Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisktemperatur i Everest


danh35

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har några funderingar kring hårddisktemperatur. Efter tips på detta forum så har jag installerat Everest home edition. För att få veta hårddiskarnas temperatur gick jag in under Lagring/SMART. Där ser jag de fyra kolumnerna Tröskel, Värde , Sämst och Data för varje attribut. När jag kollar på temperaturen så rapporteras följande:

 

Tröskel: 0 Värde: 113, Sämst: 99 och Data: 36

 

Jag antar att temperaturen mäts i Fahrenheit för annars skulle nog hårddisken ha brunnit upp för länge sedan. Om man då omvandlar Värde till Celsius så får jag 45 grader. Är detta ett acceptabelt värde för en IDE hårddisk?

 

Sedan undrar jag om någon vet vad värdet i kolumnen "Data" står för? Där har jag värdet 36 just nu och detta värde ändras också över tiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Här kan du läsa lite om S.M.A.R.T och värdena där:

http://www.almico.com/sfarticle.php?id=2

 

Jag antar att temperaturen mäts i Fahrenheit för annars skulle nog hårddisken ha brunnit upp för länge sedan. Om man då omvandlar Värde till Celsius så får jag 45 grader. Är detta ett acceptabelt värde för en IDE hårddisk?

 

Varmt, tycker jag som har en disk som håller konstant 22 - 23 grader.

 

Då har jag också en fläkt framför som drar in kall luft över disken, samtidigt som övriga datorlådan också fläktas med luften.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

[inlägget ändrat 2005-02-16 16:22:17 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varmt, tycker jag som har en disk som håller konstant 22 - 23 grader.

 

Det beror ju på hur man använder datorn också, tror jag.

Jag har fått uppfattningen att du Stefan, är en person som mest kör nyttoprogram på datorn.

Många program som t.ex. videoredigering, fildelningsprogram och spel kan vara väldigt diskintensiva.

Kör man mycket sådana program, är inte 45 grader särskilt mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
SYS64738 skrev:

Det beror ju på hur man använder datorn också, tror jag.

Jag har fått uppfattningen att du Stefan, är en person som mest kör nyttoprogram på datorn.

 

Korrekt uppfattat. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev lite orolig själv där då Everest visar 39-44 grader på en av mina hårddiskar på min FTP server, men då är det ganska normal temperatur alltså?

Ingen risk för att den går för varm och kan kracha vid den tempen då?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länken Stefan! När jag nu läst igenom informationen där så fastnar jag vid följande:

 

Every attribute can assume a value. Such values change over time. Higher values indicate a better health, while lower ones should be considered symptoms of something that either degraded or is degrading. Every attribute has a corresponding threshold. When an attribute value is the same as or lower than its threshold, the drive is considered to be failing S.M.A.R.T. status

 

Detta skulle tyda på att det faktiskt inte är någon absolut temperatur som rapporteras utan bara ett symboliskt värde där ett lägre värde är sämre än ett högre. När det gäller attributet temperatur så borde alltså ett högre värde innebära en lägre temperatur. Detta förklarar också att värdet i kolumnen "Sämst" på temperaturen är lägre än det aktuella värdet.

 

 

Hur får du fram temperaturen på din hårddisk Stefan? Är det genom SMART eller är det genom några sensorer som du själv installerat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
danh35 skrev:

Hur får du fram temperaturen på din hårddisk Stefan? Är det genom SMART eller är det genom några sensorer som du själv installerat?

 

Om du klickar på plustecknet bredvid Dator, så hittar du Sensor längst ned.

Markera den så i rutan till höger ser du tempen på CPU, moderkort och hårddisk.

 

Där ser jag tempen på min disk, och det är inte några egna sensorer som jag installerat.

 

Nu kör jag en betaversion 2.00.267 av Everest Home Edition.

Kan kanske skilja en del i layouten mot den stabila versionen...

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

danh35 skrev:

 

Hur får du fram temperaturen på din hårddisk Stefan?

Nu heter jag inte Stefan, men vad har du för hårddisk i din Dell? Chansen att ha en Western Digital är stor om man har en Dell. Har själv det plus att jag köpt Western Digital till mitt bygge. Kan då informera att Western Digital hårddiskar inte har någon tempsensor.

 

Direktnerladdning av version 267:

 

http://www.lavalys.hu/pre/everesthome/everesthome_build_0267.zip

 

Info om vad som förbättrats:

 

http://www.lavalys.com/forum/index.php?showtopic=284

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu heter jag inte Stefan, men vad har du för hårddisk i din Dell? Chansen att ha en Western Digital är stor om man har en Dell.

 

Jo jag har en WD, men det är inte den som satt där original utan jag har köpt dit en senare. Men du har rätt i att den inte verkar ha någon "vanlig" tempsensor eftersom jag inte hittar några tempuppgifter under Dator/Sensor i Everest som Stefan nämnde. Däremot finns det ju ett S.M.A.R.T. temperaturattribut för hårddisken i Everest och på WD:s hemsida hittar man också en bild där de visar precis vart temperatursensorn sitter, samt texten:

 

The internal temperature sensor is controlled by the SMART monitoring functionality of our hard drives and can be read by using some third-party S.M.A.R.T. monitoring programs.

 

Slutsatsen är alltså att där sitter en temperatursensor vars värden dock ingen på denna jord troligen kan översätta till grader celsius, förutom möjligen den människa som tillverkat hårddisken.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du klickar på plustecknet bredvid Dator, så hittar du Sensor längst ned.

Markera den så i rutan till höger ser du tempen på CPU, moderkort och hårddisk.

 

Tack, men se mitt svar på Maratonmannens inlägg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste vara blind, och inte så lite heller. Nu när jag går in under sensors så finns där faktiskt hårddisktemperaturerna rapporterade. Jag hade för bråttom sist så värdena hann aldrig komma fram.

 

Den ena hårddisken är 32 grader och den andra (Hitachin) rapporterar två temperaturer, en på 33 grader och en på 17 grader. Fråga mig inte hur den kan vara 17 grader någonstans. Det är ju 20 grader i rummet där datorn står :).

 

 

Nu får du en poäng av mig Stefan!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du klickar på plustecknet bredvid Dator, så hittar du Sensor längst ned.

Markera den så i rutan till höger ser du tempen på CPU, moderkort och hårddisk.

 

Varför missar programmet grafikkortets tempertursensorer?? Det vore ju trevligt att få alla temperaturer samlade på ett ställe. Nu måste jag gå in i grafikkortsinställningarna för att kolla dess temperatur.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev lite nyfiken då jag läste tråden och min ena hårddisk som är en Hitachi Deskstar på 160 gb ligger på 38 grader, och den andra som är en Western Digtal på 200 gb ligger på 35 grader.

Och då har jag rätt kraftig diskaktivitet för det mesta, iaf på Hitachin.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...