Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

vad skall jag köpa??


Salvekvic

Rekommendera Poster

jag skall köpa en ny dator och jag undrar vad för moderkort jag skall köpa?

jag skall ha en intel p3 800e (8*100)

128mb p133 orginal

..

skall ha ett modetkort som stöder 4x agp

fsb från 100mhz och upp till 150mhz minst

stöd för udma-66

bra att överklocka...

jag vet att det är nått problem me intels 820

chip å jag vet inte hur via's moderkor är..

 

(kom inte å säg att jag skall ha en amd för då blir JAG ARG)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle välja ett ASUS CUBX. Det klarar alla dina krav förrutom 4x AGP. Men som bekant kan man inte få allt...

*VIA har lite halvtaskiga minnesprestanda. Jag har själv ett AOpen Via133 Pro och min P3 450 funkar fint i 600 MHz.

*i820 är helt odugligt. Nja, nästan iaf. Mycket strul, håll dig borta från dem.

*De nyaste BX-korten har den bästa prestandan och många har bra UATA66-kontrollers. Men de klarar INTE AGP4x. Men det kan nästan kvitta. Prestandavinsterna kontra 2x är inte direkt imponerande i de tester jag läst.

 

Titta på den här länken:

http://www.gotapex.com/reviews/cubx/cubx7.htm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jobbigvolvo

Instämmer helt, har själv dreglat lite över CUBX..

Men man blir inte helt bortgjord om man köper ett ASUS P3V4X heller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo jag har funderat på att köpa ett ASUS P3V4X men jag visste inte om det var bra att överklocka me,, ifs jag bryr mig inte så mycket om 4x agp men det gör nog lite skilnad med ett voodoo 5500 som jag skall köpa senare..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan du måste ställa dig är om prestandaförlusten med 4x AGP på ett Via kort väger upp den sämre minnesprestandan. Alltså vad är snabbast, BX med 2x eller Via med 4x? Tål att tänka på, eller hur.

 

Nån som vet hur det förhåller sig egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Jatko

På toms hardware så testade dom skillnaden mellan agp 2x och 4x, och t.o.m.

med ett geforce så var skillnaden marginell.. du ska köpa ett kort med 4x

om du vill vara framtidssäker, men i dagens läge så märker du nog inte så

stor skillnad..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra val av komponenter.

Personligen skulle jag valt en processor med lägre Mhz (P3 600 100Mhz) tex. Då kan med 100% säkerhet överklocka den till 800Mhz. Den blir t.o.m snabbare än en 800Mhz 100Mhz(8*100), mycket snabbare.

Mitt val av moderkort blir Asus(via133), då det har allt en överklockare vill ha. Den har 4*agp vilket med en p3 800Mhz kvittar(blir viktigare med de snabbare intel, Amd processorerna som snart ser dagens ljus)eftersom den är för slö för ta tillvara på fördelen med 4*agp.

 

Sedan har vi ju udma66 vs. udma33, vilket i dagens läge inte har någon som helst betydelse(http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1237).

 

Om du har tänkt dig att vara framtidsäker så behöver du inte slå på stort, eftersom både Intel och Amd har 64bit processorer på gång inom 1-2 år.

Vilket i sin tur betyder ett helt nytt os i från Microsoft, eftersom W98,W2k & NT4 är 32bits os, så kommer de inte att funka med de nya processorna.

 

Spara lite pengar helt enkelt.

Och du, om du hade tänkt överklocka en P3 800Mhz, hoppas bara inte för mycket, den är svåröverklockad.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo det vet ja men bara att öka till 112mhz fsb så skulle ja ha en 896 eller om jag skulle öka till 124mhz fsb så skulle det bli 992mhz.

å vad jag har hört om p3 800e så skall dom vara rätt snälla att klocka (FCPGA). men det kan ju vara från cpu till cpu...

skall ha en alpha cooler på cpun å en insugs fläkt till lådan.

sen om dom 64 bitars cpuer... hur mycket kommer dom inte att kosta.. typ mycket met än vad en privat person som inte är miljonär.. eller hur.

vad jag har hört så kommer det att kosta en massa hundratusen..

men jag säger inte att det är så det har ju hänt att jag har haft fel innan :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ALDRIG påstå att en cpu går att överklocka med 100% säkerhet!! Överklockning är en bonus och inget man ska RÄKNA med. Köper man en 600 så är den garanterad till 600 och inte mer. Så.. nu fick jag sagt det. Kunde bara inte låta bli..

 

Men visst är det stor chans att det går hem.. men räkna bara inte med det. Testa ett MS-6309 moderkort. Klarar alla de krav du ställde och lite till. Det är ett FC-PGA kort (varför köpa slot1 idag??) och dessutom billigt. Kör det själv och är mycket nöjd.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo det skrev jag väl....

jo det vet ja men bara att öka till 112mhz fsb så skulle ja ha en 896 eller om jag skulle öka till 124mhz fsb så skulle det bli 992mhz.

å vad jag har hört om p3 800e så skall dom vara rätt snälla att klocka (FCPGA). men det kan ju vara från cpu till cpu.<---------------------- Där

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:)

Jo, jag menade inte dig, utan han ovanför som skrev att du kunde klocka en 600 med 100% säkerhet till 800...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jarmo Palomaa1

Freetech´s VIA Apollo moderkort för dina ändamål

utom AGP4x hittar du på www.flexus.nl

Kortet stöder bl.a. DMA66 och eftersom det har

AWARD bIOS kan du räkna med en uppgradering

till AGO4x senare.

mvh Jarmo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske tog i lite grann när jag skrev 100%, men dom pengarna man sparar genom att köpa en

PIII 600 jmfrt med en PIII 800 får man inte glömma bort.Och jag har då aldrig hört nån som misslyckats med att överklocka sin 600:a till 133Mhz bussen.

 

Varför inte köpa ett saftigt grafikkort för de pengarna som blir över(titta gärna på denna sida för Sveriges bästa priser www.bugsoft.hik.se/buyer/default.asp)eller mera minne, större hårddisk(snabbare 7200 el. 10000rpm)

Det skiljer faktiskt 2300:- mellan 600 o 800Mhz.

 

Glad sommar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig på alla punkter utom 100% :) Och jo, jag har hört talas om 600:or som ej klarat 800.

Min klarar 830 ungefär.. men 800 är rätt lagom.. man behöver ju inte köra skiten ur den.

Gla sommar själv!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...