Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Enhetsbokstaver bytta, w2k vägrar boota


alltalla

Rekommendera Poster

hej

när jag skulle starta min w2k-maskin så kom det upp NTLDR is missing. jag bootade med en w2k skiva och då hittades bara winnt på F: Jag har 3 HDD på datorn, varav den första är partitionerad som C: och F: (ide0 och master.). Denna disk har sedan av någon underlig anledning fått omvända enhetsbokstäver, så windows vill inte boota. Någon som vet vad som kan ha hänt? Jag har partitionerat med Partition magic. men framför allt vill jag veta vad jag kan göra? W2k, skiva kan inte reparera så att den startar på F:, ska det vara möjligt? men som sagt, skulle vilja veta vad som kan göras?

 

allttalla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Knepigt, detta...

Problemet kan bero på Windows egendomliga sätt att namnge partitioner - en partition kan heta olika beroende på Windowsvariant & "humör för dagen".

Men det kan också hända att C:\ faktiskt är skadad - jag tänker på meddelandet

NTLDR is missing

Jag tillåter mig att gissa ganska vilt nu, är inte så himla bra på Windows längre men ingen annan har ju svarat, så...

 

Du har F:\ som systempartition, dvs där ligger Windows-mappen.

För att Windows ska starta måste några filer finnas på C:\, de jag vet är nödvändiga är

boot.ini

ntdetect.com

ntldr

(io.sys & msdos.sys tror jag inte är nödvändiga)

Dessa syns inte normalt, kör "dir c:\ /A" i terminalen.

 

Kan du komma åt partitionerna på något vis, så kolla att dessa filer finns. Annars kan du väl försöka kopiera över dem från F:\ eller installations-cd'n t.ex?

Det enda sätt jag vet att komma åt dem är att köra en Linux-liveCD, men du har antagligen NTFS så du behöver NTFS-skrivstöd.

Om C:\ är skadad kan du försöka reparera den.

Jag skulle nog rekommenderadig att pröva med Ultimatebootcd http://ubcd.sourceforge.net/

 

En annan variant, om alla filer finns men beteckningarna är omkastade, är att ändra i c:\boot.ini så att den pekar på Windowskatalogen i C:\ istf F:\ (om partitionsbeteckningarna helt enkelt är omkastade). Jag vet inte om det går, har du tur kommer du in i felsäkert läge i alla fall o kan rätta till enhetsbeteckningarna i diskhanteraren.

 

//Peter

In Pingvino Veritas!

 

[inlägget ändrat 2005-05-09 09:06:07 av pongo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...