Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Besöksförbud?


Xayide

Rekommendera Poster

Vi fick ett överraskande besök av två (enligt dem själva poliser) en sen kväll i veckan. Det lustiga var att de kom klockan åtta på kvällen och vi mötte dem i porten eftersom jag och min sambo precis kommit hem. Endast den ena av dem visade sin polisbricka och vi tänkte inte förrän senare på att det var lite underligt att den kvinnliga "polisen" inte gjorde det. Det hela gällde ett besöksförbud som min sambos ex ville ha utfärdat gentemot honom.

 

Det lustiga i detta är dock att han inte ens har pratat med henne, än mindre träffat henne sen de separerade för två år sedan. Han har umgängesrätt med sin dotter, men allt detta umgänge sker genom socialen, och alltid tillsammans med en kontaktperson.

 

Poliserna ville ha ett utlåtande från honom om vad han tyckte om anmälan. Han fick inte veta anledningen till besöksförbudet.

 

Kan man verkligen bara utfärda besöksförbud sådär utan vidare helt utan grund och om så är fallet, kommer det att påverka min sambo negativt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda poliserna borde ha visat sina brickor. Kanske tyckte dom att det räckte med att den ena gjorde det?

Men visst kan man ansöka om besöksförbud. Det beror ju på vad din sambos ex har berättat. Men jag skulle tro att man utreder anklagelserna ordentligt. Säkert var besöket hos er ett led i detta. Är inte helt hundra, men jag har för mig att man får nog inte beöksförbud på någon bara för att nån säger nånting. Det bör ju finnas en relevant dom (misshandel, trakaserier o.dyl) mot honom i bakgrunden.

Att dom kommer på kvällen kan vara en ren tillfällighet, kanske har man inte haft tid på dagen och kvällsskiftet fick ta hand om det.

 

Denna paragraf förklarar nog varför poliserna kontaktade honom.

11 § Innan frågan om besöksförbud prövas, skall den mot vilken förbudet avses gälla samt den som förbudet avses skydda underrättas om uppgifter som har tillförts ärendet genom någon annan än honom själv och beredas tillfälle att yttra sig över dem. Frågan får dock avgöras utan att så har skett, om åtgärderna är uppenbart obehövliga, om det kan befaras att det annars skulle bli avsevärt svårare att genomföra beslutet i ärendet eller om avgörandet inte kan uppskjutas.

 

Om han måste ha en kontaktperson vid umgänget med sin dotter så finns det väl en anledning till det? Kanske exet arbetar på att han inte bör få träffa sin dotter av en eller annan orsak? (vilda spekulationer)

 

Allt det här låter ju väldigt underligt om exet efter två år helt plötsligt får för sig att hon vill ha ett beöksförbud, särskilt om det är som din sambo säger att han inte haft nån kontakt med henne på två år och det inte varit några friktioner mellan dom under dom två åren.

Stämmer det han säger har han nog inget att vara orolig för.

 

Men här har du en länk till lagen som poliserna arbetar efter som grund:

 

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19880688.HTM

 

Men det bästa är nog att han kontaktar en advokat om han vill bestrida beöksförbudet eller åtminstånde höra sig för om sina rättigheter. Juridik är nåt som man förstår först efter 5 års högskolestudier ;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...