Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skriva ut pdf för tryck från Excel


Wippika

Rekommendera Poster

Hej

 

Behöver få det här klart för mig med distiller, pdf writer och pdf'er..

 

Vi har massa olika excel filer som innehåller bilder och text. Nu är det så att dom ska skrivas ut för att skickas till tryckeri, men hur ska man göra då?

Acrobat professionell 6 är installerat på datorn och och även en Pdf Writer skrivare! Men ingen destiller skrivare (men programet finns).

 

Men ska man skapa en PS fil först (hur gör man det?).

Kör man sedan den igenom distiller för att få en pdf som man kan skicka till tryckeri??

 

Vad ska man med PDF writern till?

Har sett att om jag skapar en pdf fil med writern så blir bilderna dåliga när jag skriver ut på en skrivare med PCL drivrutin! Men om jag sriver ut på samma skrivare och använder PS drivrutin så blir det bra?

 

Skrivaren är en HP 4050NT

Är det bara en PS emulator drivrutin eller en riktig PS drivis??

 

Tacksam för lite info om detta!

 

Mvh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Hej !

 

Om du installerar en postscriptskrivare i window och kryssar i "skriv till fil" kommer windows att producera en sk. postscriptfil med det filnamn du anger vid utskrift.

Den kommer att heta någonting med ".prn" i slutet men döp om den till ".ps" när den är klar (.ps är för att destiller inte kommer att se den annars)

 

Postscriptfilen kan du i sin tur använda att göra en PDF av genom att du startar acrobat destiller och öppnar postscriptfilen, den startar då konverteringen och resultatet blir då en PDF med samma namn som postscriptfilen.

Den PDF som då skapas blir enligt de inställningar som destiller är inställda på.

 

PDF Writer gör egentligen samma sak, den gör en postscriptfil genom att du skriver till PDFWriter-skrivaren, men, den anropar destillern i bakgrunden.

 

 

Men.., det finns ett par problem att lämna PDF till ett tryckeri.

 

1. du måste veta vilka inställningar i destillern som skall göras (hör med ditt tryckeri)

 

2. Excel är inte världens bästa program att göra PDF:er med..

 

Så, jag skulle rekommendera att du lämnar över excelfilerna ograverat till tryckeriet tillsammans med instruktioner om vad som ska göras, blir det utskriftsproblem slipper du en massa tidspillan (och kanske kostnader).

 

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey !

 

Tack för infon..

Angående excel filer så får vi nog leva med dom, fulla med makron m.m för att skapa prislistor.

Men jag ska i alla fall kolla med tryckeriet vad dom vill ha för inställningar i distillern?

 

Nu är jag kanske lite dum, men jag hängde inte riktigt med ang skrivaren!

Var ska jag kryssa att den ska skriva till fil, gör man det i skrivaregenskaper för aktuell skrivare t.ex. HP4050NT? Kan man isåfall använda vilken skrivardrivrutin som helst och bara ange att den ska skriva en fil istället för skicka datan till skrivaren??

 

 

Varför ska man använda distillern när det går så mycket fortare med PDF writern? Måst eju vara enklare att skriva ut med pdf writer med en gång än att först skapa en PS fil för att sedan köra den igenom distillern?

Blir det sämre med Writern? Missar man inställningar? Verkar ju bara vara ett extra moment att använda distillern??

 

** redigerat

Skrev nu ut en PS fil med hjälpa av "Apple 600 PS" drivrutin, gjorde sedan en PDF med hjälp av distiller. detta resulterade i två sidor?

 

Skriver jag sedan ut direkt med PDF writer istället så får jag en pdf där allt får plats på en sida??

 

Hur kommer det sig?

**

 

Mvh

 

[inlägget ändrat 2005-02-18 06:24:19 av Wippika]

[inlägget ändrat 2005-02-18 07:24:32 av Wippika]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall definitivt skapa en ps-fil och köra den genom distiller. T.om adobe själva rekommenderar att man inte använder sig av pdf-writer annat än för mycket enklas saker som skall skrivas ut på den egna skrivare.

 

För bästa resultat så plockar du hem AdobePS som är en riktigt bra postscriptdriver för att skapa postscriptskrivare. Du hämtar hem den gratis från http://www.adobe.com/products/printerdrivers/main.html

 

I många fall (99/100) så erbjuder tryckerierna egna distillerinställningar så att din pdf passar deras arbetsflöde. Hör med tryckeriet.

 

En pdf från excell blir alltid i RGB och därför bör du stämma av med att tryckeriet att dom kan ta emot PDF:er i sammanastt RGB.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey..

 

Börja få lite mer under fötterna nu, ska kontakta tryckeriet och höra med dom!!

 

tack för hjälpen..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...