Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ABIT BE6-II Problem


Trash

Rekommendera Poster

Har ett ABIT BE6-II kort som inte gör annat än strular. för det första visar BIOS en CPU ( PIII 600 E ) temperatur på typ 70-75 grader. ABIT medger ju att deras kort inte kan visa rätt gradtal på alla processorer. Kör senaste BIOS som skulle fixa just detta men icke.

Nästa problem....... Mitt grafikkort Creative GeForce PRO med nVIDIAS Detonator 3,68 strular som f*n. kan bara köra vissa upplösningar i typ 75 hz,, annars skakar bilden som bara den. det enda som jag kan köra i 85 hz är 1024x768 vilket inte är så kul eftersom jag sitter med en 19" skärm som klara 85 hz i 1600x1200.

3:e problemet... (följetong eller vad) Seagate´s Barracud serie och ABIT = ingen bra ide.

Nyaste Bios skulle fixa även detta, och ok det är bättre, men jag tycker fortfarande det strular.

Här om dagen blev jag less och slet ut ABIT kortet och skruvade i mitt gamla hederliga TYAN Tsunami. och allt fungerade UTMÄRKT. Så alla ni som fundear på ABIT Kort, kolla först upp så era grejer fungerar med ABIT.

Frågar ni mig ..... AKTA ER FÖR ABIT:s kort, Köp TYAN !

 

Någon som har några förslag på lösningar så är ni välkommna (jag vet vad jag gör så inga dumma förslag om att höja hz på monitorn).

 

HA DET !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja,,, det tror jag inte heller... Har provat att bara byta grafikkort till ett gammalt ASUS 3D Explorer nNVIDIA Riva 128 4 mb och då funkar det, och proc tempen vet jag visas fel och likaså inkompatibilitet med seagates UDMA 66 diskar.

GeForce kortet använder ju en hel del RAM minne, och det kan ju vara en orsak, att Abit kortet är jävligt minneskänsligt, har 256 mb Standard PC100. men eftersom det funkar fint på TYAN kortet är det inte motiverat att köpa nytt org minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Bengt Lundström

Jag har ett likadant kort som du men modellen före utan 2:an. Jag får den inte att fungera ordentligt med Win2000 bilden skakar om jag har mer än 800X600 och jag sitter också med en 19" skärm. Sedan hänger den sig ofta, och då går det inte att trycka på reset, utan dra ut sladden är enda utvägen.Kör IBM UDMA 66 och det ska funka, det funkar i Win98 och i Linux men ej i Win2k, har hört att Win2k är mindre tolerant mot buggar i hårdvaran än övriga OS. Aldrig mer ABIT för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har mycket svårt att tro att ditt problem orsakas av ditt moderkort.

 

Abit BE6-2 ÄR ett kanonkort. Det kan oxå vara så att du konfigurerat något fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att problemet orsakas av moderkortet finns det ingen tvekan om. Jag säger inte att moderkortet är dåligt, men det har ju tydliga problem med kompatibilitet med övrig hårdvara. Med mitt TYAN kort fungerar exakt samma övriga utrustning KANON. det är något med ABIT:s kort, Creatives GeForce och ADI 19" skärm. Den kombinationen går inte tillsammans, iallafall inte för mig.

Säger som killen i förra inlägget.

ALDRIG MERA ABIT !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...