Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Användarregler.


Pensionären

Rekommendera Poster

Hej.

Vill konfigurera en WinXP maskin så att ett av mina barnbarn kan använda maskinen utan att kunna komma åt några som helst andra funktioner än de förinstallerade program han kan hitta på sitt skrivbord vid inloggning.

Han skall inte komma åt aktivitetsfältet med Startknappen eller öppna programikoner eller dyl. nere till höger.

Skulle vilja att han har en ikon på sitt skrivbord för att stänga ned maskinen den vägen.

 

Maskinen kommer att ha två användare till varav pappan kommer att stå som Admin.

 

Tacksam för alla hjälp med detta.

Pensionären

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Pensionären

Billy

Tack för ditt förslag....

Men det är inte så enkelt.

Jag måste kunna knäcka registret så att en massa funktioner stängs av och bara ikonerna på skrivbordet skall funka. = spel han gillar att köra.

Jag har kommit en bra bit på vägen men saknar hur man kan stänga åtkomsten till knappen Start och sedan vidare...

Att stänga av maskinen har jag fixat med en ikon på hans "desktop" så det är klart.

 

Men hur hindra honom att komma åt Startknappen.

 

Tacksam för all hjälp i denna fråga.

Michael

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Begränsat kontokan vara ett sätt. Vet förstås inte hur det blir med övriga funktioner du inte vill att ditt barnbarn inte ska komma åt.

 

Begränsat konto är så begränsat att användaren bara kan byta bakgrundsbild och inget annat. I övrigt kan du under användarkonto strypa all tillgång och rättigheter i systemet om du har XP Professional.

 

XP home är lite mer begränsat när det gäller den saken.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pensionären skrev:

 

Jag har kommit en bra bit på vägen men saknar hur man kan stänga åtkomsten till knappen Start och sedan vidare...

Är det Start-knappen i sig du vill förhindra åtkomsten till eller det som finns under Start-knappen?

 

Har du XP Pro så har du möjlighet med Group Policy editorn (Användarkonfiguration->Administrativa mallar->Start-menyn och aktivitetsfältet) möjlighet att ta bort/stänga av åtkomster/funktioner i start-menyn. Skriv gpedit.msc i Kör i Start-menyn. Men du bör verkligen vara medveten om vad du gör, så du inte stänger ute dig själv eller något mer drastiskt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Billy Fransson

hej

jo jag vet det.. men knäcka registret kan man inte..man kan bara ändra i det lite..

tänkte bara ge ett förslag på ett program som gör så att XPs vanliga stäng av ruta kommer upp = stäng av knapp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pensionären

Stefan

Tack för ditt inlägg.

Det gäller en XP Home med de begränsningar den har.

Har lyckats via en del tweakningar i registret få bort tillgång på det mesta men... När killen loggar in så kommer han till sitt skrivbord där jag lagt in ikoner för en del spel han gillar att pula med.

När han sedan för musen över aktivitetsfältet nedtill kan han komma åt Start =>LoggOff eller StängAv. Det är OK

Men om han klickar på sin logginbild som han hittar över Startknappen kan han komma åt en massa bl.a byta bild etc. men också skrivbordets utseende och en hel del annat han inte bör pula med...

 

Hur låser jag den funktionen?? Det verkar som jag är ute efter något unikt för jag har inte lyckats få någon input från något forum hittills.

 

Hoppas att IDG har någon guru som kan hjälpa mig.

 

Det finns ju ett sätt att lindra grabbens framfart och det är att pappan ser till att göra en Restore-punkt varje gång grabben skall dit men det verkar inte hållbart..

 

Mvh

Pensionären

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pensionären

Maratonmannen

Tack för ditt inlägg.

Tyvärr gäller det en XP Home som då inte har de möjligheter du påpekar.

Se mitt inlägg till Stefan ovan..

 

Mvh

Pensionären

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pensionären

Billy.

Jo det var nog lite burdust uttryckt... Som du säger man kan ändra och även ställa till det för sig om man ger sig in i registret. Jag är inget proffs på det här så jag är bra försiktig med att gå in där.

Om du kollar mitt svar till Stefan ovan ser du lite mer vad jag är ute efter..

Verkar vara ett svårt problem om man inte har XP Pro.

Tack i alla fall för ditt bidrag som jag kanske kan ha användning av i ett annat sammanhang.

mvh

Pensionären

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Billy Fransson

Hej

JAg vet att man kan ladda hem en sak så att gpedit.msc finns i home också..

jag ska leta lite...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Billy Fransson

Jag skulle ju kunna skicka gpedit till dig men jag tror inte att den funkar på home iaf..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Billy Fransson

Du skulle ju kunna ta bort start knappen helt.. det har jag gjort på en annnan dator..

Sedan stänger man av "Win" knappen så att inte start menyn ploppar upp när man trycker på den..

 

Jag testade det där programmet och det var inte bra.. (Dåligt tips från mig)

 

[inlägget ändrat 2005-03-07 12:51:27 av Billy Fransson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pensionären

Billy tack för att du hänger på....:thumbsup:

Ditt senaste inlägg verkar vara just det jag skulle vilja göra.

 

Hur får jag bort Start knappen. Jag vet att man kan dölja hela aktivitetsfältet nedtill. Men genom att föra muspekaren över nedre kanten så kommer den ju fram igen och kan användas. Detta fixar barnbarnet att leta reda p den finessen.

Men kan man stänga av Startknappen helt för en användare ???

 

Vidare det du säger om Win-knappen. Den hade jag glömt att han fortfarande kan vara på.

Hur kan manstänga av den för en viss användare??

 

Fixar du det har du löst mina problem.:)

Pensionären

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Billy Fransson

hej igen

jag kom på att det programmet kan stänga av start knappen helt.. man högerklickar på den lilla ikonen nere vid klcoan och väljer settings och sedan disable startmeny..

bocka sedan ur show icon in system tray

bocka sedan i load on system startup..

 

nu vet jag inte om programmet startas för alla användare men annars lägger du bara startfilen till programmet i autostart.

 

//Billy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pensionären

Hej Billy.

Jag tror jag har hittat lösningen till mina önskningar i ett suveränt litet program som kostade $10 att registrera.

 

Här: http://www.dougknox.com/

 

NEW!! - Doug's Windows XP Security Console - Version 1.4 released 10/26/2003

 

Med detta kan man från Admin-kontot ställa in en annans konto på maskinen precis så som jag ville ha det.

 

Nu har vårt banbarn bara tillgång till de ikoner som installeras via Admin till hans konto. Han kan nu köra sina spel och logga av sig själv och inte komma in i något annat. Ingen internet inget joddlande med menyer helt blockerat...

 

Jag tror inte det är sannt. Har hållit på i många många timmar för att hitta denna lösning. Dina inlägg har sporrat mig att söka mer på nätet och nu är jag framme...

Än en gång tack för att du ville hjälpa till.

 

Störtskönt.

Ha det

Pensionären.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...