Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa HTML från videoklipp


Bassplayer1960

Rekommendera Poster

Bassplayer1960

Jag har letat på nätet i flera dagar och nätter efter ett program som måste finnas, men var?

 

Vad jag är ute efter är ett program som scannar igenom en katalog på hårddisken innehållande filmklipp. Den skall sedan skapa en html-fil som visar småbilder (thumbnails/snapshots) tagna från dessa filmer. Exempelvis tre stycken bilder från varje film (inte bara första bildrutan som oftast är svart).

Vad som också krävs av programmet är att den klarar de vanligaste film-formaten (MPG, AVI, WMV, RM real-media, MOV).

 

Jag vet, det finns ett program som gör detta, "A-Media Scanner", men den klarar tyvärr inte MOV och RM formatet (och då är det programmet inte längre intressant).

 

Kan du, som läser detta, hjälpa mig att leta?

Eller vet du redan namnet på ett liknande program?

 

Tack på förhand!!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju att formaten inte är speciellt öppna. T ex licensierar inte Apple/Sorensen Sorensen-codec:en (den codec som de flesta Quicktime-videor använder) till andra, och samma sak gäller Real.

 

Det finns iofs spelare som hanterar dessa format ändå, men lagligheten är tveksam. Kolla t ex på mplayer (http://www.mplayerhq.hu), som spelar i princip alla videoformat som finns. Det är också rätt lätt att ta stillbilder från en videofil:

 

mplayer -really-quiet -vo jpeg -ss 3 -frames 2 videofil.mov

 

Mplayer kommer då att försöka plocka ut 2 rutor ur filmen och spara dem som 00000001.jpg och 00000002.jpg, 3 sekunder in i filmen. Ibland blir det inget av den första bilden, så det är bra att fråga efter två i taget.

 

Sen är det inte speciellt svårt att fixa ihop ett skript som döper om bilderna till nåt bättre och genererar HTML (beroende på operativsystem/skriptspråk).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bassplayer1960

Tack så mycket för svaret och förslaget! Väl värt en poäng!

Precis vad jag är ute efter även om html-andet blir en knepig uppgift.

Tyvärr fick Mplayerhq inte fram något resultat med RM-filer.

Men ett steg i rätt riktning för mig iallafall.

 

Tror du att du kan hitta ett liknande program som klarar RM?

Eller någon annan som kan hitta det.

Antagligen den svåraste utmaningen.

 

Tack igen!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis vad jag är ute efter även om html-andet blir en knepig uppgift.
Det är väl iofs inte så svårt att skripta ihop, men jag har inte Windows, så jag vet inte vad man skulle använda där. Kanske PHP eller Windows inbyggda vbscript eller vad det är för nåt.

 

Real-videor funkar för mej, men jag använder som sagt inte Windows. Har du sett till att installera de rätta codec:arna? Kanske testa http://armory.nicewarrior.org/projects/cygmp/

 

[inlägget ändrat 2005-02-20 18:44:39 av zerblat]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bassplayer1960

Tack igen!

Med denna version så funkar även real-filer.

 

Programmet är lite ostabilt ändå tycker jag, ibland skapar den bara en bild (first frame, oftast svart) fast man anger i scriptet att man vill ha flera längre fram i filmen.

 

Har du något användbart script att behandla det här med fil-namnen?

0000001.jpg...osv, är rätt så oanvändbart.

 

Och hur kan man göra ett skript som scannar igenom en katalog och som sedan behandlar alla den hittar och tar t.ex. tre bilder på olika ställen från varje film? (programmet vet ju inte heller längden på filmerna).

Knepigt...

 

 

...........[EDIT:]

YIPPIIIIE!!!! :thumbsup:

Jag hittade ett annat MYCKET bättre program som stöder batch.

Programmet heter "SnatchIt" och skapar perfekta bilder med rätt namn. Nu kan jag sluta slita av (det lilla) håret jag har kvar på skallen efter dagar och nätter av sökande...

Men du ska ha TACK ändå som ledde mig in på scriptning.

 

Tack, ännu en gång!

Nu ska det bli scriptskrivning hela nätterna.... :)

[inlägget ändrat 2005-02-21 02:17:44 av Bassplayer1960]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...