Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stänga av EN disk...


Eminos

Rekommendera Poster

Hej!

 

Satte nyligen in en till hårddisk i min dator, men den vill jag bara använda till backup o lagring o lite sånt tjafs. Med andra ord så behöver jag sällan den disken.

 

Kan jag ställa in så BARA den hårddisken stängs av efter x minuter? (min primära disk ska alltid vara på)

 

Tacksam för tips...

 

PS: Det är Windows XP jag använder...

 

/Eminos

 

[inlägget ändrat 2005-02-19 20:19:22 av Eminos]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör inte windows det automatiskt om hårdisken inte används.

Fast man kanske måste aktivera det i bios eller enhetshanteraren eller var det nu var.

 

Varför kör inte inte Raid 1 eller 0/1 om du bara ska ha den till backup.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör inte windows det automatiskt om hårdisken inte används.

Fast man kanske måste aktivera det i bios eller enhetshanteraren eller var det nu var.

Jo, men det var därför jag betonade att endast den ENA disken ska stängas av, inte min primära eftersom jag inte vill vänta på att den ska spinna up efter att ha varit avstängd osv...

 

Varför kör inte inte Raid 1 eller 0/1 om du bara ska ha den till backup.

Först för att jag inte har RAID, men även för att den inte enbart används för backup. Dessutom är min backup-disk mycket mindre än min primära disk...

 

Jag har för mig att de ska finnas programvara med vilken man kan stänga av en disk manuellt...nån som vet nåt om detta?

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft skriver detta: You can temporarily dismount a volume by using the fsutil volume dismount command. The volume is remounted the next time you access it.

 

Kan det fungera tro?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade, men det verkar inte fungera :(

Jag kör; fsutil volume dismount H: , sen så knarrar disken lite, och har jag den disken markerad i utforskaren när jag gör detta så hoppar markeringen till nästa enhet i utforskaren. Så nånting verkar ju hända, men den stängs inte av :(

 

Om jag testar med min andra disk (enhet C, D och E) så så står det "Error: Access is denied.". Troligtvis för att den är uppdelad i flera enheter/partitioner.

 

Det vore ju fantastiskt om detta fungerade, precis vad jag behöver.

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...