Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

5 gb Bilder


Niss3

Rekommendera Poster

Hejsan !

 

Jag har samlat på mig ca: 1000 bilder i upplösningen 1600x1200.

Varje bild tar ungefär 5.5mb. Men detta är ju kolosalt ! Varför ska de ta så mycket plats ? De är i formatet Jpeg, kan jag comprimera dem på något bra sätt utan att förstöra kvaliten allt förmycket ?

 

Det vore ju smidigt om man kunde göra det med iaf ett par bilder samtidigt, för att göra det en och en i taget skulle man kunna göra i photoshop - men det är ingen jag tänker ge mig på att göra :S

 

/Simon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jpeg-bilder är redan komprimerade och kan inte t ex "zippas". Bilderna kan nog endast komprieras genom att kvaliteten försämras. Vill du ändå göra det så kan du ta en titt på programmet IrfanView (http://www.irfanview.com/). Irfanview är ett gratisprogram med väldigt många funktioner. Förmodligen kan det ändra alla bilder "samtidigt".

 

Ett bättre tips är att införskaffa en DVD-brännare. :)

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samlat på mig ca: 1000 bilder i upplösningen 1600x1200.

Varje bild tar ungefär 5.5mb. Men detta är ju kolosalt ! Varför ska de ta så mycket plats ? De är i formatet Jpeg, kan jag comprimera dem på något bra sätt utan att förstöra kvaliten allt förmycket ?

Pfft! När dina bilder tar 140 mb styck då kan du komma tillbaka och klaga!

 

Själv kör jag med dvd-skivor som backup. Samtliga skivor säkerhetskopierar jag två gånger. En i bankfacket och en som jag använder.

 

Nej skämt åsido. Precis som TicoRoman säger så är jpeg-formatet ett format som redan i sig självt komprimerar bilddatan. Det gör att en komprimering med hjälp av ett packningsprogram inte skulle ge någon speciell vinst.

 

DVD-brännare är att rekommendera! :)

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, men det låter fel. Jag kan inte hitta en enda bild bland mina egna bilder i jpg som är ungefär 1600 x 1200, (med 16 millioner i färgdjup) som är så stor. Jag har svårt att hitta några, som är större än 1 mb. Däremot kan bmp-bilder bli väldigt stora.

 

Det ser ut som om det skulle kunna gå att konvertera hela mappar med bilder i IrfanView. Det är ju gratis, så testa.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behöver inte vara fel då Jpeg-bilder kan kodas på olika sätt och med olika hög kompressionsgrad. Det finns en mängd faktorer som styr hur tung en bildfil blir.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp ! Det löste sig bra med dvd skivor, jag ska testa med programmet senare också , tack så mycket ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...