Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min skärm krånglar :(


WeenieMan

Rekommendera Poster

Hej.

 

Detta är mitt problem.

När jag startar datorn verkar allt som vanligt, men skärmen vägrar starta, eller, lampan blir grön, men istället för att text och sånt poppar upp, blir lampan orange, men datorn fortsätter boota.

 

Jag fick nyss ett grafikkort installerat hos affären ja köpte kortet i.

Sen dess har jag haft detta fel.

 

Jag öppnade datorn, för att se om nån kabel glappade, men ja kunde inte hitta nån, och kortet satt som den skulle, i alla fall satt den fast hårt.

 

En annan konstig sak är att ibland funkar det att starta skärmen, men väldigt sällan.

 

jag har prövat en annan av mina skärmar. Samma problem, men min skärm som krånglar funkade på min andra dator, så det måste vara ett Hårdvaru fel.

 

Hur ska jag fixa detta?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Har du provat en annan skärmkabel?

 

TFT-skärmarna brukar ha löstagbara kablar även på skärmens baksida. CRT har kabeln fastsatt inuti skärmen.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skulle en annan skärmkabel kunna fixa när min funkar?

förresten, är skärmkablen den där med en blå grej med 2 skruvar för att hålla fast kablen?

 

[inlägget ändrat 2005-02-19 14:03:51 av WeenieMan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skulle en annan skärmkabel kunna fixa när min funkar?

Säker på det?

 

Grön skärm kan vara ett tecken på glapp i kabel/kontakter. Alltid värt att kontrollera kabeln om det är möjligt.

 

Kan ju även vara ett fel på grafikkortet, men om du kan få igång det hela genom att göra något med skärmen....

 

Lycka till!

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
WeenieMan skrev:

Vad skulle en annan skärmkabel kunna fixa när min funkar?

förresten, är skärmkablen den där med en blå grej med 2 skruvar för att hålla fast kablen?

 

När min Samsungskärm strulade så fick jag det tipset från Samsungssupport. Att byta kabel. Ditt problem påminner litegrann om mitt problem. Nu hade jag problem med strömsparläget i och för sig. Problemen är ändå likvärdiga att skärmen slutar svara på signalerna från grafikkortet.

 

Mitt problem löstes inte för att jag bytte kabel, så jag struntar i strömsparläget hädanefter istället. Funkar bra än idag.

 

Angående kabeln, så är det den som går från skärmen nedtill grafikkortet i datorn. Kör med uteslutningsmetoden. Annars brukar dessa ha blåa kontakter. Min nya har svarta kontakter på båda hållen. Stiften är guldfärgade. Ser hemskt snyggt ut, tycker jag. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

[inlägget ändrat 2005-02-19 14:27:20 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är säkert grafikkortet, men, hur stänger jag av strömsparläget om jag nu skulle lyckas få igång skärmen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
WeenieMan skrev:

Det är säkert grafikkortet, men, hur stänger jag av strömsparläget om jag nu skulle lyckas få igång skärmen?

 

Energisparfunktionerna som du hittar i Kontrollpanelen i XP

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...