Niss3 Posted February 14, 2005 Share Posted February 14, 2005 Hejsan ! Jag har samlat på mig ca: 1000 bilder i upplösningen 1600x1200. Varje bild tar ungefär 5.5mb. Men detta är ju kolosalt ! Varför ska de ta så mycket plats ? De är i formatet Jpeg, kan jag comprimera dem på något bra sätt utan att förstöra kvaliten allt förmycket ? Det vore ju smidigt om man kunde göra det med iaf ett par bilder samtidigt, för att göra det en och en i taget skulle man kunna göra i photoshop - men det är ingen jag tänker ge mig på att göra :S /Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
TicoRoman Posted February 14, 2005 Share Posted February 14, 2005 Jpeg-bilder är redan komprimerade och kan inte t ex "zippas". Bilderna kan nog endast komprieras genom att kvaliteten försämras. Vill du ändå göra det så kan du ta en titt på programmet IrfanView (http://www.irfanview.com/). Irfanview är ett gratisprogram med väldigt många funktioner. Förmodligen kan det ändra alla bilder "samtidigt". Ett bättre tips är att införskaffa en DVD-brännare. _________ TicoRoman - Anfall är bästa försvar Link to comment Share on other sites More sharing options...
dune Posted February 14, 2005 Share Posted February 14, 2005 Jag har samlat på mig ca: 1000 bilder i upplösningen 1600x1200. Varje bild tar ungefär 5.5mb. Men detta är ju kolosalt ! Varför ska de ta så mycket plats ? De är i formatet Jpeg, kan jag comprimera dem på något bra sätt utan att förstöra kvaliten allt förmycket ? Pfft! När dina bilder tar 140 mb styck då kan du komma tillbaka och klaga! Själv kör jag med dvd-skivor som backup. Samtliga skivor säkerhetskopierar jag två gånger. En i bankfacket och en som jag använder. Nej skämt åsido. Precis som TicoRoman säger så är jpeg-formatet ett format som redan i sig självt komprimerar bilddatan. Det gör att en komprimering med hjälp av ett packningsprogram inte skulle ge någon speciell vinst. DVD-brännare är att rekommendera! .dune. ---------------------------------------------- - "I find this a nice feature but it is not according to the documentation. Or is it a BUG?" - "Let´s call it an accidental feature. :-)" Link to comment Share on other sites More sharing options...
bmhson Posted February 14, 2005 Share Posted February 14, 2005 Förlåt, men det låter fel. Jag kan inte hitta en enda bild bland mina egna bilder i jpg som är ungefär 1600 x 1200, (med 16 millioner i färgdjup) som är så stor. Jag har svårt att hitta några, som är större än 1 mb. Däremot kan bmp-bilder bli väldigt stora. Det ser ut som om det skulle kunna gå att konvertera hela mappar med bilder i IrfanView. Det är ju gratis, så testa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TicoRoman Posted February 14, 2005 Share Posted February 14, 2005 Det behöver inte vara fel då Jpeg-bilder kan kodas på olika sätt och med olika hög kompressionsgrad. Det finns en mängd faktorer som styr hur tung en bildfil blir. _________ TicoRoman - Anfall är bästa försvar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niss3 Posted February 16, 2005 Author Share Posted February 16, 2005 Tack för all hjälp ! Det löste sig bra med dvd skivor, jag ska testa med programmet senare också , tack så mycket ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.