Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Två brandväggar


RolfCarlsson

Rekommendera Poster

Man kan ju inte ha två brandväggar aktiva samtidigt. I mitt fall måste jag välja mellan den som finns i Windows XP HE och den som finns i Panda Antivirus Platinum 7. Jag använder nu den som finns i Windows, men det har sagts mig att den som finns i Panda är bättre.

 

Problemet är att jag inte får kontakt med Internet när jag aktiverat brandväggen i Panda (och avaktivera den i Windows). Supporten på PCM föreslår att jag ska lösa problemet genom att avaktivera "Hardware Checksumming" (eller "Checksum offload" som det väl heter i Windows XP HE).

 

Det vågar jag dock inte göra förrän jag fått en "second opinion" från er här som vet mycket om sådant.

 

/Rolf Carlsson

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan du ha både XP´s brandvägg och Pandans brandvägg samtidigt, men frågan är om du får ett bättre skydd för det?

 

Normalt räcker ju en brandvägg, och visst är det som du är inne på, att jämför du Pandan och XP´s brandvägg, så är är Pandan´s brandvägg bättre.

 

Pandan´s brandvägg skyddar både ingående och utgående trafik mycket bättre, och du kan kontrollera exakt vilka program som ska ha access ut från datorn. det kan du inte md XP´s brandvägg.

 

Är du säker på att det beror på Pandan?

Vad händer om du avaktiverar den i Panda´n?

Kommer du ut på nätet då?

Har du testat att ominstallera Pandan?

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det beror på Pandan?

Nej

 

Vad händer om du avaktiverar den i Panda´n? Kommer du ut på nätet då?

Bara Panda: Nej

Bara Windows: Ja

Båda Panda och Windows: Nej

 

Har du testat att ominstallera Pandan?

O ja, massor av gånger. Jag har haft andra problem med den som vi diskuterat på annat ställe i Eform.

 

/Rolf Carlsson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej.

 

Till "Gäst". NEJ man kan inte ha både panda's brandvägg och windowsbrandvägg igång sammtidigt. I allafall inte om man vill att det inte ska vara några problem med internetuppkoppling osv. Vet du inte vad du kommenterar så bör du inte lägga dig i såna här frågor.

Det skapar bara mer problem för oss på Panda's support.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
Anneli Hultberg

Vilken av Windows XP Home Edition eller F-Secure anti virus 6.0 brandvägg bör jag ha, om man inte kan ha båda som jag förstått?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick com hems säkerhetspaket på köpet när jag beställde bredband hos dom. Det är ett paket från f-secure som innehåller antivirus och brandvägg, så visst finns produkten i fråga. Måste säga att jag är nöjd med det också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förklarar saken, för jag vet ju att F-secure har brandväggar också men i deras hemmapaket F-secure Antivirus så ingår ju inte brandväggen.

Hoppas det går bra med konfigureringen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket jävla svar! Detta är öppet forum, här kan väl inte enskilda företag gå in och cencurera. Särskilt inte när man inte har lärt sig att trycka på 'Besvara' på rätt inlägg.

 

Till sakfrågan: självklart kan man ha två brandväggar igång. Det svåra blir ju att reda ut hur den faktiska konfigurationen blir om man är inne och pillar lite varstans.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De har väl lika rätt som någon annan att uttrycka en åsikt, oavsett om de har hunnit lära sig hur forumet fungerar eller inte, under förutsättning att de följer Eforums regler. Eftersom det i Eforums regler ingår en del om hur det är lämpligt att skriva (attityder, språkbruk) så borde du kanske repetera reglerna själv.

 

Samt i själva sakfrågan så finns det många sidor på internet med folk som har konstiga problem, långsamma uppkopplingar etc som löser sig när de tar bort den ena brandväggen. Det kan ju faktiskt bli en del konstiga konflikter om två brandväggar håller på och försöker läsa samma IP-paket samtidigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt, jag borde vårda mitt språk lite bättre. Jag bara reagerade på orden 'kan inte' i PCM's svar. De borde bytas mot 'bör inte'. Det blir kanske så om man jobbar med support, att man får en bild av kunden som en dum idiot och att man då tror att det lönar sig att utelämna sanningen i sina råd.

 

Jag finner det ganska självklart att man vet vad man håller på med om man redan har en brandvägg och sedan aktiverar en till. Det är ju då uppenbart att komplexiteten ökar och att det blir enklare om man avaktiverar den ene brandväggen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan detta är ju ingen dagisplats så reagerar någon starkt något så tycker i alla fall jag att man ska ha rätt att säga vad man känner.

 

Är livrädd för att gå mot ett samhälle där det piper var 20:e sekund i tv:n för att någon tagit till lite fulord.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, jag försökte inte tillkalla de onda krafterna genom att skriva 'jävla'. Jag ser det mer som ett vardagligt förstärkningsord.

 

Men om någon tog illa upp, så ber jag härmed om ursäkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror vi kan bortse från inlägget från PCM.

 

Användaren skapades samma dag som inlägget gjordes, och det är också det enda inlägget som gjorts av PCM.

 

Det var nog inte så seriöst menat.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kanske så att just Panda inte fungerar ihop med XPs inbyggda brandvägg.

 

Någon som har testat att använda XPs tillsammans med någon annan brandvägg?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har, av misstag, kört XP och ZoneAlarm samtidigt.

 

Det var inga problem, förutom att ZoneAlarm käkar upp minnet. Men det gör den även när bara den är aktiverad.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men jag har svårt att förstå varför man skulle vilja köra med dubbla brandväggar. Det finns ju ingen tredjepartsbrandvägg som inte klår XP SP2's inbyggda. Så varför skulle man inte avaktivera XP's egna om man installerar en annan?

 

Det blir ju inte säkrare med två mjukvarubrandväggar, eller hur? Det blir bara större problem. Man vet inte vilken brandvägg som "ligger först", dvs vilken brandväggs regler gäller?

--

[Esc]

[inlägget ändrat 2005-09-08 18:53:43 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anneli Hultberg

Men 2 brandväggar tar väl mera minne än 1?

 

Och på F-Secures hemsida så står det följande:

 

"Important! This software cannot be installed to a computer using other antivirus or/and firewall software. Please uninstall them prior installation."

 

Vilket jag tolkar som att det inte är smart att ha XPs firewall igång också?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...