Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny dator, får inte igång grejerna


tompawarrior

Rekommendera Poster

Har köpt lite nya delar som jag nyss satt ihop, men jag lyckas inte starta. Om jag bara startar med det nödvändiga delarna så verkar allt fungera, kan gå in i BIOS och jag kommer till delen där den ska boota från diskan, vilket inte går eftersom den inte är ikopplad. Men om jag sedan sätter in en hårddisk så händer allt möjligt skumt, antingen kommer den till där den visar CPU clock och det, men stannar på "L1 cache size" och står där och blinkar. Ibland blir det också så att jag kommer till startbilden där det står "Asus A8N SLI" och en bild, men sen kommer jag inte längre, kan inte ens trycka delete för att komma in i BIOS.

 

Det här är de nya delarna:

 

Asus A8N SLI

AMD Athlon 64 3200+

Leadtek GeForce 6600GT

 

Gamla delar (alla funkar):

 

2x TwinMos PC3200 DDR-DIMM 256MB

Western Digital 80GB

Tagan nätagg 380W

 

Har satt ihop och plockat isär flera gånger, men det blir alltid samma sak.

 

[inlägget ändrat 2005-02-19 16:14:26 av tompawarrior]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Har du kollat runt i BIOS att allt stämmer vad gäller hastigheten på CPU:n?

 

L1 cache har ju något med CPU:n att göra ju. Kan ju vara värt att kolla upp i BIOS så att allt stämmer där.

 

Minnena, är det rätt modell för moderkortet? Alla minnen passar inte till alla moderkort?

 

Installera systemet rent på disken efter mekandet. Partitionera, formatera och installera om XP. Då kan inte drivrutiner och annat strula för dig.

 

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
tompawarrior skrev:

Är faktiskt lite osäker på minnena faktiskt, TwinMos är väl ett budgetmärket?

 

Budgetmärke vet jag inte, men de är knappast något folk tar i med tång numera. Twinmos har varit en topptillverkare en gång i tiden.

 

Budskapet jag fick när mina Twinmos gick sönder för ett tag sen. Blev rekommenderad Kingstonminnen.

 

Checka manualen för moderkortet vad det är för minnen det har stöd för.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Stefan

 

Ännu en gång måste jag kritisera dig och påpeka att du har fel :-) Jag råkar äga 2x512 MB TwinMos. TwinMos rockar fett!

 

Budskapet jag fick när mina Twinmos gick sönder för ett tag sen. Blev rekommenderad Kingstonminnen.

De hade väl för många Kingston i lager.:)

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

-------------------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu till min stora glädje fått igång datorn! Kan inte säga exakt vad som var fel, men det var nånting med IDE-kablarna som inte var som det skulle, bytte till en annan och då funkade det!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Hehe, jag vet att det är en del som inte uppskattar kritiken mot Twinmos, som jag skriver. Det är inte min egen kritik utan det är av bland andra Databyggarna. Ni får skriva klagomail till dem istället. :-)

 

Tyvärr tar man till sig sådan kritik när något gått sönder i datorn, som är av ett speciellt märke. Sedan skyr man märket som pesten.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...