Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Licenser


Dollarone

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vi är 55 medarbetare stationerad på 20 små kontor runt om i landet.

 

Hur skulle det fungera prestandamässigt att sätta upp en central exchangeserver som alla ansluter till genom https, både genom webben och outlook. Vilken bandbredd krävs?

 

Hur fungerar det med microsofts licenser om detta är den enda funktion som jag är intresserad av (övriga funktioner körs på macserver x)? Betalar man per användare trots att alla har individuella office licenser?

 

Om jag i samma ögonblick skulle vilja börja använda ASP möjligheterna i 2003 för utvecklling av en ny webbapplikation mot våra kunder (flera 10 000 tal) vad betalar man för licens då?

 

Har inte greppat microsofts licenser riktigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kompletterande fråga.

 

Om vi har två domännamn i organisationen och hälften önskar epost @domän1.se och resterande @domän2.se. Stöder exchange detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett par frågor, men jag ska göra ett försök att besvara dem:

 

1. Med Exchange 2003 och Outlook 2003 kan du köra RPC över HTTP(S) som är en utmärkt lösning för en distrubuerad organisation. Kräven även Windows XP på klienterna. Eftersom Outlook 2k3 kan köras i cached mode krävs ingen högre bandbredd, 512 kbit (troligtvis även lägre) per lokalkontor skulle helt klart räcka för detta i normalfall, men skickar ni 50 MB PPTer hela dagarna tar det ju som du hajar själv lite extra tid...

Att köra OWA (Outlook Web Access) via HTTP(S) är ett perfekt komplement och man får en väldigt bra web-klient på detta sätt, men det finns en del funktioner som man saknar jämfört med "riktiga" Outlook.

 

2. Du beöver licens för den Windows Server du kör Exchange på, du behöver en Exchange licens och du behöver 55 CAL, Client Access Licens. När du har CAL får du automasikt rätten att köra Outlook med motsvarnde version som CAL.

 

3. Du betalar inte extra för att använda din Windows server som web-server

 

4. Exchange stöder i princip så många domäner du orkar ta emot på den, läs en tidigare tråd här om vad som krävs med MX-pekare osv som Johan S skrev, den är riktigt tydlig och bra!

 

Trevlig helg!

 

/Magnus Björk

MCSE, MCSA-Messaging

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Behöver jag 55 CAL till windows serven också?

 

Har du någon aning mellan tumme o pekfinger, vilka licenskostnader vi pratar om?.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Du behöver bara CALs till Windowsservern om några användare skall kunna ansluta till den via ex fildelning. Kör du bara Exchange på servern behöver du alltså 1 Windows Server 2003, 1 Exchange Server 2003 och 55 Exchange CALs.

 

Jag rekommenderar starkt att teckna ett licensavtal istället för att "köpa över disk". Priserna för produkterna ovan är med lägsta licensnivån ungefär (MOL-NL) 6800, 6600 respektive 630 kr/st. Serverlicenserna är helt utan CALs, så släng på några Windows CALs också så att du kan tanka upp filer till servern, ca 270 kr/st.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är Calls en engångskostnad eller årsabonemang?

 

 

Kostar exchange c:a 7 tkr exkl calls?

och windows 2003 ungefär samma?

 

Vad är kostnaderna om man vill köra terminal server?

 

Mycket tacksam!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Ja, normalt är CALs en engångskostnad, precis på samma sätt som serverlicenserna. Dock så måste du vara medveten om att det dels finns olika typer av CALs (device resp user - köp rätt för din organisation!), och att det finns så kallade Software Assurance licenser. Dessa SA-licenser är ett tillägg till din vanliga licenskostnad (och kan komma som en årlig sådan) och gör att du har rätt att uppgradera till nyare versioner av den licens som SA:n avser (såväl server- som CAL-licenser).

 

Priserna jag angav tidigare är lägsta nivån på "volymlicensavtal" hos MS. Nivån heter NL (finns även B och C) och priserna är tagna från Dustin Partner med det MOL-NL avtal jag har på firman.

 

Terminalserver kräver 1 serverlicens samt x antal TS CALs (som kan vara av typen device eller user). Kostnad per CAL är ca 750 kr. Skall du köra MS Office på din terminalserver så måste du ha x Officelicenser också. Tyvärr har inte MS några "concurrent licenses" (dvs samtidiga användare), så den kostnaden kan sticka iväg ganska fort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Är jag ensam om att tycka att MS Licensmodell är knäpp!?

 

Undrar om det inte borde finnas en marknad för att bli konsult enbart med affärsområdet att jobba med företags licenser genemot MS och liknande företag.

 

Det är för jäkligt att man inte ska kunna få någon överblick när man köper en produkt, som man betalar duktigt med pengar för.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...