Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Barebone vs. märkesdator


dynaflux

Rekommendera Poster

Jag står i valet och kvalet att köpa en ihopbyggd Asus Pundit men vet inte så mycket om byggen. Är de lika stabila som en "märkesdator"? Jo, jag vet att alla moderkort tillverkas av några få tillverkare men är inte en märkesdator stabilare så till vida att alla komponenter är testade ihop?

 

Hur är Asus kvalitetsmässigt?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Japp ASUS gör väldigt bra moderkort iaf så jag tror att de gör bra Bareboneburkar också. Köper du komponenterna ihop och du kollar på ASUS och resp. komponenttillverkare (minnen, processor, grafikkort m.fl.)så ska det nog gå bra. Jag har byggt två Barebones (iofs inte ASUS) åt kompisar med bra resultat. Det enda jag inte tycker är bra med de är ljudnivån. De är trånga och blir varma så de jag byggt ihop "kräver" förhållandevis små bullriga fläktar...

 

Lycka till!

 

//Andreas

 

 

Jag står i valet och kvalet att köpa en ihopbyggd Asus Pundit men vet inte så mycket om byggen. Är de lika stabila som en "märkesdator"? Jo, jag vet att alla moderkort tillverkas av några få tillverkare men är inte en märkesdator stabilare så till vida att alla komponenter är testade ihop?

 

Hur är Asus kvalitetsmässigt?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Kan ju bygga burken helt själv och av fläktlösa delar.

Totaltyst, men inte lika kraftfull som en dator fullmatad med fläktar. Datorn uppges utföra sitt jobb bra, trots allt.

 

Ser väldigt snygg ut för att vara totalt hemmabyggd. Se bild.

Norrmännen är inte så dumma ändå. :-)

 

http://overklokking.no/art.php?artikkelid=12995&side=1

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

[bild bifogad 2005-02-17 16:36:13 av Stefan Eklinder]

679896_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt 3 st självbyggda Asus Pundit över ett år nu.

Inga problem med funktionen, snygg och tyst, men tänk på att köpa CD/DVD som passar.

Använder NEC 3520, men jag tror alla NEC passar.

Det är placeringen av knapparna som det är noga med.

 

För övrigt kan du läsa test av Barebone i Mikrodatorn nr 2 2005.

Där får Asus Pundit R bästa betyg i budgetval.

 

Montering av delar går lätt, tänk bara på att kablarna till hårddisk och CD/DVD skall ligga en liten birt från fläktgallret till nätdelen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! Jag har hyfsad kännedom om det inre i en PC men har aldrig byggt något från grunden.... Är det bara att sätta ihop och köra? Är det stor risk att stöta på problem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
dynaflux skrev:

Tack för alla tips! Jag har hyfsad kännedom om det inre i en PC men har aldrig byggt något från grunden.... Är det bara att sätta ihop och köra? Är det stor risk att stöta på problem?

 

Följer du bara manualerna noga så ska det inte vara några problem. Det mesta är mycket logiskt. Likt ett jättestort mekano. :-)

 

Se bara till att du får med engelska manualer. Första datorn jag byggde följde det bara med tyska och franska manualer, så att där stod jag som en nöt och fattade inte ett skvatt.

 

Nu har jag förstås lärt mig hitta PDF:er med manualer för moderkort och annat.

Alla har vi varit nybörjare. Har du problem så kan du alltid vända dig hit.

 

 

Lycka till!

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...