Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

webdings??


cZon2

Rekommendera Poster

Vågar jag använda webdings på en sajt??

Nån som vet hur många % av alla som har webdings?

Finns det som standard i Mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du bör _inte_ använda Webdings på hemsidan. Alla har inte Verdana installerat och Webdings är ännu ovanligare (har dock inga procent-siffror).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Patrik Iden

Om du verkligen måste använda teckensnittet Webdings eller ett annat udda teckensnitt, så kan du göra en bild som innehåller text med det udda textensnittet, men var försiktig med att ha för många och för stora bilder på webbsidorna, p.g.a det tar lång tid att ladda hem en webbsida med många bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset men jag håller på och optimera så att jag inte använder bilder alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Skapa en *.eot file av typsnittet i exvis Microsoft WEFT (laddas ned gratis från MS), Adobe har något liknande tror jag, dock ej testat. Efter en del pillande kan du i princip använda vilket typsnitt du vill på din hemsida.

Kalla på den skapade *.eot filen via <STYLE bla bla bla

@font-face osv. läs på W3C. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Visst.

 

http://www.microsoft.com/typography/web/embedding/weft2/

samt

http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/fonts.html

kolla under 15.3.1

 

Skapa ditt typsnitt under expert creation är att rekommendera då får du själv markera svenska tecken - annars kommer de inte med, med reservation för att jag arbetat med WEFT2 och det nu tydligen finns en 3:a ute.

Krävs en del pill, iallafall för mig innan jag fick det att funka. viktigt är också att länka typsnitten mot de webservrar du vill de skall laddas ner ifrån. (din egen testserver samt webservern de skall ligga på så småningom).

Smacka sen in css-koden du får på din html-sida eller lägg den separat och använd @import...

Adobe har något liknande system är dock inte gratis. Lycka till.

/Ch

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...