Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tunna klienter


TSH

Rekommendera Poster

Har funderingar att gå över till tunna klienter. Vilka är för och nackdelar med detta? Gör man ekonomiska ich administrativa vinster? Tacksom om någon som har erfarenhet inom tunna klienter ger mig råd och tips.

 

/Tsh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående Tunna Klienter

 

Fördelar

+ Pris, skillnaden är dock inte så stor

+ Längre livslängd än pc då det bla saknas mekanik

+ Bättre arbetsmiljö då TC är helt tyst (saknar fläktar, hårddisk)

 

 

Fördel eller nackdel

Disketter, CD, USB minne (delvis då en del tunna klienter har stöd för det) fungerar ej i tunna klienter.

 

 

Nackdelar

- I en tjock klient (pc) kan man köra program som inte är kompatibla eller som man av någon anledning (tex instabilitet) inte vill köra i en Citrix-miljö.

 

/Gnutten

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja fylla på med...

 

+ Du installerar alla program EN gång på ETT ställe, sen har alla det. Inget mer "det är nåt fel på program x på min dator"

+ Inget mer "hårddisken på min pc kraschade och en massa filer försvann". Lättare att ta backup på servern än alla klient-pc.

+ Du uppgraderar bara hårdvaran på servern när saker börjar kräva mer prestanda. Tunnisarna visar ju bara en skärmbild så de behöver aldrig uppgraderas (förutom när det kommer nya versioner med smartare funktioner).

+ Du sparar in på t.ex. xp-licenser om det ska uppgraderas.

 

- Driftsäkerheten är viktig. Stannar servern så stannar firman.

- Eftersom allt körs på samma processor(er) så kan en användare med cpu-intensivt program (t.ex. ett flygspel i java =) slöa ner för alla andra på servern.

- Som sagt, lagring på flyttbara diskar.

 

Tänk också på att du kan bygga "fattigmans-tunnisar" av era gamla pc, med rätt klientprogram.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk också på att du kan bygga "fattigmans-tunnisar" av era gamla pc, med rätt klientprogram.

 

Intressant tanke. Har du mer information om detta? Vad finns det för klientprogram?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte närmast på att behålla Windows som vanligt på burkarna och sedan köra Windows Remote Desktop-klient ("Anslutning till fjärrskrivbord") eller motsvarande Citrixklient, beroende på vilken server man har. Det kan dock lätt bli förvirrande för användarna då man måste logga in två gånger i rad, först in i vanliga Windows och sedan dra igång remote desktop-klienten och logga in en gång till. Det går iofs att lösa med att tömma burkarna på sina program och dokument och sedan köra autoinloggning i windows och kanske Remote Desktopklienten i Autostart. Nu spånar jag bara...

 

Det finns också flera Linuxdistributioner som har som enda uppgift att ligga som "grund-operativ" på en pc-baserad tunn klient. Ett exempel är Pxes (pxes.sourceforge.net). Linux är ju alltid Linux och jag har suttit åtskilliga timmar med att försöka få svenskt tangentbord i rdp-klienten utan att lyckas... Det var iofs ett tag sedan. Det kanske blivit bättre.

 

I ett projekt fick jag istället en kollega att skriva ett enkelt c++-program med två knappar "Logga in" och "Stäng av" som jag laddade in i uppstarten istället för windowsskrivbordet. "logga in" drog igång en connection mot servern och "stäng av" kallade på nåt API för att stänga windows (eftersom ingen startmeny fanns).

 

Så som du ser finns det en massa varianter på hur sånt här kan lösas.

 

Numera finns ju dock "riktiga" tunnisar för kring 2000 spänn (hp bl.a.) så frågan är om det är värt slitet nu och i framtiden med att behålla gamla, stora, fula, högljudda pc-burkar. Behåller du Windows på burkarna måste du dessutom ha en patch-strategi för dessa så att dom inte blir "maskätna" och börjar leva om i nätet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och sedan köra autoinloggning i windows och kanske Remote Desktopklienten i Autostart. Nu spånar jag bara...

 

Så gör vi på ett par ställen. "Auto logon" och "Force Auto logon" i registret och en genväg i autostart till en rdp. Funkar bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns också flera Linuxdistributioner som har som enda uppgift att ligga som "grund-operativ" på en pc-baserad tunn klient.
Det man måste tänka på är att om man ansluter en klient med nåt annat OS än Windows 2k/XP/2k3 så behöver man, förutom en server-CAL, en "Terminal Services CAL". (Mao, Microsoft slänger med en TS CAL när man köper Windows XP/nyare). Senast jag kollade kostade TS CAL:arna i samma storleksordning som en Windows-licens...

 

jag har suttit åtskilliga timmar med att försöka få svenskt tangentbord i rdp-klienten utan att lyckas...
Jag hade inga problem med rdesktop på Debian. Det var bara att ange server och användarnamn och köra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, man lär sej nåt nytt varje dag. Men jag förstår inte riktigt tanken bakom licensmodellen. Kravet på CAL + TS CAL var förståligt (från Microsofts synvinkel) när TS CAL följde med Windows eftersom det gjorde det mindre lockande att använda andra klienter än Windows. Men nu? I vilka situationer behöver man en CAL men inte en TS CAL? Telnet? Eller behöver man CAL:ar om man använder Windows som filserver? FTP?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man vill använda en Citrixlösning åker man då på licenskostnad för både Citrix och TS Cal? Vad är licenskostnaden för TS Cal?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows cal:ar behövs för alla klienter som loggar in mot servern. Det kan vara att dom loggar in i ad, ansluter mot en mapp, eller loggar in i någon webbsystem (med hjälp av windows-användarnamn).

 

Mer läsning om någon har svårt att sova:

 

http://www.microsoft.com/windowsserver2003/howtobuy/licensing/caloverview.mspx

 

I och med Server 2003 så fick inbyggda TS ett ordentligt lyft. I Windows 2000 hade man bara 256 färger och inget ljud. Nu är det många som struntar i Citrix och kör Windows TS direkt, och därigenom har man väl sett att man kan ta mer betalt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...