Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fördelar med hög upplösning ?


Aspie

Rekommendera Poster

Jag jobbar som systemerare och på jobbet har vi diskuterat vilken bildskärmsupplösning som ska rekommenderas i applikationerna.

 

Mitt förslag om att designa för 800*600 föll inte i god jord.

 

Jag använder själv den upplösningen både på en 21" CRT-skärm och på en 17" platt skärm. Jag tycker att den kombinationen av stor skärm och medelhög upplösning ger mig stor frihet att placera mig lite hur som helst i förhållande till skärmen. Bra om man sitter och skriver programkod en hel dag...

 

Det visade sig att flera av arbetskamraterna använder 1280*1024 på 17" skärmar och tyckte att 1024*768 var en "kompromiss som passar alla".

 

Jag var inne på TCO:s hemsida och fann att de rekommenderar 1280*1024 från 17" och uppåt på platta skärmar. För CRT-skärmar rekommenderas 1024*768 från 17" och uppåt.

 

Vad är fördelen med att använda så höga upplösningar på bildskärmar överhuvudtaget ?

Jag tycker bara det blir smått och svårläst och framtvingar en ensidig arbetsställning med huvudet på exakt avstånd från skärmen.

 

Har jag missat någon fördel med hög upplösning ?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag missat någon fördel med hög upplösning ?

 

Ja det har du, man får plats med mycket mer på skärmen om man använder hög upplösning

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är fördelen med att använda så höga upplösningar på bildskärmar överhuvudtaget ?

 

 

Jag har 1280*1024 (1,3 megapixels) därför att skrivbordsytan blir större, och därmed den effektiva arbetsytan, speciellt när man gör flera saker samtidigt. Dessutom får mer infromation plats. Har inget problem att se nånting på min LG Flatron L1811S.

 

 

 

800x600 känns som en rejäl begränsning.... bara 480 k pixlar

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser