Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Anropar expert-Cecilia och ni andra som vill ta er an något riktigt trassligt!!!!


Paola

Rekommendera Poster

Snälla, snälla hjälp mej!

 

Min dator stänger av sig hela tiden!!! Jag kan inte gå ut på nätet mer än någon minut, ibland hinner jag bara gå in på startsidan innan den stänger av sig. Visar inga felmeddelanden eller något annat, den bara dör – och startar om. Jag har virusscannat flera gånger med Norton, scannat med Housecall-trendmicro och kört Spyboot - Search and Destroy utan att något hittas.

 

Jag har WIN98 och Norton Internet Security. De program jag laddat hem är Acrobat reader 6, Thunderbird mailprogram, Windows media player 9 och eMule. Datorn har inte varit helt felfri innan, men ok! Allt började efter att jag gjorde en total restore i samband med installationen av Norton (…eftersom installationen krånglade så. Installerades, togs bort och ominstallerades säkert 5-6 gånger innan det funkade!). Direkt efter att Norton installerats började problemen. Datorn började stänga av sig, gav en massa felmeddelanden och fryste i olika sammanhang. Just nu är det mest problem med felmeddelanden och avstängning. Har fått gå in tre gånger för att skriva det här mailen pga avstängning! Kan någon ha den minsta aning om vad som är fel?!! Är min dator för gammal och behöver mer kapacitet, är hårddisken skadad eller har jag något jävligt virus som inte går att fånga?!!! Skulle bli överlycklig om någon vågar sig på att hjälpa… Mvh/Paola

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm varför 98 och inte Xp eller Linux?

Har du till att börja med installerat om Windows? 98 är inte direkt känt för sin tillförlitliga stabilitet.

 

Om datorn stänger av sig själv och du inte hittar något virus så kan det ju lika gärna vara ett hårdvarufel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte lätt att ringa in ett fel med den felbeskrivningen, det kan ha många orsaker till att den stänger av sig eller startar om.

 

Fel i hårdvaran allt ifrån trasiga minnen (ganska sannorlikt)

Dåligt nät aggregat (inte helt omöjligt)

Trasig hårddisk eller en med många dåliga sectorer (inte helt otroligt)

Trasig kylfläkt (fullt möjligt)

 

Felet kan också bero på drivrutiner som krashar till grafikkort t.ex.

 

Mjukvara som inte är kompartibel med hårdvaran eller med annan mjukvara eller virus.

 

Vad du bör börja med är att försöka ringa in vad som utlöser felet, är det alltid ett visst program som du kör när felet inträffar eller kan det komma när som?

 

Om det är så att datorn krashar varje gång du går ut på nätet så prova att köra den ett tag utan att ansluta till Internet eller att öppna explorer/outlook eller vad du använder.

 

Kommer felet när som helst oberoende av vad du gör så kan felet fortfarande ligga i mjukvaran men det är ändå bäst att utesluta hårdvarofel.

 

Om du kan så hämta hem ultimateboot CD på http://www.ultimatebootcd.com/ och testa av hårdvaran utan att starta Windows.

Läs mer på sidan om dom olika testerna och försök utesluta fel på minne och hårddisk.

 

Om du har ett BIOS där du kan läsa av spänningsnivåerna ifrån nätaggregatet så kontrollera att dom verkar stämma och inte ligger för lågt.

 

Öppna datorlådan kontrollera att alla fläktar snurrar ordentligt, speciellt CPU och nätaggregatets fläktar. (kan du egentligen börja med att kolla)

 

Om det inte är ett så lätt fel som en trasig fläkt eller ett minne så kan det vara ganska svårt att hitta ett sånt fel.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Allt började efter att jag gjorde en total restore i samband med installationen av Norton (…eftersom installationen krånglade så. Installerades, togs bort och ominstallerades säkert 5-6 gånger innan det funkade!). Direkt efter att Norton installerats började problemen. Datorn började stänga av sig, gav en massa felmeddelanden och fryste i olika sammanhang.

 

Kan det inte vara så att Norton klottrat ned registret med en mängd skräpnycklar, som gör datorn instabil.

 

Du har ju avinstallerat och installerat Norton ett antal gånger. Tyvärr städar inte alla program efter sig och Norton sitter i systemet som ett virus. Nästintill omöjligt att få bort. Vet själv av erfarenhet när jag ville ta bort mitt Norton. Slutade med att jag fick installera om hela systemet från början.

 

Vore också intressant om du kan posta vad som står i dina felmeddelande.

Dessa kan också vara vägledande i felsökandet.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...