Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp mig snälla


Bullet

Rekommendera Poster

tjenare jag e ny här så jag vet inte om detta är rätt forum

men men....

 

min syrra har fixat en dator av en polare och när hon ska starta datorn så kommer en ruta upp vet inte exakt vad där står men hon har 60 sekunder på sig innan datorn startas om och detta händer bara när hon har internet inkopplat och så säger hon att det heter $WIN_Nt$.=bt

 

tacksam för hjälp

 

//Bullet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Troligen är datorn drabbad av Sasser.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Bullet skrev:

jaha och hur tar man bort de på det enklaste sättet??

 

Symantec beskriver förfarandet:

http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.sasser.removal.tool.html

 

När datorn är rensad...

 

Är det XP på datorn så dra nätverkskabeln och installera SP2:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=049c9dbe-3b8e-4f30-8245-9e368d3cdb5a&displaylang=en

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det kan ju vara bra att vänta med SP2 tills datorn är ren så man inte får problem vid installationen (Sasser brukar inte komma ensam).

 

Så ha internetanslutningen urdragen så mycket som möjligt.

 

För att hinna ladda ner borttagningsverktyget från Symatec så kan man så fort meddelandet om 60 sekunder kommer ta upp en Kommandotolk (cmd eller command beroende på Windows) och skriva:

shutdown - a

Det stoppar avstängningen.

 

Se sedan till att installera en brandvägg, finns gratis från Kerio, Sygate och ZoneLabs. Helst ladda ner på en annan dator och sedan föra över via CD.

 

När brandväggen är installerad så kan internet anslutas så att man kan ladda hem alla nödvända uppdateringar (förutom SP2) från Windows Update.

 

Kör Symantecs borttagningsverktyg.

 

Installera ett antivirusprogram, finns gratis från t ex AVG och Avast. Rensa datorn. Skriv här om det finns några virus kvar som antivirusprogrammet inte kan ta bort.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...