Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fjärråtkomst till IP-adress


Tobbe1234567

Rekommendera Poster

Tobbe1234567

En - antagligen - enkel fråga från en som är novis på det här med NT-nätverk. Om jag vill komma åt mappar på \\###.###.###.###\tobias/

hur göra? Har testat med ws_ftp, anslut nätverksenhet (högerklickade på "den här datorn") och genom att skriva ovanstående i start -> kör och trycka enter.

 

Med vänliga hälsningar

 

Tobias Bohlin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WS-ftp används för filöverföring via FTP och det var väl inte tanken, eller? Under förutsättning att:

1) Du kan nå den aktuella IP-adressen (ping,tracert)

2) Det finns en utdelad resurs med det namnet (net view)

3) samt att rättigheterna är tillräckliga

så fungerar både anslut nätverksenhet, start-kör, net use m.m.

 

Får du ngt felmeddelande?

 

/Joe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är datorn du vill ansluta till på samma subnät ?

Eller hade du tänkt göra det över Internet ?

 

Om inte så är det enklast att göra en ftp anslutning med tex. War FTP Daemon.

 

-----

MVH

/C

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tobbe1234567

Tack för svaret. Du har rätt i att ftp inte är vad jag tänkt köra. Snarare vill jag ansluta nätverksenhet. 2 och 3 kan jag inte besvara. När jag ansluter nätverksenhet med högerklickning, valde jag tex F och R. I sökväg skrev jag "\\###.###.###.###\tobias". Är detta rätt notation eller har missat nån backslash eller så? Felmeddelandet blir i alla fall: "Följande fel inträffade vid försök att ansluta R: till \\###.###.###.###\tobias

Inte inloggad."

 

Med vänliga hälsningar

 

Tobias Bohlin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Ringer du in till jobbet eller dyl? Vad körs på klient resp server (Win9x, NT, osv)?

 

Notationen är helt rätt. Själv brukar jag köra via kommandopropten: net use x: \\123.123.123.123\resurs

 

Det låter ju helt enkelt som att du inte är inloggad på din domän. För att se vilka resurser som finns utdelade på en maskin kan du köra (via kommandoprompten igen...) net view \\123.123.123.123 Antagligen får du inte ngt svar på detta (om du inte är inloggad). Kolla egenskaperna för upprigningen så att du väljer att logga in på domänen.

 

/Joe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...