Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lån eller inte


Code Red

Rekommendera Poster

Har precis startat en verksamhet och funderar på att låna stålar. Summan är ca 35000 o skulle gå till färglaserskrivare, kamera, laptop och projektor. Allt detta får jag dra av moms på samt dra av som kostnader mot framtida intäkter. Jag klarar mig även utan men det skulle göra mig mer produktiv.

Är det klurigt att få lån? Hur lång avbetalningstid kan man få? Nån betalningsfri månad?

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

http://www.uppsalapr.se/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta kontakt med din bank och prata med dem. Har för mig att det

är ganska lätt att få banklån,men jag kanske har fel.

 

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-02-17 14:35:01 av Brynäsarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag har haft EF i 4 år nu och ångrar mer än nåt annat att jag inte lånade 100 lakan istället så jag kunde skaffa ett AB.

 

Mitt tips till dig : Låna inte 35 lakan, låna 100 och se det som en investering. Man behöver 100 kkr i aktiekapital för att bli ensam ägare i ett (nybildat) AB. Det är, i motsatts till vad många tror, inte en kostnad. Pengarna finns kvar i företaget är tänkt som en form av kapitalgaranti. Du kan utan vidare använda dessa pengar till att köpa saker och och investera i lager etc, men den sammalagda tillgången i företaget får aldrig understiga 50 kkr (halva aktiekapitalet).

 

Sen sägs det att AB kräver mer än EF. Det tycker jag är skitsnack... :)

 

I en EF krävs det 100% disicplin för att det inte ska gå åt h---e. Firmans pengar är dina pengar (och det är mycket trevligt då man har 150 kkr på kontot, tro mig), men samtidigt så är dina pengar firmans (inte så kul då skatteverket vill ha 120 kkr, tro mig, jag har varit där med).

 

I ett AB är dina pengar dina och AB's pengar är AB'a. Pengar som flyttas från AB till dig, kallas antingen lön, styrelsearvode eller aktieutdelning. Pengar som flyttas från dig till AB är inte tillåtet längre. Det blev rätt vanligt att man lånade ut pengar till sitt eget AB och på det sätter kom undan skatt (AB lånade ut pengar till ägaren till 1% ränta och sen lånade ägaren ut samma pengar till AB till 50% ränta)

 

Mitt tips (snälla, tro på mig, jag tjafsar med skatteverket nästan varje månad) är att du skiter i din EF och skaffar AB. Men tyvärr så lär man inte av andras misstag....

 

EF kräver antingen att du har en helt fenomenal verksamhet eller har extraknäck så du klarar den dagliga driften. AB är en helt vanlig anställning och ni är två olika juridiska personer.

 

En annan sak som kan vara viktig. Har du EF och tex har lån eller checkkredit i företaget, så syns dessa på dig privat (eftersom det är samma sak). Så vill du tex låna till en bil eller ett hus, kan det bli problem, för att ditt "företag" har en CRK på kanske 100 kkr.

 

I ett AB finns inte detta problemet. Visserligen kommer banken att kräva att du går in med personlig borgen, men borgensåtagande syns inte hos kreditinstituten och du kommer att få mycket lättare att få privata lån.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med, men samtidigt tycker jag att det ska finnas en relation mellan omsättning och bolagsform. Omsätter man 10.000 finns det ingen direkt orsak till att ombilda till AB då det av skatteregler inte alltid är bättre att vara ett AB (avseende tex räntefördelning, fåmansbolag)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

naturligtvis. Men har man 10 kkr i omsättning, så har man självklart ett annat jobb som man lever på, och så är EF ett bra komplement.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var tänkt som en bisyssla men jag kände att jag ville satsa på heltid. Har funderat på AB men kommer nog vänta till hösten eller 2006.

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

http://www.uppsalapr.se/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart att det inte är frbjudet att låna ut pengar till sin firma, har adrig varit och kommer troligen aldrig att bli. Däremot är det förbjudet att låna pengar FRÅN bolaget men det har det alltid varit civilrättsligt. Vad som hänt nu är

 

1 Trots att det civilrättsligt är förbjudet så ska man ändå deklarera för ränteutgift om det nu skulle vara så att man ändå lånat pengar från bolaget.

 

2 Man ska ta upp ränteintäkt på lånade pengar till bolaget det året man tar upp avdraget för räntekostnaden i bolaget även om man inte tar ut pengarna utan "lånar i dem igen".

 

3 På K10:an finns en rad där du ska deklarera hur stor fordran du har på bolaget när året börjar och hur stor när året slutar smat hur stor ränta i kronor du tagit ut på lånet

 

Det är möjligt att små bakgatsrevisorer godkänt att man tagit upp räntor på 50% på inlånade pengar men jag kan garantera dig att inga seriösa revisorer gjort det. räntor mellan 8-12% brukar vara det vanliga utifrån lite olika resonemang. Alternativt statslåneräntan +5% (gränsen för ränteförmån), alternativt bolagets kostnad för ränta på banklån man istället skulle tagit, alternativt ägarens egna avkastningsmöjligheter vid långsiktigt bunden placering + några %-extra för risken. En revisor på den aldra största revisionsbyrån i Sverige räknade helt enkelt 1% per månad = 12% per år eftersom det var lättast att räkna med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

enskild vs AB

 

- Glöm inte bort att för ett AB krävs att det anlitar en godkänd revisor.

- kostnaden kan bli kännbar om man är oförberdd på den

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5-6000 för ett mindre AB är väl knappast några avskräckande belopp. Om det skulle vara avgörande för om man väljer AB eller enskild firma som bolagsform så ska man nog tänka till ytterligare en gång innan man startar överhuvudtaget

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...