"TFT än 1280 x 1024 på en 19"TFT, eller hur? "Bildstorlek" vore kanske ett bättre och rättvisande begrepp?

 

Jag känner igen resonemanget från Mikrodatorn där de hade ett test av 19" TFT för ett tag sedan. Där plockade de sönder en transportskadad TFT och beskrev hur en sådan fungerar. Samtidigt tog de upp det du är inne på.

 

Låter vettigt, tycker jag.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men eftersom teckensnitten blir större kvarstår frågan om jag vinner något på att öka upplösningen. Texten tar ju lika stor plats ...

 

Vad du vinner är ju skärpan. Det finns ett visst antal punkter på din skärm, för 17" lär det vara 1280x1024. Att välja en annan "upplösning" än den som skärmen är gjord för innebär ofelbart en försämring av t ex kantskärpa.

 

Jag använder 1280x1024 på min 19"TFT vilket passar mig perfekt, lagom stort och väldigt skarpt, det är en Dell 1905FP.

"Clear Type" rekommenderas också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad du vinner är ju skärpan. Det finns ett visst antal punkter på din skärm, för 17" lär det vara 1280x1024. Att välja en annan "upplösning" än den som skärmen är gjord för innebär ofelbart en försämring av t ex kantskärpa.

 

Jag använder 1280x1024 på min 19"TFT vilket passar mig perfekt, lagom stort och väldigt skarpt, det är en Dell 1905FP.

"Clear Type" rekommenderas också

 

Suck ...

Det här är vad jobbarkompisarna säger också.

 

OK, jag har testat lite med 1024*768 hemma i helgen. På en 17" TFT.

Det går att få acceptabel storlek på bokstäver och ikoner om man ändrar en hel del inställningar.

Och att bilden blev lite skarpare i mitt bildbehandlingsprogram får jag nog hålla med om.

 

Fördelen med högre upplösning är alltså bättre skärpa vid bildbehandling (väldigt marginellt)

Jag tycker inte det väger upp nackdelarna.

 

Eftersom nutida TFT-skärmar är optimerade för 1280*1024 (jag tror min är ett tidigt exemplar som går bäst på 1024*768) så gäller det alltså att hålla i sina gamla skärmar om man vill ha lägre upplösning än så. Trist.

Tur i oturen att skärmar håller längre än datorer !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tur i oturen att skärmar håller längre än datorer !

 

Nja... bakgrundsbelysningspanelen på TFT-skärmar har en begränsad livslängd. Det är därför man på många skärmar kan se antalet timmar den varit i gång. Jag har redan slitit ut en skärm... :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Nja... bakgrundsbelysningspanelen på TFT-skärmar har en begränsad livslängd. Det är därför man på många skärmar kan se antalet timmar den varit i gång. Jag har redan slitit ut en skärm... :)

 

Jag menade att det gäller att hålla i CRT-skärmarna.

De är hållbara...

 

Jag avslutar den här tråden nu.

Det känns som att jag bara blir osams med allt och alla.

Få håller med om att den höga upplösningen på moderna TFT-skärmar är ett synergonomiskt problem.

 

Jag återgår till 800*600 och räknar med att min gamla 21-tummare håller några år till.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja... bakgrundsbelysningspanelen på TFT-skärmar har en begränsad livslängd

 

Hmm, ännu en fördel med att stanna kvar vid CRT.

Har skärmar hemma som är över 10 år gamla och funkar utmärkt fortfarande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ännu en fördel med att stanna kvar vid CRT.

 

Vilka fler fördelar finns det?

 

En CRT blir ju blek och suddig med tiden...

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka fler fördelar finns det?

 

Gamla skärmar har ju också möjligheter till upplösningar och skärmlägen som dagens inte har.

Visa mig t.ex. en modern skärm som klarar 15 khz vertikal sync så jag kan köra den till min Amiga.

 

[inlägget ändrat 2005-02-21 21:52:29 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visa mig t.ex. en modern skärm som klarar 15 khz vertikal sync så jag kan köra den till min Amiga.

 

Tja, en vanligt TV (även platt) har ju 15 kHz V-sync.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, en vanligt TV (även platt) har ju 15 kHz V-sync

 

Iofs, men då måste jag sitta med både en skärm och en tv om jag ska byta skärmlägen mellan t.ex. PAL och VGA.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...